Consorci Primària

Consorci ERASMUS+ K101 TEMÀTIC

"EDUCANT PER A SER:

INCLUSIÓ I COEDUCACIÓ A INFANTIL I PRIMÀRIA"

  

RESUM

Arran de la publicació del decret 104/2018 de 27 de juliol de Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu, observem com a primera necessitat dinamitzar en els centres educatius l'equip de suport a la inclusió com a òrgan de coordinació docent. La finalitat d'aquest equip de suport a la inclusió és col·laborar amb l'equip directiu i el professorat en la implementació del model d'escola inclusiva d'acord amb el Decret 104/2019. Aquest nou òrgan de coordinació docent es troba definit per primera vegada en la Resolució de 5 de juliol de 2019 que descriu les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres d'Educació Infantil i Educació Primària durant el curs 19/20. A causa de la novetat i la importància d'aquest nou òrgan considerem oportú la creació d'un Consorci Erasmus+ K101 amb l'objectiu de crear una línia de treball coordinada en tots els centres d'Educació Infantil i Primària de la nostra zona i enriquida amb una visió europea. D'aquesta manera, a més, animem a treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment els números tres i quatre, els quals es refereixen a una educació de qualitat i a la igualtat de gènere.

 

La inclusió és una de les línies prioritàries de la Comissió Europea i dels diferents governs a Europa. La Conselleria d'Educació de la Comunitat Valenciana a través del desenvolupament d'aquest decret potencia accions formatives per tal de sensibilitzar i formar la comunitat educativa en convivència i igualtat, ja que la base fonamental per aconseguir centres inclusius de qualitat és l'òptima convivència escolar. Els centres participants en aquest Consorci consideren fonamental millorar la convivència escolar a través del marc teòric establert pel model dialògic de prevenció i resolució de conflictes, les metodologies que propicien la inclusió educativa, la manera com s'estructura la coeducació en altres centres educatius, la perspectiva plurilingüe i multicultural.

 

L'ordre 20/2019 del 30 d'abril per la qual regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat descriu en la seua disposició addicional secció cinquena que tots els centres educatius han de desenvolupar els objectius i les accions previstes en el Pla director de coeducació, impulsat per la mateixa Conselleria d'Educació Investigació Cultura i Esport, que persegueix "avançar cap a un model d'escola coeducativa, inclusiva, igualitària que contribuesca a la transformació social en direcció cap a una societat lliure de discriminació per raó de gènere i que previnga la violència de gènere i masclista".

 

Per fer efectiva la normativa abans esmentada, l'equip de suport per a la inclusió ha d'estar format per la persona especialitzada en orientació educativa, el personal especialitzat de suport a la inclusió i la persona coordinadora d'igualtat i convivència (responsable de coordinar les actuacions d'igualtat en els centre educatius), a més de totes les persones que pertanguen a la comunitat educativa sensibles i implicades en millorar la inclusió en el seu centre.

 

Per donar a conéixer aquesta proposta de Consorci es va convocar tots els centres d'infantil i primària del CEFIRE d’Elda per tal de sondejar-ne l’interés i la predisposició. La resposta va ser enormement satisfactòria van assistir setze centres a la primera reunió informativa i se’n van seleccionar nou després d'un procés transparent d'entrevista i baremació. Els centres seleccionats són: CEIP Sant Anton de Pinós, CEIP Mare de Déu de Gràcia de Biar, CEIP Jorge Juan de Monforte del Cid, CEIP Sánchez Albornoz i CEIP Alfons X El Savi de Novelda, CEIP Alberto Sols de Sax, CEIP Divina Aurora de Beneixama, CEIP Reina Sofia de Petrer, i CEIP Cervantes de Monòver. Tots ells consideren fonamental la col·laboració entre centres educatius i la participació en accions formatives conjuntes i en xarxa amb els IES als quals s'adscriuen, ja que en cinc dels CEIP seleccionats els IES participen en el Consorci de secundària (2019-2020) que estem duent a terme sobre aquest mateix tema amb huit instituts de la nostra zona.

