III CONGRÉS SER

Benvinguda

Són molts els canvis que s'estan produint diàriament en la nostra societat. Canvis que afecten el nostre "estar" en el món, els nostres processos mentals, les nostres relacions i també, com no pot ser d'altra manera, canvis que afecten a l'enfocament del nostre treball. Actualment, estem introduint als centres educatius modificacions normatives, metodològiques, organitzatives, etc. amb la intenció de millorar el funcionament i l'atenció a l'escola. Aquestes qüestions, com també qualsevol altra decisió, ve condicionada pel nostre benestar i equilibri personal, emocional i social.

"SER: Sentiments, Emocions, Relacions", és el nom que porta el III congrés d'Educació Infantil i amb aquest títol volem donar rellevància a tots aquests aspectes que matisen, condicionen i participen dels canvis. Indagarem en els trets específics que ens defineixen personalment i professionalment i que es concreten en la nostra praxi pedagògica. També revisarem idees arrelades que, moltes vegades, es manifesten en pors i resistències a l'hora de dur endavant aquests canvis i transformacions.

L'objectiu primordial del congrés és donar veu a mestres i professionals de l'educació que, implicats en processos de transformacions personals i professionals, voleu revisar aspectes imprescindibles per a dur-los a terme, abandonant els individualismes i treballant des de la col·lectivitat i la cura dels entorns familiars i escolars.

Tot açò ho farem mitjançant ponències i espais de diàleg. En aquests espais de trobada i de diàleg, podreu donar la vostra veu, fer-nos sabedores de tot allò que us preocupa, us apassiona, us fa pensar i vos il·lumina en aquesta trajectòria professional de l'ensenyament.

Vosaltres sou les vertaderes protagonistes d'aquest congrés. Benvingudes i benvinguts!

Mabel López Albors. Directora del CEFIRE d'Educació Infantil

Programa (Val)

Reconeixement a Mari Carmen Díez Navarro

Mari Carmen Díez

Serà en aquest III Congrés d'Educació Infantil on, per primera vegada, farem un homenatge a la figura d'una mestra referent per la seua trajectòria professional i personal. Els seus relats ens han acompanyat a través dels seus escrits, dels seus llibres, de les seues conferències, i sempre amb aquesta paraula fàcil de comprendre, que et porta de manera senzilla i veloç a aquests mons interiors dels xiquets i xiquetes dels quals ens parla.

I ho fa sempre amb tanta serietat i profunditat com a sentit de l'humor. I és que no hi ha res com la intel·ligència i empatia per a connectar amb els qui tens davant. Mari Carmen utilitza aquesta connexió amb els altres, que en ella és innata, per a comptar de manera que, la lliges o l'escoltes, sempre quedes enlluernada de manera irremeiable al seu discurs i les seues reflexions. Totes ens hem sentit identificades amb els seus relats, totes hem sigut Mari Carmen en algun moment, tots i totes hem esbossat un somriure reconeixent-nos en les seues paraules.

Aprofitarem l'entorn del congrés per a fer un reconeixement a la seua persona i així agrair tota la seua trajectòria en la qual, generosament, ens ha fet partícips de les seues vivències, podent així posar paraules al que moltes hem experimentat i sentit.

Gràcies Mari Carmen

Ponències marc

Ponència inaugural

"Les vulnerabilitats i oportunitats de les mestres i els mestres"

Vicenç Arnaiz

Vicenç Arnaiz SanchoMestre i psicòleg de reconeguda trajectòria i prestigi en l'Educació Infantil. Psicomotricista en la dimensió educativa i també terapèutica en l'àmbit de l'Educació Infantil. Vinculat a les escoles 0-3 de Menorca des de l'Equip d'Atenció Primerenca, amb les quals actualment col·labora com a docent mentor. Les seues responsabilitats institucionals actuals se centren en el disseny de polítiques educatives i d'equitat, així com programes d'inclusió.

"SER, i  del meu què?"

Desiré Olivero

Desiré Olivero Benítez. Llicenciada en Dret i experta en Mediació. El seu treball està orientat a la restauració dels valors fonamentals de la persona i al desenvolupament del seu potencial. Realitza tallers, cursos, conferències i viatges orientats a l'interior de l'ésser humà.

Ponència marc

"Com canviar i no morir en l'intent"

Mónica Hernanz

Mónica Hernanz Ayuso. Llicenciada  en  psicologia  i  coach  ejecutiva  especialitzada  en  intel·ligència  emocional, lideratge positiu i psicologia del canvi. És professora associada d'IE Business School i IE University. Col·labora amb l'escola de negocis EDEM a València, liderant el curs “L'art de crear equip”.

Ponència marc

"Metàfores transformadores de l'Educació Infantil"

Ángeles Ruiz de Velasco i Javier Abad

Ángeles Ruíz de Velasco Gálvez y Javier Abad Molina. Ángeles Ruiz de Velasco és Doctora en Pedagogia i Javier Abad és Doctor en Belles Arts. Coautors de publicacions i investigacions relacionades amb la configuració d'instal·lacions  de  joc  com  a  contextos  lúdics  concebuts  des  de  la  trobada  i  la intersecció entre joc, art i cultura.

Espais de diàleg