ERASMUS +

BOLONYA DIA 21 DE JULIOL

On van a parar les capses de café? Quant de temps tarda a desintegrar-se una pala de platja? Què passa quan una xarxa de pesca es trenca? Seríem capaços de comptabilitzar quant plàstic generem en un dia?

Hui és el nostre últim dia d’experiència a la mobilitat d’Itàlia i hem conegut a @cristina.lipera, una persona referent en el @remida_bologna.

Segons ens conta, ha estat un temps a Noruega per realitzar un voluntariat de neteja de costa alliberant-la de residus amb un equip de persones amb qui comparteix passió.

Fruit d’aquesta estada, inicia un projecte de conscienciació envers el consum responsable per reduir el nostre impacte ambiental.

Es tracta d’una exposició amb documentació gràfica i material de la labor que va desenvolupar al llarg d’aquest temps.

Cristina ha començat una #(Ri)bellazione de la qual ja ens sentim part.

A l’escola d’estiu es respira aquesta cura, respecte i admiració cap al medi natural i amb les propostes que els ofereixen, són capaços de transmetre-ho a la infància.

BOLONYA DIA 20 DE JULIOL

Un dia més arribem a @remida_bologna i els infants gaudeixen lliurement de l’activitat que més els interessa: papiroflèxia, observació al microscopi, joc lliure…

Aquesta és una mostra dels molts moments d’autogestió i decisió que tenen lloc al llarg de la jornada.

Moments on l’autonomia de les xiquetes i xiquets és fomentada pels adults acompanyants.
A què volen jugar, en qui volen seure, què els agradaria dinar o què necessiten portar a l’hora de fer una eixida, serien alguns exemples d’aquesta pràctica.

Es tracta d’un entorn molt respectuós que, amb aquesta filosofia, promou la plenitud intel·lectual, emocional i moral que els permet la independència, la responsabilitat i el govern de la seua pròpia conducta.

BOLONYA DIA 19 DE JULIOL

En arribar al centre, ens dona la benvinguda un borinot que ens demana ser explorat.

Un infant, amb un microscopi connectat a una tauleta, investiga amb cura la seua anatomia, captant aquelles imatges que més li criden l’atenció: ulls, ales, potes, pol·len…

Aprofitant aquest escenari, la persona adulta li ofereix altres insectes per estudiar-los.

S’amplia informació amb llibres, contes i materials relacionats amb les bestioles.

A partir de les imatges extretes del microscopi, s’ofereixen als infants models perquè completen els patrons donats.

Hem descobert que la convivència entre el llenguatge digital i elements naturals és compatible, sempre que el seu ús afavorisca l’exploració, l’observació i l’aprenentatge actiu.

BOLONYA DIA 18 DE JULIOL

Comencem la jornada en el @remida_bologna amb la calma i la cura que ofereix l’entrada amable.

Quan el grup està complet i dispost a l’acció, l’adult acompanyant presenta la proposta del dia: mitjançant grups heterogenis organitzats per zones, els infants, han de buscar elements naturals i emparellar-los amb els colors del pantone que més se semblen.
Una activitat motivadora i accessible als diferents nivells dels xiquets i xiquetes que participen.
Aquesta s’arredoneix amb l’exposició i la reflexió conjunta, per part dels equips, de tot allò recol·lectat.


La proposta finalitza amb la creació d’un catàleg amb els tresors classificats, un material que serveix de documentació i que afavoreix la metacognició.

Hem descobert una figura d’adult acompanyant respectuosa i pacient, que ens convida a parar, observar, escoltar i aprendre del batec de l’escola Reggiana.

BOLONYA DIA 17 DE JULIOL

Arribem a l’escola d’estiu del ReMIda de Bologna, en Calderara di Reno i ens endinsem en una situació d’aprenentatge al voltant dels arbres ubicats en l’espai exterior on està situat el centre.

