Com acostar-se a les obres?

titulo visual

Les estratègies de pensament visual són un mètode per a facilitar la conversació al voltant d'obres artístiques, mitjançant l'observació, el descobriment i la construcció de significats.

altavoz

Sovint es confon amb Visual Thinking, Design Thinking o Art Thinking. El Visual Thinking és un relat generat a partir d'imatges (dibuixos). El Design Thinking és un procés de treball mitjançant el qual algunes empreses generen productes i serveis adequats a les necessitats reals dels usuaris. El Art Thinking és una proposta metodològica que permet introduir principis i conceptes d'art contemporani des de qualsevol assignatura (per a conéixer millor aquesta metodologia podeu llegir: Acaso, M. y Megías, C. (2018). Art Thinking. Barcelona: Paidós).)

Tenint en compte que els diferents recursos que proposem parteixen d'una obra artística ens sembla essencial que el professorat proporcione al seu alumnat eines per a poder acostar-se a cadascuna d'elles de manera significativa. Aquest mètode requereix d'una interacció professorat/alumnat, però podem adaptar-lo tenint en compte que aquest contacte no és possible ara (llevat que es realitze per videoconferència).

Aquest mètode es desenvolupa atenent a quatre moments diferents:

(Vídeo en anglés)

1. Presentem la imatge a l'alumnat.

2. Permetem un moment de silenci per a observar l'obra abans de començar la discussió.

3. Formulem aquestes preguntes per motivar i buscar significats:

  • Què veus? Què està passant en aquesta obra? DESCRIPCIÓ/INTERPRETACIÓ
  • Què veus que et fa pensar això? CREACIÓ DE SIGNIFICATS
  • Què més pots dir de l'obra? APROFUNDIMENT

4. Facilita la discussió:

  • Escoltant amb curiositat i atenció
  • Matisant ("aleshores aquesta forma significa...")
  • Parafrasejant ("si t'he entés bé vols dir que...")
  • Enllaçant ("penses com jo que...")
  • Mostrant neutralitat
  • Concloent i donant les gràcies a l'alumnat

A partir de: [P. 167-168] YENAWINE, P. (2013) Visual Thinking Strategies. Harvard Education Press.

El que us proposem és que li envieu a l'alumnat (per correu electrònic, a través del la web del centre o de la plataforma AULES) la imatge de l'obra abans de fer la proposta didàctica explicada en cada recurs. Podeu demanar-los que desenvolupen, per escrit, les preguntes del punt 3: Què veus? Què està passant? Què veus que et fa pensar això? Què més pots dir de l'obra?

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies