
Etapa d’Educació Infantil i Primària
L’Etapa d’Educació Infantil i Primària al Centre Carmen Picó està dissenyada per atendre infants amb necessitats educatives especials derivades de diversitats intel·lectuals, motrius, sensorials o pluridiscapacitat. Aquesta etapa constitueix la base del desenvolupament integral de l’alumnat, i es fonamenta en una educació personalitzada, inclusiva i centrada en la persona.
A l’etapa d’educació primària, pretenem oferir un context educatiu altament estructurat que, respectant els ritmes biològics i evolutius, possibilite el desenvolupament de la capacitat de resposta davant les necessitats bàsiques i els estímuls de l’ambient, el desenvolupament cognitiu, l’autonomia personal i l’adquisició de joc funcional i simbòlic. A més, l’adquisició d’un sistema de comunicació, l’autonomia en les habilitats bàsiques de la vida diària, la iniciació al treball per a l’autodeterminació de la persona, així com oferir experiències d’interacció i joc funcional amb iguals.
Per això, el nostre currículum competencial tindrà com a objectiu fonamental la millora de les dimensions de qualitat de vida de l’alumnat en els diferents entorns de participació, mitjançant l’aprenentatge basat en tallers, entre altres.
Un entorn segur, estimulant i adaptat
Les aules d’Infantil i Primària estan organitzades per grups reduïts, amb una atenció molt individualitzada i un entorn físic adaptat a les necessitats de cada alumne. Es prioritza la creació d’un ambient segur, acollidor i estimulant, que afavoreixi l’autonomia, la comunicació i el desenvolupament emocional i cognitiu.
Objectius generals de l’etapa
- Fomentar el desenvolupament global de l’alumnat: físic, emocional, social i cognitiu.
- Potenciar les habilitats comunicatives, tant verbals com no verbals, mitjançant sistemes augmentatius i alternatius de comunicació (SAAC).
- Desenvolupar hàbits d’autonomia personal i social.
- Estimular la motricitat fina i gruixuda, amb el suport de fisioteràpia i psicomotricitat.
- Afavorir la participació activa en activitats escolars i de la vida quotidiana.
- Promoure l’educació emocional i la convivència positiva.
Metodologia i recursos
El centre aplica metodologies actives i vivencials, com el treball per projectes, l’estimulació multisensorial, la música, el joc simbòlic i les activitats manipulatives. També s’utilitzen recursos tecnològics adaptats i materials visuals per facilitar la comprensió i la participació.
A més, es duen a terme activitats innovadores com:
- Contes sensorials codificats, per treballar la memòria i l’atenció.
- Tallers d’expressió emocional, dins del projecte “Treballem les emocions”.
- Activitats de vida quotidiana, com cuina, hort escolar o higiene personal.
Equip multidisciplinari i coordinació amb les famílies
L’atenció educativa es realitza en coordinació amb un equip multidisciplinari format per mestres d’educació especial, logopedes, fisioterapeutes, infermeria, treball social i orientació educativa. Les famílies participen activament en el procés educatiu, amb reunions periòdiques, seguiment individualitzat i assessorament continu.
Una etapa clau per a la inclusió i el desenvolupament
L’etapa d’Infantil i Primària al Centre Carmen Picó no només busca l’aprenentatge acadèmic, sinó també el desenvolupament personal i social de l’alumnat, preparant-lo per a les etapes posteriors i per a una vida el més autònoma i plena possible.
Taller Sensorial
El taller sensorial es basa en la utilització de diversos materials i activitats que estimulen tots els sentits: vista, oïda, tacte, olfacte i gust. Poden interactuar amb textures suaus, objectes que emeten sons, llums de colors, aromes agradables o aliments amb diferents sabors. Això afavorix la integració sensorial, és a dir, la capacitat de processar i organitzar la informació que rebem a través dels sentits.
Taller d’Art
Utilitza l’expressió creativa a través de diverses formes artístiques (com a pintura, escultura, collage, música, dansa, etc.) per a fomentar el desenvolupament integral dels estudiants. Este tipus de tallers fomenten la concentració, la motricitat fina i grossa, l’autonomia i la socialització en un ambient inclusiu.
