Història del Conservatori

El Conservatori Professional de Música d’Elx inicia la seua marxa com a Escola Municipal de Música en ho curse acadèmic 1979-80, consolidant-se ho curse 1981-82, mitjançant el Reial decret 2112/1981, de 13 de juliol, por el que es reconeix validesa acadèmica oficial, con el grau de Conservatori Elemental de Música, no estatal, als ensenyaments de l’Escola Municipal de Música d’Elx (BOE 225 de 19/09/1981). Era el seu Director i fundador Sr. José María Vives Ramiro (setembre 1981 – novembre 1983) i ocupava la Regidoria d’Educació i Cultura en aqueixos moments Sra. María Rosa Verdú.

Les especialitats que es van impartir en aqueix primer curs van ser les de solfeig, conjunt coral, piano, violí, violoncel i guitarra, ampliant-se en els següents cursos con les especialitats de cant, clarinet, trompa, trombó i tuba, així com les d’harmonia, història de la música, etc. En aqueixos primers moments, al no haver-hi instal·lacions específiques s’impartien les classes en el col·legi públic «El Palmerar», centre pilot en aquell moment, autoritzant el seu ús per a classes de música en horari extraescolar fins ho curse 1984-85. Ho curse 1985-86 les classes ja s’imparteixen en la seua ubicació actual, situada en l’Avinguda del Ferrocarril s/n.

L’Ordre de 18 de gener de 1990, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, autoritza el Conservatori Municipal de Música de grau elemental d’Elx (Alacant) per a impartir diversos ensenyaments de Grau Mitjà (DOGV 1271 de 26/03/1990). S’autoritza a partir del curs 1989/1990 l’ampliació dels ensenyaments de grau mitjà: Piano, Violí, Violoncel, Canto, Guitarra, Trompa, i Trombó i similars.

En el transcurs d’aquests anys, la direcció del centre va ser assumida por diversos professors, entre ells Sra. Remedios Moya Mira (novembre 1983 a març 1985), Sr. Juan Luís Torres Román (març 1985 a novembre 1989), Sra. Asunción Sempere Cutillas (novembre 1989 a novembre 1994) i Sr. Bernardo Ramos Aguiló (novembre 1994 a octubre 1995).

El Decret 131/1995, de 19 de juny, del Govern Valencià, DOGV 30/06/1995, integra el Conservatori Municipal de Música d’Elx en la xarxa de centres públics de la Generalitat Valenciana i es transforma en Conservatori Professional per a impartir ensenyaments de grau elemental i de grau mitjà.

L’Ordre d’11 de juliol de 1995, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, DOGV 30/11/1995, (correcció d’errors en el DOGV 29/03/1996) autoritza el funcionament del Conservatori Professional de Música d’Elx. La capacitat autoritzada va ser de 270 llocs escolars. Les especialitats autoritzades van ser:

– Grau elemental: Clarinet, Guitarra, Piano, Trombó, Trompa, Tuba, Violí i Violoncello.

– Grau mitjà: Cant, Clarinet, Guitarra, Piano, Trombó, Trompa, Tuba, Violí i Violoncello.

Part del professorat se cedit a la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència. Així, el Conservatori s’incorporat a la xarxa de centres públics dependents de la Conselleria. En aquests moments assumeix la direcció Sra. Carmen Montesinos Fortea (octubre 1995 a juny 1997) i posteriorment Sr. Enrique Muñoz Sancho (juliol 1997 a agost 2004). Durant aquests últims anys es completa les especialitats instrumentals que conformen un Conservatori Professional de Música.

En l’Ordre de 15 d’octubre de 1997 s’autoritzen les especialitats de Viola, Flauta travessera, Oboé i Fagot.

En l’Ordre 20 d’octubre de 1998 s’autoritza la impartició de: Contrabaix, Trompeta, Saxofon i Percussió.

La catalogació actual del centre, en funció del nombre d’unitats computables per al càlcul de la catalogació (de major número, A, a menor número, D) se de C.

Des de l’1 de setembre de 2004 a 30 de juny de 20116, va exercir la direcció del centre de Sra. Amalia Valero Fernández. En l’actualitat, la direcció està a càrrec de Sr. José Galiano Pérez.

La bona labor realitzada por els seus professors en el transcurs d’aquests anys s’ha vist recompensada por la gran quantitat de professionals que han sorgit d’aquest Conservatori, i que hui dia desenvolupen la seua activitat docent o concertística tant a nivell nacional com internacional.

A més s’han desenvolupat i creat, con una certa continuïtat, una seriós d’activitats a través d’agrupacions orquestrals de corda i/o vent, corals i cambrístiques, motivades por l’amplia varietat instrumental, i concretades en concerts i recitals en el Conservatori i fora d’ell. En ells participen tant alumnes com professors. També han hagut classes magistrals impartides por professors de prestigi; conferències, col·loquis; setmanes culturals; intercanvis internacionals; trobades con diversos conservatoris; excursions culturals;… algunes d’aquestes activitats que hem de recordar somni:

1. Cor del Conservatori, sota la direcció de Sr. Juan Luís Torres Román, que en la dècada dels 80 i els 90 va actuar con grans èxits en moltes sales de concert de la nostra província.

2. Orquestra del Conservatori, sota la direcció de Sr. Gabriel García Martínez, formada en 1981 i que va collir nombrosos èxits durant uns anys.

3. L’associació Banda del Conservatori de Música d’Elx, creada al curs 2002/03 sota la direcció de Sr. José Galiano Pérez (professor de flauta travessera).

4. Associació Com una Guitarra de l’Orquestra de Guitarres, creada al curs 2006/07 per Sr. Miguel García Ferrer (professor de guitarra).

5. Grup de Cambra Phoenix Consort Illice formada por professors i alumnes. Va ser el primer conjunt instrumental dedicat a la música antiga a la ciutat d’Elx.

6. Celebració del 25 Aniversari de la Creació del Conservatori con caràcter oficial. Per a aquest esdeveniment es van programar nombroses activitats que van obtindre gran èxit i projecció. Comptem con la presència de grans personalitats, i la participació de professors, alumnes i pares vinculats al llarg d’aquests anys al centre.