Inscripcions ACÍ
OBJECTIUS//
- Analitzar els principals corrents de la teoria crítica aplicada a l’educació artística, identificant les seues implicacions per a la pràctica pedagògica i el pensament artístic.
- Explorar les obres i les idees d’autores de referència en el camp de l’educació artística crítica, com Rita Segato, Marina Garcés, bell hooks i Elizabeth Ellsworth, per a comprendre les seues contribucions i perspectives.
- Investigar i reflexionar sobre les pràctiques d’educació artística crítica, examinant projectes i models de governança que promoguen la transformació social i la consciència educativa.
- Aplicar metodologies d’anàlisi i transformació crítica, incloent-hi la detecció de pedagogies invisibles i la deconstrucció de pràctiques institucionals, per a desenvolupar una pràctica pedagògica més conscient i activista.
- Diferenciar entre art i pensament artístic, explorant com opera aquest últim en les institucions educatives i culturals, i com pot ser integrat en projectes educatius per a promoure l’aprenentatge crític i la transformació social.
- Utilitzar la metodologia VENGA! com a marc d’acció per a dissenyar projectes educatius que incorporen el pensament artístic i fomenten experiències d’aprenentatge creatives i significatives.
- Analitzar pràctiques activistes específiques en educació artística, examinant els seus fonaments teòrics, metodologies i efectes en la transformació de les micropolítiques educatives i culturals.
- Cultivar una percepció creativa, ecosistèmica i crítica en la pràctica pedagògica, utilitzant eines activistes per a implementar projectes educatius que promoguen la justícia cultural i la inclusió.
CONTINGUTS//
L’educació en general i l’educació artística en particular, tant en els àmbits formals com no formals, s’han vist afectades per les crisis del present, la qual cosa ha generat una perspectiva crítica de l’educació artística, reflectida tant en la producció teòrica com en les pràctiques pedagògiques i artístiques.
Aquest curs ens acostarà a referents de l’educació artística crítica, tant des de la teoria com en les pràctiques. Així mateix, contribuirà a ajudar-nos a generar un relat de valor entorn d’aquestes noves pràctiques que ens ajuden a legitimar-nos com a professionals de l’àrea des d’un punt de vista no sols creatiu sinó també investigatiu. Això ho farem, ja no sols coneixent i incorporant els relats de teòriques de referència com Rita Laura Segato o Sueli Rolnik, sinó articulant el nostre propi relat a través de les següents preguntes detonants:
- Quina és la teua estella? Fent referència a quin és la pulsió que et porta ací. Què és el que sents que no encaixa en la teua vida i necessites buscar-li respostes o espais de reflexió?
- Vols saber la teua veritat? Fent referència al procés d’autoconeixement i autogeneració de relat. Passant del macro discurs al micro discurs.
- Vols conéixer-te realment? Fent referència a l’exercici crític comptant amb el context i amb una mateixa que exigeix el plantejament d’aquest curs.
ENTORN DE TREBALL//
La formació es durà a terme del 3 de maig al 7 de juny a través de la plataforma AULES i hi haurà 4 sessions Teams:
- 6 de maig de 18 h a 20 h: Donar nom. Teoria crítica i educació artística.
- 14 de maig de 18 h a 20 h: Donar problema. Educació artística i activismes.
- 21 de maig de 18 h a 20 h: Donar forma. Educació artística i pensament artístic.
- 28 de maig de 18 h a 20 h: Donar cos. Pràctiques activistes en educació artística.
CRITERIS DE CERTIFICACIÓ//
Per a poder certificar (APTE/NO APTE) el professorat participant haurà de complir els requisits següents:
1) Assistir a un mínim de 3 de les 4 sessions Teams. Aquestes es gravaran i es pujaran a l’aula virtual. És molt important que tingueu la càmera encesa durant les sessions i que comproveu que funciona el micro per si heu d’intervindre en algun moment.
2) Participar (amb almenys una entrada) en cadascun dels fòrums de l’aula virtual.
3) Presentar i superar la tasca final.
PROFESSORAT DEL CURS//
ANDREA DE PASCUAL
És pedagoga amb un Màster en Art Education per la New York University a través d’una beca Fulbright i fundadora de Pedagogías Invisibles, on realitza labors de coordinació, disseny i implementació de projectes en institucions educatives i culturals. Ha treballat i col·laborat en diversos centres d’art com ara Matadero Madrid i Brooklyn Museum i organitzacions dedicades a l’art contemporani com Art21 o el Instituto Hemisférico de Performance y Política. És co-autora amb David Lanau del llibre “El arte es una forma de hacer (no una cosa que se hace)”. Està interessada a activar l’art+educació no sols com un espai per al pensament crític, sinó també com a eina de participació ciutadana en temes polítics, socials i mediambientals.
CARMEN OVIEDO
Coordinadora de Pedagogías Invisibles, on desenvolupa projectes en les àrees de mediació cultural, formació i investigació. Especialitzada en gestió i mediació cultural, la seua labor gira entorn de promoure processos culturals situats en la intersecció de l’art i l’educació, apostant per plantejaments crítics i participatius en els quals es repense el rol de la institució cultural. Ha treballat i col·laborat amb institucions culturals com a Museo Artium de Arte Contemporáneo, Centro Cultural Montehermoso o Una más una. Ha comissariat exposicions com a “Sororidades Instagramer” a la Sala de Arte Joven de la CAM, o co-comissariat i coordinat l’exposició i programa d’activitats “Ni arte ni educación”, Matadero Madrid. Ha participat en publicacions i escrit articles sobre el paper de la institució cultural en la contemporaneïtat i ha coordinat la publicació Ornitorrinco y otras curiosas criaturas. Artes Escénicas y Educación para la transformació social.