Coeducació en l’Educació Física: passem a l’acció per a la igualtat de gènere

23AE96IN022 – Coeducació en l’Educació Física: passem a l’acció per a la igualtat de gènere.

Curs semipresencial 20 hores.

Del 2 al 10 de juny de 2023.

Inscripcions fins el 18 de maig de 2023

Informació i inscripcions clica ací

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Conèixer i reflexionar sobre els conceptes clau relacionats amb la perspectiva de gènere en l’Educació Física, l’activitat física i l’esport.
  • Reconèixer i transformar les diferents formes de reproducció dels models i relacions tradicionals de gènere en el nostre currículum ocult.
  • Incorporar la perspectiva de gènere en el desenvolupament quotidià de l’Educació Física als centres educatius.
  • Impulsar projectes d’activisme coeducatiu des de l’Educació Física als centres educatius.

CONTINGUTS

  • Conceptes clau per a una educació física i esportiva amb perspectiva de gènere.
  • Accions pel canvi dels models i relacions tradicionals de gènere en el dia a dia de l’Educació Física
  • Projectes d’activisme coeducatiu a l’educació física i esportiva
  • Patis d’escola coeducatius
  • Igualtat efectiva en l’esport en edat escolar.

PONENTS

Susanna Soler

Doctora en Activitat Física, Educació Física i Esport per la Universitat de Barcelona (Premi Extraordinari de Doctorat). Llicenciada en Educació Física i Llicenciada en Història. Actualment és professora titular de l’INEFC Barcelona, on imparteix diverses assignatures vinculades a la perspectiva de gènere i la diversitat, i és la Coordinadora principal del Grup d’Investigació Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport (GISEAFE).
A partir de la realització de la seua tesi doctoral sobre les relacions de gènere en la EF, s’ha especialitzat en l’estudi i el desenvolupament de programes d’intervenció per a promoure la igualtat de gènere en i a través de l’esport i l’activitat física. Ha liderat diversos projectes d’investigació I+d+i sobre formació en perspectiva de gènere en l’àmbit esportiu i també coordina la Xarxa espanyola d’Investigació “LGTBIQ+, Educació Física i Esport”.
Ha realitzat més de 50 publicacions sobre la temàtica, d’abast nacional i internacional, i ha col·laborat amb diverses entitats públiques, associatives i privades per a implementar accions a favor del canvi, entre les quals destaquen: el Consell Superior d’Esports, la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, el Servei d’Activitat Física de l’O. Autònoma de Barcelona, la Federació Catalana de Futbol, l’FC de Bàsquet, i l’FC d’Handbol; etc.
En la seua faceta esportiva, ha sigut jugadora, entrenadora, àrbitra i directiva de futbol-sala.

Marina Castro García

Contractada predoctoral en la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la Universitat de La Corunya (UDC) on, a més de ser docent, es troba finalitzant els seus estudis de Doctorat desenvolupant la seua tesi doctoral titulada “Disseny i anàlisi d’un programa de prevenció del sexisme en professionals de l’educació física en formació”. Graduada en CAFD (Universitat de La Coruña), Màster en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional, especialitzada en Educació Física (O. de La Corunya).
La seua línia d’investigació i especialització se centra en l’estudi del context fisicoesportiu com a agent educatiu per a la igualtat de gènere. És col·laboradora del projecte competitiu R+D+i “Relacions de Gènere en Educació Secundària. Estratègies, a través de l’activitat fisicoesportiva, per a promoure interaccions d’equitat lliures de violència i intimidació

María Teresa Vizcarra Morales  

Doctora en Ciències de l’Educació per la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU). Llicenciada en Educació Física. Actualment és professora titular en la Facultat d’Educació i Esport de Vitòria-Gasteiz, és la Investigadora Principal del grup d’investigació IkHezi d’Investigació Educativa IT1703-22 reconegut i finançat pel Govern Basc. És responsable del programa de doctorat en psicodidàctica de la UPV/EHU. Ha participat com a formadora especialista en Educació Física en el programa Skolae del Govern de Navarra. Ha realitzat estudis de gènere i estudis de caràcter pedagògic vinculats a valors, habilitats socials, resolució de conflictes amb perspectiva de gènere en l’esport escolar, i en educació infantil i primària. Ha participat en diversos projectes d’investigació I+d+i i forma part la Xarxa espanyola d’Investigació d’Aprenentatge-Servei en activitat física i esportiva. Compta amb publicacions d’abast nacional i internacional, moltes d’elles relacionades amb les deu tesis doctorals que ha dirigit.

Elena Ramírez Rico

Doctora en Educació (Premi extraordinari de doctorat), Llicenciada en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport (Premi Fi de Carrera), Diplomada en Magisteri d’Educació Primària en l’especialitat d’Educació Física, i Títol d’Experta en Estadística com a Eina Metodològica en Investigació. Professora titular d’Universitat de la Facultat d’Educació de la UCM, de la qual actualment és Vicedegana d’Estudiants i directora del Grup d’Investigació 940096 “Estudis de Gènere en l’Activitat Física i l’Esport”, i anteriorment ha sigut secretària acadèmica del Departament d’Expressió Musical i Corporal, i Coordinadora del Grau en Educació Infantil. Investigadora principal i participant en projectes i contractes d’investigació (R+D+i; Institut de la Dona; Consell Superior d’Esports, FECYT i Art. 83, entre altres), destacant el R+D+i sobre Relacions de Gènere en Educació Secundària. Estratègies, a través de l’activitat fisicoesportiva, per a promoure interaccions d’equitat lliures de violència i intimidació (Projecte REGeES). Autora de diverses publicacions en revistes d’impacte (JCR, SCOPUS) i en editorials (SPI).

Cristina López Villar

Doctora en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (Universitat de Vigo). Llicenciada en Educació Física (Institut Nacional d’Educació Física de Galícia). Postgrau en Promoció i Educació per a la Salut (Universitat de Lleida) i Màster en Dansa Moviment Teràpia (Universitat Autònoma de Barcelona).
Actualment és Vicerectora d’Igualtat, Cultura i Esport en la Universitat de La Corunya i professora contractada doctora en la Facultat de Ciències de l’Esport i l’Educació Física des de l’any 2009. Anteriorment va ser professora en la Universitat de Vigo i en la Universitat de Saragossa durant diversos anys.
Forma part de l’equip d’investigació “Educació, salut i activitat física: estudis de gènere” (ESAFEX) i ha participat en diferents projectes relacionats amb el feminisme i l’esport. Actualment forma part de l’equip que desenvolupa el projecte R+D+i “Relacions de Gènere en Educació Secundària. Estratègies, a través de l’activitat fisicoesportiva, per a promoure interaccions d’equitat lliures de violència i intimidació.

Formació finançada per la Unió Europea – NextGenerationEU //