Es tracta d’un treball d’investigació on els xiquets i xiquetes d’edats compreses entre 5 i 13 anys experimenten amb diversos materials i exploren autònomament sobre aquest tema, fidels a l’esperit de la pedagogia Reggiana. A més, tenen l’oportunitat d’expressar la seua creativitat i comprensió de la natura a través de la construcció d’estructures utilitzant material reutilitzable. Hem observat una convivència harmònica entre elements naturals i digitals que sent tan diferents són capaços d’enriquir-se mútuament. Una sinergia que s’arredoneix i es comprén gràcies a la figura de la persona acompanyant.

D’entre les propostes que hem pogut compartir amb els infants destaquem:

-elaboració d’una mapa de la localitat amb localització d’arbres.

-Catàleg d’elements naturals amb mostres reals.

-Reproducció de la textura dels troncs dels arbres amb diferents tècniques plàstiques.

-Modelatge d’elements naturals amb diferents materials.

-Exposició dels treballs propis.

-Reproducció d’un bosc a diferents escales.

-Observació del creixement de les arrels i reproducció gràfica.

Aquest és l’inici d’un canvi de mirada que ens exigeix continuar estudiant en aquest vessant per poder fer un acompanyant acurat de la infància en concordança amb el respecte per la natura.

MOBILITAT ERASMUS BOLOGNA

ReMida Bologna Terre d’Acqua és un Centre per a la reutilització creativa de materials de rebuig d’empreses de fabricació, gestionat per Associazione Funamboli, en col·laboració amb Geovest (el servei local de reciclatge) i promogut pel districte de Calderara di Reno.
L’Associazione Funamboli (literalment ‘associació de funambulistes’), nascuda a Bolonya l’any 2007, és una ONG de Promoció Social (pel decret legislatiu 383/2000), gestionada per 5 noies que promouen comportaments ecològics i ètics, a través de la ideació i realització de projectes educatius adreçats a: infants, joves, mestres, i totes les categories d’educadors.

L’esforç de l’ONG ha estat atorgat recentment per la Regió d’Emília-Romanya, que ha inclòs ReMida entre els Centres de Servei i Assessoria certificats per al curs escolar 2014-15.

Jornades ERASMUS a Gandia

?? Exposició de les Jornades Gandia Erasmus

erasmus

??Ja tenim la publicació de les nostres mobilitats d’ERASMUS a la pàgina de Conselleria

ESLOVÈNIA. DIA 5.

Classe de 3-4 anys.
15 xiquets/es. Mestra i educadora.

Com cada dia a les 8.00, s’asseuen en taula a desdejunar. En acabar, col-loquen la seua cadira en cercle per a fer l’assamblea. De totes les activitats realitzades destaquem una en la que es treballa la cohesió grupal.

Més tard hem entrat a una aula de 5 i 6 anys. En aquesta classe hi ha un xiquet amb NEE i un altre xiquet de 7 anys que desconeix la llengua eslovena, tant ell com la família. Divendres fan joc lliure i es mesclen amb altres grups.

A les 11.00h eixim al pati i fan dibuixos amb clarions. En acabar i quan són les 11.20h, dinen.

Hui és el nostre darrer dia en Eslovènia i el professorat ens ha regalat una interpretació teatral com a acomiadament la qual ha estat molt emotiva.

Ens han fet sentir com a casa i se n’anem amb la maleta plena de vivències, emocions i bons sentiments.

GRÀCIES Radenci- Eslovènia!?? ??❤️

ESLOVÈNIA. DIA 4.

Classe de 1-3 anys.
9 xiquets. Mestra i educadora.
8 a. m. En Radenci, la rutina del menjar és molt important. Conforme van entrant a l’aula ( acompanyats per les seues famílies fins allí ), s’asseuen en una taula comuna on els serveixen el desdejuni. Utilitzen plat i got metàl·lics. Mengen de manera autònoma i amb molt d’apetit.

