IX SEMINARI INTERNACIONAL DONA I SOBREDOTACIÓ: DE LA INVISIBILITAT A LA VISIBILITAT

El Seminari Internacional Dona i Sobredotació va nàixer el 1992. Aquest seminari s’ha realitzat durant 13 anys, habitualment a Madrid. Enguany, gràcies al CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva i a la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, hem pogut gaudir-lo a València.

Els dies 20 i 21 de setembre especialistes en la matèria s’hi van presentar diverses ponències i taules redones orientades a posar de manifest el pas de la invisibiilitat a la visibilitat.

En paraules de la Presidenta del Seminari, la Catedràtica Luz Perez: “El camí de la “visibilitat” real femeninano és fàcil, però cap gran empresa ho és, des del sacrifici de les “sufragistes” i des del treball de moltes dones de hui s’aconseguirà una necessària “democràcia cognitiva”, partint del fet que la pluralitat de pensament o de conductes entre homes i dones no signifiquen ni de bon tros inferioritat, aquestes idees són les claus que, junt als models que suporten nous principis i conductes, faran que xiquetes i joves de hui, dones del demà aconseguisquen ser visibles amb total reconeixement en els camps socials, intel·lectuals i científics.”

El Seminari va ser inaugurat per Irene Verde, secretària de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació, Màbel Villasescusa, directora del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva i Encarna Cuenca, presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana. Alberto Ibáñez, Secretari Autonòmic d’Igualtat, va voler estar present a la inauguració a través d’un vídeo.

La jornada del 20 de setembre es va centrar en la invisibilitat de les dones d’alta capacitat. La Catedràtica Luz Pérez ens va parlar a la seua ponència de les dones que han estat invisibilitzades, i sobre les causes d’aquesta invisibilització. Aquestes no són genètiques ni neurològiques, sinó que són atribuïdes a factors culturals. S’hi va parlar així de la síndrome de l’impostor, la síndrome de l’abella reina o l’efecte Mathilda, entre d’altres.

A continuació Pilar Domínguez ens va plantejar els reptes que se li plantegen hui dia a les dones per visibilitzar el seu potencial i el seu treball, i Paqui García Agüera es va endinsar en les moltes barreres, subtils de vegades, que dificulten encara una socialització igualitària.

La jornada va finalitzar en una taula redona coordinada per Ana López-Navajas, assessora del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva, on comptarem amb tres grans dones que han destacat en àmbits sovint vinculats al gènere masculí. Dolors Pedrós, editora, directiva de l’editorial Edicions 96 i membre del Consell Valencià de Cultura. Paqui Méndez, cineasta i Maite Navarro professora de Didàctica de la matemàtica i assessora del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva. Les tres van incidir de la necessitat que les dones aposten per llocs rellevants en el món de la cultura (el món editorial), de l’audiovisual (apostant per la direcció de projectes) i de les ciències.

La jornada de dissabte 21 es va centrar en la visibilitat. En la primera ponència Pilar Muñoz la professora Pilar Muñoz va parlar de les estratègies d’aprenentatge que usen principalment les xiquetes d’altes capacitats i la necessitat de potenciar-les. Maria Sànchez Dauder ens va plantejar propostes de treball a l’aula per visibilitzar les dones a través de la història fomentant la creativitat. Élida Alfaro referent en l’àmbit de la igualtat i els esports va platejar propostes per superar els principals estereotips que dificulten el desenvolupament personal i professional de les dones d’alta capacitat. El matí es va tancar amb una taula redona molt interessant coordinada per Dolors López, assessora del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva. Hi participaren tres estudiantes de batxillerat i universitat que van explicar al públic assistent les seues vivències com a alumnes d’altes capacitats i les dificultats que s’han trobat en l`àmbit acadèmic.

Per la vesprada va ser el torn de la visibilització de les dones d’alta capacitat en àmbits més concrets. Rafa Crespo, professor de matemàtiques de la UV ens va parlar de la necessitat de potenciar el talent femení en les disciplines CTEM i Amanda Ramos, musicòloga, en l’àmbit de la música i molt especialment de la composició musical.

Per acabar la jornada s’hi van plantejar tres programes d’enriquiment curricular per treballar amb l’alumnat d’altes capacitats: el programa ADA, el programa SEK i el programa Conecta-t del CEIP El Fabraquer d’El Campello.

El Seminari va finalitzar amb les conclusions elaborades per Luz Pérez.