LF1// ABPA. Aprenentatge basat en projectes artístics La formació en Aprenentatge basat en projectes artístics (ABPA) es va oferir durant el curs 2028-2019 com a proposta d’àmbit des d’una perspectiva multidisciplinària, ja que en el CEFIRE artisticoexpressiu representem especialitats diverses: educació física, arts plàstiques, visuals i audiovisuals, música i arts escèniques. Totes les assessories (específica i territorials) havíem de poder aportar continguts i recursos a una formació que, des d’un principi, es va plantejar des d’una perspectiva interdisciplinària, i no compartimentada en àrees o matèries. Donada l’àmplia oferta de formació en Aprensizaje Basat en Projectes (ABP) que existeix, decidim reforçar la presència dels llenguatges i metodologies artístiques en els projectes d’aula o de centre. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. |
LF2// Art i currículum El nou Decret d’ordenació i currículum de les diferents etapes educatives requereix d’una formació específica que dote al professorat de recursos i eines educatives d’aplicació en les seues programacions d’aula. Entenem que totes les formacions aborden sabers, situacions d’aprenentatge, o metodologies i que, per tant, tenen un vincle amb el currículum però, no obstant això, la creació d’una línia formativa específica permet aprofundir en les característiques específiques de cada àrea o matèria artístiques. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. |
LF3// Art Thinking En col·laboració amb el col·lectiu Pedagogías Invisibles duem a terme diferents formacions vinculades a la seua proposta metodològica Art Thinking (pensament artístic). El col·lectiu entén esta metodologia com un marc d’acció social, un espai polític des del qual afrontar els problemes contemporanis, un mode d’actuar, un vehicle de coneixement crític. Així, a partir de quatre premisses indispensables: pensament divergent, plaer, defensa de la pedagogia com a producció cultural i treball col·laboratiu, es convida al professorat a iniciar un canvi de paradigma pedagògic a través de les pràctiques artístiques. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. |
LF4// ArTIC El desenvolupament de la competència digital des de totes les àrees que conformen el currículum escolar requereix de la posada en marxa de formacions específiques que indaguen en les característiques de les eines i aplicacions digitals des de l’àmbit artístic. El preàmbul de la LOMLOE destaca la competència digital com a element a treballar des de totes les àrees de primària i especialitats de secundària. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. |
LF5// Caixes de recursos. Red PLANEA: arte y escuela En col·laboració amb la Red PLANEA: arte y escuela duem a terme diferents accions formatives per a professorat. Una xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal, situada en els territoris i amb vocació de generalització i permanència. Està impulsada per la Fundació Daniel i Nina Carasso i s’articula mitjançant la mediació en tres territoris: Pedagogies Invisibles (Comunitat de Madrid), PERMEA (Comunitat Valenciana) i ZEMOS98 (Andalusia). La governança i fórmules de gestió de la xarxa formen part d’un prototipado a cinc anys. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE1_Innovació educativa: institucions educatives i projectes artístics. LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. |
LF7// CefireLAB Els laboratoris de creació i experimentació es plantegen com a tallers internivel de curta duració que conviden a explorar diferents materials, llenguatges o procediments artístics: gravat i estampació, fotografia analògica, disseny, il·lustració etc. Suposen un espai per a fer, per a crear, experimentar i treballar en grup, i també per a compartir les possibles aplicacions a l’aula de les diferents propostes. Es realitzen quasi sempre en col·laboració amb la xarxa d’Escoles d’Art i Superior de Disseny de tot el territori valencià. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. |
LF8// Cinemaula El preàmbul de la LOMLOE destaca que la comprensió lectora, l’expressió oral i escrita, la comunicació audiovisual, la competència digital, el foment de la creativitat i de l’esperit científic es treballaran en totes les àrees d’educació primària i en totes les matèries de l’ESO. Des de 2017 desenvolupem una línia formativa que, sota el nom de Cinemaula, agrupa cursos, tallers, recursos, intercanvi d’experiències docents i jornades entorn de les possibilitats pedagògiques del llenguatge i de la producció audiovisual, i de la necessitat d’una educació mediàtica a les aules. Algunes d’estes accions es realitzen en col·laboració amb la Càtedra RTVE-UJI. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. |