Tenen una relació amb el menjar en general molt positiva. Mengen molt bé, sense rebuig ni mala cara cap a cap aliment.

Hui toca pa ?acompanyat de carlota ratllada? i raïm ?

⏱Allarguen el temps del desdejuni, no tenen pressa.

❣️Elles, assegudes en la taula, els dediquen una paraula, un somriure, un gest, a cadascun.

Entrem ara a la classe de 4-7 anys. Consideren molt important la identificació i expressió de les emocions. Realitzen activitats entorn a aquestes. Hem vist com la mestra, mentre escolten música relaxant, els crida individualment per a preguntar-los com se senten i trien si volen rebre una abraçada? o xoc de mans??

Com hui plou, surten a la terrassa coberta i juguen a les construccions de fusta.
A les 11.00h el pati s’acaba i quan són les 11.20h, dinen.

Per a finalizar el dia, hem assistit a una classe de ioga. Fan exercicis de respiració, d’equilibri, estiraments, adopten postures… Una pràctica per a la millora del cos i la concentració de la ment.
Ha estat una jornada molt interessant on el treball de les emocions i l’autonomia han sigut protagonistes.

ESLOVÈNIA. DIA 3.

Hui hem visitat una classe de 15 xiquets/es de la unitat Mehurčki del col-legi de Radenci. Han començat desdejunant i posteriorment en l’assamblea, han treballat el vocabulari d’animals mitjançant un poema i cançons. Ens ha semblat interessant l’utilització del moviment per a mantindre l’atenció i concentració. A continuació, hi havia dues propostes: una de classificar i una altra de pintar. Després, hem eixit al pati on han jugat de manera lliure. Voldríem destacar l’autonomia en els hàbits d’alimentació i higiene així com les possibilitats que ofereix el seu pati. Un espai gran i privilegiat per a garantir el joc, el contacte amb la natura i aprenentatges a l,aire lliure.

ESLOVÈNIA. DIA 2

Aquest matí hem estat en la unitat Grozdek, que forma part del col·legi i està situada en la localitat pròxima de Kapelski Vrh. Té 60 alumnes dividits en 4 classes.

En la classe de 3-5 anys han tingut una experiència directa amb ?. Els caragols eslovens són enormes!?

Els han observats, tocat, admirat amb lupes. Després han realitzat una representació lliure amb argila sobre una tablilla.

A continuació, s’han vestit (abric i calçat) autònomament per a eixir junts al bosc pròxim on els han deixats en llibertat.

La situació en la qual es troba el col·legi, envoltats de naturalesa, sense circulació, els permet fer nombroses eixides.

ESLOVÈNIA. DIA 1

El nostre centre CRA Riu Vernissa torna a participar al projecte Erasmus, aquesta vegada de la mà de la mestra Silvia Climent. S’està desenvolupant a Eslovènia, a una localitat de poc més de 5000 habitants anomenada Radenci.

El col·legi Radenci- Radenski Mehurčki ens ha obert hui les seues portes. Iniciem la nostra setmana Erasmus en la qual tindrem l’oportunitat de conéixer el seu projecte educatiu, acompanyant als xiquets i xiquetes en el seu dia a dia, així com als professionals que treballen en ell.

Es defineixen com a escola ecològica. Tenen molt present la cura del medi ambient, participant en projectes com el “Climate Goals and Content in Education”.

Bàrbara, la seua directora, ha compartit una xicoteta presentació en la qual ens ha explicat el sistema educatiu eslové així com l’organització i funcionament de la seua escola.

Ens ha sorprés especialment l’autonomia que tenen xiquets i xiquetes de 2-3 anys en accions com vestir-se desvestir-se per a eixir al pati, parar taula, servir-se el seu propi menjar…

Manifesten un gran respecte per la infància i una gran confiança en les seues capacitats.