 

Els objectius principals que persegueix el projecte es basen en l'aprofundiment en els aspectes clau que hem esmentat anteriorment en relació amb la coeducació i la inclusió però, a més, i com a temàtica comuna a nivell europeu, es buscarà la creació de xarxes de centres coeducadors i inclusius que col·laboren, contrasten, amplien i enriquesquen les accions treballades per tal de millorar l'organització dels centres en relació a la convivència, la inclusió i la coeducació. Valorem especialment, amb aquesta acció formativa que suposa el Consorci, la diversitat lingüística i la multiculturalitat com a mitjà per a afavorir la inclusió de l'alumnat i les famílies, per aquest motiu vam incloure la perspectiva plurilingüe (Llei 4/2018) en el desenvolupament d'aquest projecte, com també incloem la perspectiva i la visió de l'etapa d'Educació Infantil com a necessària per al Consorci perquè la nova visió de la infància es construeix tenint en compte la igualtat i la coeducació com a base de l’aprenentatge i del desenvolupament dels infants.

 

Com a CEFIRE, Centre de Formació Innovació i Recursos Educatius, desitgem que el Consorci servesca també per fer visibles, posar en valor i compartir les bones pràctiques dels nostres centres educatius, millorar la qualitat educativa per al nostre alumnat i dinamitzar i encoratjar a la creació de xarxes de centres educatius amb altres països europeus. D'altra banda, aquest  projecte té la mateixa temàtica que el Consorci COEDUCA. Erasmus+: coeducació i inclusió, educant per a ser (2019-2020) que hem esmentat abans, gestionat i estructurat pel CEFIRE d'Elda, que està en desenvolupament durant aquest curs i que implica huit centres d'Educació Secundària de cinc municipis de la nostra àrea territorial. El nostre objectiu com a CEFIRE és afavorir un model inclusiu coordinat que afavoresca la transició entre etapes educatives incidint en la metodologia i en la convivència a través de la formació compartida en xarxa, entre els centres seleccionats i entre aquests centres i el CEFIRE d'Elda. Es tracta de compartir aquelles pràctiques educatives d'èxit, maneres d'estructurar i organitzar els centres i la gestió de les aules i els grups, perquè els equips de suport a la inclusió transformen el seu centre tenint en compte el context en què es troben. Però també en l'equip d'assessors de CEFIRE d'Elda reverteix l'experiència del Consorci en l'enfocament de les formacions, la gestió de l'equip de treball interàmbits (assessories d’inclusiva, infantil, artístico-expressiu amb experiència en programes europeus i plurilingüisme) i l'acompanyament dels nostres centres escolars. Aquest Consorci és la via perfecta per motivar el professorat i els docents que exercim la tasca d'assessors per treballar conjuntament.

 

Des de l'administració educativa es dóna suport a aquest projecte de Consorci de nou centres educatius d'infantil i primària a través del SIPE (Servei per a la internacionalització i programes europeus), de la Subdirecció General de formació del professorat i de l'Àmbit específic d'inclusió educativa amb seu a València.

 

Dins de les accions previstes, destaquem:

 

  1. La posada en marxa d'una acció formativa específicament dissenyada per al Consorci, encara que oberta a tota la comunitat docent de la nostra zona. Aquesta acció formativa s’ha dissenyat des del CEFIRE d'Elda com un Taller (20h) que servirà de base per estructurar tot el projecte del Consorci, ja que:

 

  • Prepararà per a les mobilitats.

  • Farà una posada en comú de l'experiència internacional viscuda en cadascuna de les mobilitats.

  • Aprofundirà en els aspectes clau per a la millora de la documentació i dels plans desenvolupats pels centres, a través de la guia que suposa el manual Index for Inclusion per a l'actualització del Projecte Educatiu dels centres implicats en el Consorci.

  • Vehicularà accions formatives específiques amb ponents externs especialitzats en la temàtica DUA (Disseny Universal de l'Aprenentatge) i la programació multinivell.

  • Autoformarà els/les participants en propostes dialògiques de coeducació i d’inclusió, com ara tertúlies literàries i grups interactius.

 

  • Establirà els procediments per a sensibilitzar la resta de la comunitat educativa en la temàtica del Consorci.

 

  1. Les mobilitats internacionals que es realitzaran, es basaran en la formació, l'observació i la col·laboració entre centres i organitzacions en l'entorn europeu i en l'àmbit de les temàtiques tractades.

 

  1. Es farà una Jornada final sobre "Inclusió i coeducació" amb la finalitat de donar a conéixer el treball realitzat i la seua repercussió en cada centre.

