INSCRIPCIÓ A LA FORMACIÓ: Podeu inscriure-vos a la formació fent clic en una de les tres edicions:
PRESENTACIÓ
La música ens ha acompanyat en totes les èpoques des que l’espècie humana existira al planeta. Té una gran importància en el desenvolupament de les persones, tant en l’apartat físic i mental com en l’emocional. Forma part de les nostres vides des que naixem fins el dia de en que morim. La música tradicional és aquella que ve de les arrels d’un poble, de les seues manifestacions populars, de les diferents etapes de la vida, del treball, etc. i de tot allò que conforma un pensament respecte a la forma de sentir qui som i d’on som.
L’educació musical, més enllà de ser tan sols una assignatura a cursar dins del currículum, té un component patrimonial i d’herència cultural inmens al nostre territori. Cal destacar un alt nombre de festes que actualment estan catalogades Bé d’Interès Cultural Immaterial (BIC) i Patrimoni de la humanitat, degut en bona part a les seues expressions musicals.
El desconeixement, la manca de recursos o la por als canvis, en general, impedeixen la introducció de la música tradicional i popular a l’escola d’una manera natural i normalitzada.
Aquesta formació intenta ser una eina útil, no tan sols per al professorat de música sinó extensiva a tot professorat que conforma el claustre. Cal aportar la formació necessària per tal de portar a terme una programació de la nostra música i expressions artístiques des d’una perspectiva transversal i inclusiva, troncalitzant-la des dels cursos inferiors als més alts, amb un sentit patrimonial propi i no amb un tractament folkloritzat i exògen a les nostres arrels.
La present proposta de curs de formació planteja la importància de la Música Tradicional i Popular com a Patrimoni Cultural del nostre poble i la nostra Cultura, concretant en Les Danses, les dansetes (rituals) i el gèneres de balls.
OBJECTIUS
Terminologia específica: Les Danses, les dansetes i els gèneres de ball.
Reconèixer i contextualitzar les diferents expressions de ball atenent als diferents contextos geogràfics i les influències pròpies del lloc.
Introducció a la rítmica pròpia en balls, Danses i dansetes.
Introducció a les danses i ball.
Concretar en les dansetes ritual pròpies segons el context geogràfic. (Castelló, València, Alacant)
Realitzar adaptacions de balls i danses segons els diferents nivells i necessitats de l’alumnat.
CONTINGUTS
1a sessió. INTRODUCCIÓ. TERMINOLOGIA ESPECÍFICA. DANSETES RITUALS.
Les dansetes rituals segons el context geogràfic.
Festes catalogades Bé d’Interès Cultural Immaterial (BIC) i Patrimoni de la humanitat.
Rítmica pròpia segons el context geogràfic.
Introducció al ball de les dansetes.
2a sessió. A BALLAR LES DANSES!
Les Danses
Festivitats locals i les seues manifestacions de ball a través de Les Danses.
El pas pla.
Les mudances.
Rítmica pròpia.
3a sessió. GÈNERES DE BALLS
Els balls: la jota i la seguidilla / fandango
Ritmes bàsics dels balls treballats
Acompanyament rítmic amb xicoteta percussió.