Segons la Circular 1/2025:
II. FLEXIBILITZACIÓ PER ALTES CAPACITATS EN ENSENYAMENTS ELEMENTALS I PROFESSIONALS DE RÈGIM ESPECIAL
D’acord amb el que estableix l’Ordre 20/2019, la flexibilització de la durada dels diferents nivells, etapes i graus per a l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals és una mesura de resposta de nivell IV, de caràcter excepcional, que es podrà adoptar sempre que dispose d’un grau suficient de maduresa i d’adquisició de les competències clau per cursar adequadament el curs al qual es proposa l’accés equilibri personal i la socialització.
És important subratllar que aquesta mesura de flexibilització té un caràcter excepcional i ha d’estar recolzada per un procés d’enriquiment curricular previ, fet que implica, entre altres accions, la formació en assignatures corresponents a un curs superior. Per tal de garantir una correcta aplicació d’aquesta mesura en ensenyaments de règim especial, es recorda i aclareix el procediment i les condicions establerts a l’article 37.6 de l’Ordre 20/2019.
Procediment per sol·licitar la flexibilització:
La proposta ha de sorgir de lequip docent i ser formalitzada per la tutora o el tutor mitjançant una sol· licitud adreçada a la direcció del centre.
La sol·licitud ha d’anar acompanyada de:
a) Informe sociopsicopedagògic, emès per l’equip o departament d’orientació del centre densenyaments de règim general. En cas que l’alumnat estiga escolaritzat en un centre d’ensenyaments de règim general que no compte amb un equip o departament d’orientació autoritzat per l’administració educativa, aquest centre haurà de posar-se en contacte amb l’unitat d’orientació educativa de referència per gestionar la valoració i sol·licitar l’avaluació sociopsicopedagògica i l’emissió del pertinent informe. La coordinació d’orientació del conservatori o centre autoritzat informarà la família del procediment a seguir per sol·licitar aquest informe.
b) Informe de l’equip docent en què participen tots els professors d’aquest i que acredite de manera motivada que l’alumna o alumne posseeix les competències necessàries per superar amb aprofitament el curs al qual es pretén promocionar, i que aquesta mesura beneficiarà el seu desenvolupament acadèmic i socioafectiu.
c) Escrit de conformitat, signat per la mare, pare o tutor/a legal.
La Direcció del centre enviarà la sol·licitud i documentació esmentada a la direcció territorial competent entre l’1 i el 30 d’abril, juntament amb els informes, l’escrit de conformitat i qualsevol altra documentació rellevant.
La direcció territorial resoldrà la mesura, amb l’informe previ de la inspecció educativa, i comunicarà la resolució per escrit al centre educatiu i a la persona interessada, si és major d’edat, o a la seua mare, pare o representant legal, si és menor d’edat, amb anterioritat a la finalització del curs escolar. En cas destimar-se la resolució, l’alumne o alumna es matricularà en el curs immediatament superior al que li correspondria per promoció en el procés ordinari de matriculació.
La resolució s’arxivarà a l’expedient administratiu de l’alumnat. No constaran notes al seu expedient acadèmic del curs promocionat.
La reducció del temps dels ensenyaments no podrà superar la meitat del temps total establert per a cadascun.