Reconeixement per projecte Erasmus +

La conselleria d’educació ens ha reconegut la participació en el projecte Methodology Inclusion towards a network of digitalized scenarios (MINDS), reconeguent el nostre esforç i treball desenvolupat.

Divendres 7 d’octubre

Últim dia d’estada a Bodrum, compartint experiències amb diferents professionals de l’ensenyament.
Hui hem visitat l’escola privada TED Bodrum Koleji.
Allí hem gaudit amb diferents situacions d’aprenentatge a les aules, observant els múltiples recursos i magnífiques instal.lacions d’aquest col.legi.
Una experiència fantàstica que ens aporta una realitat diferent a la que haviem conegut dies abans.

Dijous 6 d’Octubre

A l’escola infantil Şehit Barış Akay Anaokulunda karşılandı ens mostren tallers STEAM (STEAM Workshop) amb experiments, activitats globalitzades, fer art amb elements naturals,treball a l’hort i eines tecnològiques com les següents:

MERGE CUBE (realitat augmentada).
QUIVER (realitat augmentada)
BLOCK POSTERS (per a dividir una imatge en vàries i confeccionar pósters).
CURISCOPE VIRTUALI-TEE (Realitat augmentada del cos humà).
SKY VIEW ( realitat augmentada de l’univers).
Vucudumu z4D (realitat augmentada)
Uzay4D
Padlet
Kahoot.
Voki (avatars).
Karekodolustur(codi QR)
Storyjumper (per a crear contes virtual).
Emaze, animoto, vivavideo… (Editors)
Contes de realitat augmentada (ARBI y el mago misterioso)
Mentimeter (enquestes)
Cram (jocs per temàtiques)
Block posters (divideix un póster en part)

Dimecres 5 d’Octubre

Cada vegada són més els països que aposten per apropar les habilitats científiques i tecnològiques als més petits i potenciar un nou model d’aprenentatge pràctic i lúdic que fomente les anomenades habilitats STEAM.
Les sigles STEAM formen un acrònim en anglès que sorgix de les paraules Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Si bé els anys 90 ja es parlava d’habilitats STEM, darrerament s’ha incorporat el component creatiu, obert i innovador que aporten les arts per acabar adoptant el terme STEAM.

@Erasmus_Project
@sepiegob
@GVA_Cefire
@GVA_Educacio @CEFIREambitEI
@CEFIREambitPLG

Dimarts 4 d’Octubre

Programa Erasmus+ a les escoles de Bodrum. Encara que l’estància és curta, el dia a dia és intens. Docents d’una banda i altra conversem, mostrem i compartim experiències i temps d’aula per tal d’aportar-nos aprenentatges significatius relacionats amb STEAM i d’altres com l’acompanyament respectuós a l’alumnat.

@Erasmus_Project
@sepiegob
@GVA_Cefire
@GVA_Educacio @CEFIREambitEI
@CEFIREambitPLG

Dilluns 3 d’octubre
BODRUM (Turquia)

La mestra d’infantil, Joana Gregori, és la que realitza aquesta primera mobilitat a Turquia, de les tres que té adjudicades el nostre centre dins del programa del Consorci MINDS KA 121.

Compartim l’experiència amb mestres d’altres tres escoles de la Comunitat Valenciana i 2 persones assessores del Cefire d’Educació Infantil de València.

DIA 1
L’escola d’acollida ens ha preparat una festa de benvinguda i després ens ha ensenyat les instal.lacions del centre. A continuació observem algunes de les seues pràctiques educatives.

@cra_riu

També ens podeu seguir a Instagram

https://instagram.com/crariuvernissa?igshid=YmMyMTA2M2Y=

El proyecto “Consorcio Minds” está cofinanciado por el programa Erasmus+ de la Unión Europea. El contenido de esta Página Web es responsabilidad del CRA RIU VERNISSA y ni la Comisión Europea, ni el Servicio Español para Internacionalización de la Educación (SEPIE) son responsables del uso que pueda hacerse de la información aquí difundida.