LF9// Educació artística en primària Des de 2018 desenvolupem una línia de treball centrada en l’educació artística en l’etapa de primària. Esta naix de la necessitat de dotar de recursos i metodologies de treball al professorat que imparteix la matèria d’educació plàstica i visual (Arts or Crafts?), i s’articula entorn de projectes de treball i a metodologies per a la seua implementació en anglés, fruit de la nostra col·laboració amb el CEFIRE Plurilingüisme. A partir de l’entrada en vigor de la LOMLOE, els materials estan sent revisats i ampliats per a poder abordar Música i dansa i oferir així una formació que contemple totes dues matèries. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. LE6_Relació amb altres àmbits específics de la xarxa CEFIRE. Internacionalització. Comunicació social i xarxes de professorat. |
LF10// Expressart En col·laboració amb el CEFIRE específic d’Educació infantil organitzem unes jornades anuals que exploren les possibilitats dels llenguatges artístics en infantil a partir del llenguatge plàstic i visual, el cos, el moviment i la creació sonora. L’existència d’un CEFIRE específic d’esta etapa educativa ens permet pensar i organitzar juntes un espai de trobada per al professorat en el qual compartir experiències i jugar amb materials i procediments artístics. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. LE6_Relació amb altres àmbits específics de la xarxa CEFIRE. Internacionalització. Comunicació social i xarxes de professorat. |
LF11// Jornades monogràfiques: art, disseny i educació Les jornades ens permeten explorar, tant des d’un punt de vista teòric com pràctic, una disciplina o llenguatge artístic concret (disseny, fotografia, cinema, etc.) i la seua relació amb l’educació . Suposen la creació d’un espai de trobada per al professorat en el qual, a través de ponències, taules de treball i tallers pràctics, poder adquirir eines de treball útils per a la seua pràctica docent. Estan orientades en general al professorat especialista de l’àrea de secundària i batxillerat. Com a part d’esta línia, i en col·laboració amb l’àrea d’Educació de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i l’Associació Valenciana de Professorat de Dibuix (AVPD) convoquem una jornada anual per al professorat de secundària d’educació plàstica, visual i audiovisual. Esta s’estructura entorn de ponències, tallers i a l’intercanvi d’experiències docents vinculades amb la temàtica de la jornada que canvia amb cada edició. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE3_Recursos artístic-educatius: elaboració i difusió. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. LE5_Intercanvi d’experiències docents vinculades a l’àmbit artístic. |
LF12// Museus i artistes en el territori Esta línia formativa pretén acostar al professorat als diferents museus, centres culturals i artistes residents a la Comunitat Valenciana per a explorar les possibilitats pedagògiques que ofereixen. Es tracta d’aproximar-se al teixit cultural local per a després treballar-lo des dels centres educatius juntament amb l’alumnat, i poder així conéixer les propostes culturals del seu entorn més pròxim. Esta línia formativa suposa a més una col·laboració amb les diferents institucions i agents culturals implicats. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. |
LF13// Transversalia Poden les pràctiques artístiques contemporànies activar-se pedagògicament en el context de l’escola de manera autònoma i en relació a sabers múltiples? Són les formes, mètodes i discursos de l’art contemporani susceptibles de transformar críticament els relats de l’educació? De participar en la composició de sabers polièdrics i multidisciplinaris en relació a les experiències de vida dels estudiants? En l’espai latent que sorgeix en formular estes preguntes se situa Transversalia, un projecte en col·laboració amb el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, que indaga en les relacions entre les pràctiques artístiques i educatives. Estes experiències operen com a espais propositius, laboratoris pedagògics des dels quals formular respostes a estes qüestions i dissenyar experiències, situacions i materials per a activar a les aules. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. LE6_Relació amb altres àmbits específics de la xarxa CEFIRE. Internacionalització. Comunicació social i xarxes de professorat. |
LF14// Resistències artístiques El programa de residències d’artistes en entorns escolars Resistències artístiques, impulsat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) des de 2017, té com a objectiu principal incorporar els llenguatges de la creació contemporània en els processos d’aprenentatge ampliant l’àmbit professional de les creadores i creadors mitjançant la producció de projectes artístics col·laboratius en centres escolars de la Comunitat Valenciana. Des del CEFIRE artisticoexpressiu col·laborem en quasi totes les fases d’implementació del programa, però de manera més específica en la formació paral·lela a l’experiència que es realitza amb el professorat coordinador en els centres. LE1_Innovació educativa: institucions educatives i projectes artístics. Relació amb les línies estratègiques generals de l’àmbit: LE2_Actualització pedagògica i metodològica. Formació sobre el nou currículum. LE4_Col·laboració amb institucions i entitats artístiques, culturals i esportives. |