Projecte d’Innovació i Inclusió Educativa (PIIE) Curs 2023-2024 / 2024-2025
1. Finalitat del Projecte
Consolidar la nostra línia pedagògica afegint la competència digital a les metodologies d’aula i als projectes de conscienciació social relacionats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). El desenvolupament es fa mitjançant dues aules específiques:
- Aules de transformació 2n i 3r cicle de primària
- Aula STEAM
Aquestes aules promouen l’experimentació, la recerca, la interacció i la creació. La nostra intenció és crear aules transformadores a tots els nivells, començant pel 3r cicle, on la competència digital és més rellevant.
2. Plurilingüisme
Fomentem la normalització lingüística del valencià com a llengua vehicular del centre, present als espais, les activitats i la comunicació amb famílies. A més, impulsem el domini de les dues llengües cooficials i l’anglès.
Actuacions:
- Cartelleria en valencià, castellà i anglès.
- Robòtica i projectes sostenibles en anglès.
- Intercanvis amb escoles de parla anglesa.
- Participació en el programa FIL (Foment Intercanvis Lingüístics) en valencià.
3. Justificació i Oportunitat
L’equip docent ha fet un diagnòstic de les necessitats educatives per adaptar-se als nous temps. Per això:
- A Primària s’utilitza l’aprenentatge cooperatiu, codocència, estacions d’aprenentatge i APS.
- A Infantil, treballem amb ambients d’aprenentatge heterogenis.
Amb el PIIE volem continuar impulsant aquestes pràctiques, relacionant-les amb l’Agenda 2030, i consolidar el projecte de centre en dos anys.
4. Objectius amb l’alumnat
- Ús segur i crític d’Internet i les TIC.
- Ús actiu i estructurat de les aules de transformació i STEAM.
- Coneixement i aplicació dels 17 ODS.
- Desenvolupament del Pla Digital de Centre des d’Infantil fins a 6é.
- Treball específic sobre els ODS dels projectes de centre d’aquests dos cursos.
5. Metodologies i Innovació
Treballem amb metodologies actives que:
- Potencien l’autonomia i la motivació.
- Promouen el treball cooperatiu, projectes ABP, interacció amb famílies i col·laboració amb agents externs (Unicef, Greenpeace, Seo Birdlife…).
- Apliquem la Neuroeducació com a base pedagògica, destacant que “Sense emocions, no hi ha aprenentatge” (David Bueno).
6. Sostenibilitat del Projecte
El projecte és autònom i sostenible gràcies a:
- Recursos propis i aprofitament eficient.
- Inclusió en documents oficials (PEC, PGA, PAM).
- Transversalitat entre etapes i equips docents.
7. Difusió i Transferència
Difonem les nostres bones pràctiques a través de:
- Web oficial del centre:
https://portal.edu.gva.es/doctoraannalluch - Instagram: comunicació educativa i notícies.
- Xarxes socials municipals i APP de l’Ajuntament: difusió de projectes com l’APS, ODS o Consell d’Infància i Adolescència.
- Assemblees familiars trimestrals, presencials i orals.
- Famílies delegades.
8. Participació de la Comunitat
Impliquem famílies, alumnat, ajuntament i entitats socials en els processos d’aprenentatge, creant vincles entre escola i entorn. Promovem:
- Tallers col·laboratius
- Grups interactius
- Projectes compartits
9. Inclusió i Igualtat
El projecte és inclusiu i equitatiu, adaptat al context sociocultural del centre. Fomenta la integració i la igualtat d’oportunitats a través d’activitats com:
- Nadal Solidari
- Setmana cultural
- Pati compartit
- Grups interactius
10. Avaluació del Projecte
Inclou un pla d’avaluació amb:
- Indicadors qualitatius i quantitatius (PAM)
- Agents avaluadors.
- Eines i calendaris concrets.
Aquesta avaluació permet mesurar l’impacte real del projecte tant en l’alumnat com en la comunitat educativa.