Projecte TEI

Darrerament, les ciències de l’educació han donat molta importància a la interacció, com a l’element principal responsable de l’aprenentatge. És a través de la interacció amb altres que se’ns obren conflictes cognitius que ens fan aprendre.

La tutoria entre iguals és un mètode d’aprenentatge cooperatiu basat en la creació de parelles d’alumnes, amb una relació asimètrica (derivada de l’adopció del rol de tutor i del rol de tutorat), amb un objectiu comú, conegut i compartit (com ara l’adquisició d’una competència curricular), que s’assoleix a través d’un marc de relació planificat pel professor.

La tutoria entre iguals és àmpliament utilitzada en molts països (sota la denominació Peer Tutoring), tant en l’educació reglada com la no reglada i en tots els nivells educatius i àrees curriculars. És recomanada per experts en educació, com ara la UNESCO, com una de les pràctiques instructives més efectives per a l’educació de qualitat (Topping, 2000).

En l’IES Alfred Ayza portem ja 5 anys amb aquest projecte. Els alumnes de 3r d’ESO actuen com a tutors dels alumnes de 1r d’ESO.

Des del centre fem una valoració positiva d’aquesta projecte, tot i que la presència de la pandèmia en els anys centrals de la seva implementació ha dificultat enormement poder realitzar una anàlisi objectiva del resultats.

En el últims anys s’ha creat un equip de docents encarregat de dissenyar algunes de les activitats que estan funcionament millor a l’hora de generar vincles personals entre els tutors i els tutorats.

Esperem que l’alumnat vaja fent seu aquest projecte tant engrescador i que es confirmen algunes de les tendències positives que s’han anat intuint en aquests primers anys des de la posada en marxa del projecte.