Rapsodes 2024

Rapsodes: del rap a la cançó tradicional

INSCRIPCIONS

Dirigit a:

Docents de centres educatius que participen en el projecte d’intercanvi escolar d’alumnat de centres públics Rapsodes 2024.

Curs a distància d’abril a juny de 2024

RESOLUCIÓ de 24 de gener de 2024, de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, per la qual es convoquen assignacions econòmiques per a la realització del Programa d’Intercanvis escolars d’alumnat de centres públics: modalitat FIL 2024 i modalitat RAPSODES 2024 per a millorar la competència comunicativa i afavorir la cohesió lingüística per al curs 2023-2024

IMPORTANT:
Almenys un professor o professora de cada centre participant en la convocatòria de projectes d’intercanvis escolars d’alumnat de centres públics Rapsodes 2024 o la indicació que ja s’ha realitzat aquesta formació en cursos anteriors.

Observacions

Es tracta d’un curs a distància tutoritzat a través de la plataforma AULES amb materials didàctics de consulta relacionats amb la convocatòria Rapsodes i dues sessions TEAMS a distància:

El curs finalitzarà el 30 de juny  amb la pujada a AULES d’exemples de treballs realitzats en els centres en col·laboració amb els artistes que hi participen.

Objectius

Conèixer les principals característiques de la cançó improvisada, temàtica del projecte Rapsodes 2024.
Aprendre a escriure lletres a partir de diversos elements literaris.
Entendre el mecanisme per crear i adaptar bases musicals a una determinada lletra.
Saber interpretar amb l’alumnat cançons d’estil rap i tradicional.
Promoure una actualització pedagògica en l’àmbit artisticoexpressiu, afavorint el treball col·laboratiu i en context.
Fomentar l’expressió artística i/o física com a generadores de coneixement, potenciant el pensament divergent i la creativitat.

Continguts:

Cançó improvisada: música tradicional i rap.
Elements per a la creació literària: rima, compàs, estructura o tema.
Creació de bases musicals de diversa índole.
Estratègies per a la interpretació de la cançó improvisada a l’aula.

Videoconferències:

Sessió 1. 8 de maig de 2024. 17:30 a 19:30 h. // Neus Berenguer i Andreu Ferre. “La glosa o cançó impovisada. Marc teòric”.

Sessió 2. 15 de maig de 2024. 17:30 a 19:30 h. // Neus Berenguer i Andreu Ferre. “La glosa o cançó impovisada. Didàctica”.

NEUS BERENGUER

Llicenciada en Sociologia, especialitzada en gestió cultural i dinamització sociocomunitària, ha desenvolupat projectes per a diverses entitats i ajuntaments del País Valencià.

Amb estudis i treballs amateurs i professionals de cant, dansa, doblatge i musicoteràpia i una àmplia trajectòria en la didàctica de llengües en la infància, l’adultesa i la tercera edat.

Des de 2001, membre de col·lectius assemblearis autogestionats dedicats a la indagació i reformulació de la cultura popular, com ara La Xarito, Orxata Sound System, i Les Postisses, entre altres.

Tallerista junt amb Andreu Ferre en el programa RAPSODES 2023.

ANDREU FERRE

Baixista i compositor en El Diluvi des de 2011, i promotor de la cooperativa de gestió musical Gola Seca.

Llicenciat en Informàtica de Sistemes (UA) i expert Universitari en Xarxes de Computadors. Estudiant del Màster d’especialització en Gestió Empresarial de la Música (UV).

Ha organitzat i impartit tallers de cançó improvisada en el Casal Tio Cuc d’Alacant, la facultat de Magisteri de la UA, i els centres educatius de primària i secundària participants en el programa RAPSODES (edicions 2020, 2021, 2022 i 2023)