Història i entorn

El municipi de Crevillent i la formació per a adults

Crevillent és una localitat situada a la comarca del Baix Vinalopó, a les faldes de la serra del mateix nom. La localitat compta amb una població de 29.717 habitants, segons el Cens de 2021 (INE).

Tradicionalment les activitats econòmiques de Crevillent van ser l’agricultura i la indústria de la catifa, que va aportar prosperitat i desenvolupament a la ciutat. Hui dia, economia crevillentina és una economia terciarizada, en la qual destaca el pes dels serveis.

Determinades circumstàncies determinen la necessitat de formació de persones adultes en la localitat:

• Com en la majoria de localitats que van tindre una important expansió industrial, va existir durant dècades una atractiva alternativa a la continuació dels estudis, a causa de la possibilitat d’ocupacions estables i ben remunerats en la indústria. Existeix perquè, una necessitat formativa de la població que va abandonar els estudis de manera primerenca per a treballar en la indústria.
  • Existeix en la localitat un important col·lectiu de població marroquina, amb diferents graus de qualificació, però amb una alta demanda formativa i necessitat d’integració.

El centre públic de FPA El Puntal

El centre públic de Formació de Persones Adultes de Crevillent inicia la seua activitat l’any 1986, inicialment com a centre municipal. Posteriorment, es transforma en centre dependent de la Generalitat Valenciana. Durant els primers anys de la seua existència el centre estava catalogat com de tres unitats i ocupava l’edifici de les “Escoles Noves” al carrer Llavador.

Durant el curs 1993-94 el centre va ser traslladat a l’edifici que ocupa en l’actualitat, que es va construir per a albergar la seu de l’antic sindicat vertical en l’època franquista i posteriorment es va utilitzar com a Institut de Formació Professional. Per aquesta raó, entre les persones més majors del poble, l’edifici és conegut com “el sindicat”.

En aquesta nova etapa el centre àmplia la seua grandària fins a les sis unitats actuals i adquireix el nom actual de FPA EL PUNTAL.

El nom del centre. El centre FPA “El Puntal” i “el Patronat”.

El nostre centre es diu CENTRE PÚBLIC DE FPA EL PUNTAL. El nom ve d’una els principals cims de la la Serra de Crevillent. Aquesta alineació muntanyenca, es caracteritza per presentar forts pendents encara que els seus cims no aconsegueixen massa altura. Una d’elles és el Pic del Puntal que dona nom al nostre centre. El nom va ser elegit pels alumnes per votació entre diverses propostes i aprovat per la Conselleria d’Educació durant el curs 2007-08.

No obstant això, el centre té la seua seu en un cèntric edifici de la localitat, que es va conéixer per albergar inicialment el “sindicat vertical” i posteriorment, el “Patronat de Formació Professional”. Els noms de “el sindicat”, entre la població major, i “el patronat” van quedar indissolublement associats a l’edifici. El fort arrelament entre la població crevillentina d’aquests noms ha determinat que el centre siga més conegut entre la pobación local com “el patronat” que pel seu propi nom.