 

Per a poder ser seleccionats com a centre participant en el Consorci, vam demanar als centres la signatura d'un document de compromís d'un mínim del 30% del claustre definitiu al centre en la participació en el Taller i la posada en pràctica dels coneixements adquirits a través del Consorci. Els nou centres seleccionats s'han compromès com a mitjana en més del 80% del personal definitiu dels claustres.

 

A través d'aquest projecte de Consorci aspirem a estructurar l'acció dels centres d'Educació Infantil i Primària participants a llarg termini cap al desenvolupament de la inclusió i de la coeducació dins del marc comú europeu, amb la intenció que la col·laboració en xarxa contribuesca a enfortir-los.

 

EDUCATING FOR BEING:

INCLUSION AND COEDUCATION IN KINDERGARTEN AND PRIMARY SCHOOLS

 

SUMMARY

 

Following the publication of Decree 104/2018 on July 27 by the Valencian Government, by which the principles of equity and inclusion in the educational system are developed, we saw it as a priority to dinamize the support team for inclusion as an organ of teacher coordination in our area’s schools. The purpose of this support team for inclusion is to collaborate with the management team and teachers in the implementation of the inclusive school model, in accordance with Decree 104/2018.

 

This new teaching coordination team is defined for the first time in the resolution of July 5, 2019, which describes the instructions for the organization and operation of the Kindergarten and Primary Education centers during the 19/20 academic year. Due to the novelty and importance of this new educational organization, we consider it as an opportunity to create an Erasmus + K101 Consortium, with the aim of creating a coordinated line of work in all Kindergarten and Primary Education centers and enrich them with a European vision. In this way, we encourage working towards Sustainable Development Goals, especially numbers three and four, which are specific to quality education and gender equality.

 

Inclusion is one of the primary aims of the European Commission and of the different governments throughout Europe. The Ministry of Education in the Valencian Community, after the development of this decree, is promoting educative actions in order to sensitise and train the educational community in coexistence and equality, because the fundamental basis for achieving equality inclusive centres is the optimal school coexistence. The educational centres that participate in the consortium consider improving school coexistence through a dialogic model for conflict prevention and resolution to be essential, as well as methodologies that foster educational inclusion, the way coeducation is structured in other schools and a multilingual and multicultural approach.

 

The Order 20/2019 of April 30, which regulates the organisation of the educational response for the inclusion of every student, describes in its additional provision section five that all schools have to develop the objectives and actions provided for in the Master Plan of coeducation, promoted by the Valencian Ministry of Education, Research, Culture and Sports, which seeks to “move towards a coeducational, including, egalitarian school model that contribute to social transformation in the direction of a society free of gender based discrimination and preventing gender biass and gender violence.»

 

The main objectives pursued by this Consortium project are based on the deepening of key aspects previously mentioned in relation to coeducation and inclusion but also, and as a common theme at European level, they seek the creation of networks of coeducating and even a network of schools that will collaborate, contrast, expand and enrich the educational actions shared, in order to improve the organisation of the schools in relation to coexistence, inclusion and coeducation. We especially value, with this training proposal that involves the Consortium, linguistic diversity and multiculturalism as a means to favor the students and families inclusion; is for that reason we include the multilingual approach (Law 4/2018) in the development of this project. As we also include the perspective and characteristics of the Kindergarten Education stage (3 to 5 year olds) as necessary: the new gaze over childhood is built taking into account equality and coeducation as the basis for learning and boys and girls development

 

Among the planned actions, we highlight:

 

  1. The implementation of an specific training designed for the Consortium, although open to the entire teaching community in our area. This training action is organised by the Teachers' training center in Elda as a 20 hour Workshop. The Workshop will serve as a basis for structuring the entire Consortium

 

  1. The international mobilities to be carried out, based on observation and collaboration between centres and organisations in the European environment and in the field of the topics discussed. Twenty one mobilities are going to be carried out, two for each of the nine participating schools and three for the CEFIRE advisory team, with the specific and optimal profiles within the structure of the centres and thematic proposed and already

 

  1. We will hold a final day on "Inclusion and Coeducation" in order to publicise the work done and its impact on each school.

 

Through this Consortium project we aspire to structure the action of the long-term Primary and Kindergarten education centres towards the development of inclusion and non-sexist education within the common European framework, with the intention that a networking collaboration will contribute to strengthening them.

Consorci 20-2-20