ERASMUS + 2023-2024 – Curs de formació a Budapest

PROGRAMA ERASMUS+ KA121 – Curs de formació

Budapest (Hongria)

27-31 de maig 2024

“Game design for Teaching and Learning”. Disseny de jocs per a l’ensenyament i l’aprenentatge. Aquest és el títol del curs que m’ha portat a Budapest durant l’última setmana de maig de 2024. Podeu pensar que me n’he anat de viatge per a jugar… i efectivament així ha sigut, perquè hem passat els dies participant en gran quantitat d’activitats relacionades amb l’ús del joc com a instrument del procés d’aprenentatge.

Han sigut cinc dies ben aprofitats, ja que Kristina (la nostra teacher) no ens ha deixat perdre ni un minut. Cada dia posàvem en pràctica gran quantitat de jocs i activitats basades en el el joc, a més d’estudiar i debatre al voltant de les diferents teories sobre l’aplicació d’aquest tipus de projectes en l’aula.

L’organització receptora, Coverzum European Teacher Academy, havia preparat molta informació i materials que des del primer moment hem utilitzat de maneres ben diverses, simulant situacions d’aprenentatge reals.

El primer dia, començàrem amb jocs “warm up”, aquells que s’usen per a posar l’alumnat en marxa, per a identificar-se, per activar les habilitats bàsiques. D’aquesta manera, cada participant es va presentar i així vaig conéixer els meus companys en aquesta aventura: 13 professors de diferents països, amb els quals no només he compartit les hores de classe, sinó també les visites turístiques i el temps lliure pels carrers de Budapest. L’intercanvi d’experències ha sigut per a mi una de les majors i millors aportacions del curs. Sols per això ja m’ha pagat la pena participar en el curs.

Els dos dies següents ens dedicarem a estudiar conceptes i teories diverses sobre el tema principal del curs. Però no ho fèrem com estem acostumats, sinó que utilitzàrem diferents jocs i vídeos. A més, treballarem d’una manera inicial l’ús de la intel·ligència artificial en la creació de material per aprendre jugant.

En la quarta jornada, participàrem en dos escape room diferents. En un d’ells els professors havien de fugir d’una mina; mentre que en l’altre havíem de desxifrar gran quantitat de codis amagats en una espècie de biblioteca dels contes clàssics. Jo vaig participar en aquest últim, i tot i que aconseguírem descodificar 24 proves, no aconseguírem eixir de l’habitació (només ens faltaren 4 codis).

L’últim dia reflexionàrem sobre la nostra participació en les proves, com es dissenyen, quin ús tindrien en el nostre centre, com adaptaríem els reptes al nostre alumnat… A més, ens centràrem en una de les parts més complicades del nostre dia a dia: l’avaluació.

Però no tot ha sigut estudiar i treballar dins de l’aula. També hem tingut ocasió de visitar la meravellosa ciutat de Budapest, de navegar pel Danubi, de tastar el goulash i el Kürtős kalács (dolç típic), de passar una vesprada passejant per la bohèmia ciutat de Szentendre i d’intentar aprendre alguna paraula en hongarés. Sols us diré que per a la nostra professora era un orgull dir que es tracta d’una de les llengües més complicades del món. Per a mostra: Egészségedre.

En resum, ha sigut una experiència inovidable. Ara toca repensar la meua tasca docent per a traure-li profit al curs. En definitiva, he de traslladar tot el que he aprés a Budapest a les meues classes en l’IES Salvador Gadea. Tot un repte.