Característiques dels ensenyaments

El Pla actual està regulada por els Decrets 158/2007 i 159/2007 del Govern Valencià.

L’ensenyament reglat de la música es divideix en tres graus.

Por definició de l’article 45 de la LOE, els nostres ensenyaments artístics engloben:

– ensenyaments elementals de música i dansa,

– ensenyaments artístics professionals-música, dansa i arts plàstiques i disseny

– ensenyaments artístics superiores-música i dansa, art dramàtic, conservació i restauració de béns culturals, superiores de disseny, d’arts plàstiques

El principi d’aquests ensenyaments es proporcionar a l’alumnat una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de la música.

En el Conservatori d’Elx s’imparteixen els ensenyaments elementals i professionals de les següents especialitats instrumentals:

Cant (només ensenyaments professionals)

Guitarra Instruments de corda fregada: violí, viola, violoncel i contrabaix

Instruments de vent-fusta: clarinet, fagot, flauta travessera, oboé i saxofon

Instruments de vent-metall: trombó, trompa, trompeta i tuba

Percussió

Piano

Temps lectius dels ensenyaments elementals i professionals

Objectius generals dels ensenyaments elementals

Segons ho Decret 159/2007 art. 4, respecte als objectius generals dels ensenyaments elementals de música, aquests ensenyaments tenen com a objectiu contribuir a desenvolupar en els alumnes i alumnes capacitats generals i els valores cívics propis del sistema educatiu i, a més, les capacitats següents:

  1. Apreciar la importància de la música com a llenguatge artístic i com a mitjà d’expressió cultural dels pobles i de les persones.
  2. Adquirir i desenvolupar la sensibilitat musical a través de la interpretació i del gaudi de la música de les diferents èpoques, gèneres i estils, per a enriquir les possibilitats de comunicació i de realització personal.
  3. Interpretar en públic con la suficient seguretat en si mateix, per a comprendre la funció comunicativa de la interpretació musical.
  4. Interpretar música en grup i habituar-se a escoltar altres veus o instruments, adaptant-se a l’equilibri del conjunt.
  5. Ser conscient de la importància del treball individual i adquirir les tècniques d’estudi que permetran l’autonomia en el treball i la valoració d’aquest.
  6. Valorar ho silencie com a element indispensable per al desenvolupament de la concentració, l’audició interna i el pensament musical, així com la seua funció expressiva en el discurs musical.
  7. Conéixer i valorar la importància de la música pròpia de la Comunitat Valenciana, així com les seues característiques i manifestacions més importants.
  8. Adquirir l’autonomia adequada, en l’àmbit de l’audició, comprensió i expressió musical. Conéixer i aplicar les tècniques de l’instrument, d’acord con les exigències de les obres.

Objectius generals i específics dels ensenyaments professionals

Segons ho Decret 158/2007 art. 4, respecte als objectius generals dels ensenyaments professionals de música, aquests ensenyaments tenen com a objectiu contribuir a desenvolupar en els alumnes i alumnes capacitats generals i els valores cívics propis del sistema educatiu i, a més, les capacitats següents:

  1. Fomentar l’audició de música i establir conceptes estètics propis que permeten fonamentar i desenvolupar criteris interpretatius individuals.
  2. Desenvolupar la sensibilitat artística i ho criteri estètic com a font de formació i enriquiment personal.
  3. Analitzar i valorar críticament les diferents manifestacions i estils musicals.
  4. Conéixer les aportacions de la música al desenvolupament personal de l’individue i al desenvolupament col·lectiu de les societats.
  5. Participar en activitats de difusió cultural musical que permeten experimentar con la música i gaudir de la música.
  6. Conéixer i emprar con precisió ho vocabulari específic relatiu als conceptes científics i artístics de la música.
  7. Conéixer i valorar el patrimoni musical com a part integrant del patrimoni històric i cultural de la Humanitat.
  8. Conéixer i valorar la importància de la música pròpia de la Comunitat Valenciana, així com les seues característiques i manifestacions més importants.

Segons ho Decret 158/2007 art. 5, respecte als objectius específics dels ensenyaments professionals de música, aquests ensenyaments hauran de contribuir a l’adquisició por parteix de l’alumnat, de les capacitats següents:

  1. Superar con domine i capacitat crítica els continguts i objectius plantejats
  2. Conéixer els elements bàsics dels llenguatges musicals, les seues característiques, funciones i evoluciones en els diferents contextos històrics.
  3. Utilitzar el “oïda interna” com a base de l’afinació, de l’audició harmònica i de la interpretació musical.
  4. Formar una imatge ajustada de les possibilitats i característiques musicals tant a nivell individual com en relació con el grup, con la disposició necessària per a saber integrar-se com un membre més del mateix o com a responsable del conjunt.
  5. Compartir vivències musicals de grup a l’aula i fora d’ella que permeten enriquir la relació afectiva con la música a través del cant i de participació instrumental en grup.
  6. Utilitzar el cos i la ment per a adquirir la tècnica necessària i així, concentrar-se en l’audició i interpretació musical.
  7. Interrelacionar i aplicar els coneixements adquirits en totes les assignatures que componen el currículum junt con les vivències i experiències pròpies per a aconseguir una interpretació artística de qualitat.
  8. Adquirir i aplicar les destreses necessàries per a resoldre les dificultades que sorgisquen en la interpretació de la música.
  9. Practicar la improvisació i la transposició com a elements inherents a la creativitat musical.
  10. Interpretar, individualment o dins de l’agrupació corresponent, obres escrites en tots els llenguatges musicals aprofundint en el coneixement dels diferents estils i èpoques, així com en els recursos interpretatius de cadascun d’ells.
  11. Actuar en públic con autocontrol, domini de la memòria musical i capacitat comunicativa.
  12. Adquirir autonomia personal en la interpretació musical.
  13. Consolidar hàbits d’estudi adequats i continuats en funció de la dificultat dels continguts de les assignatures dels diferents cursos i nivells.
  14. Conéixer i aplicar les tècniques de l’instrument o de la veu d’acord con les exigències de les obres.