Erasmus+: Job Shadowing a Helsinki (Finlàndia)

La cap d’estudis de cicles formatius, Almudena Martínez i la professora de FOL, Elisa Pechuan, estigueren a Finlàndia amb un projecte de mobilitat Erasmus Job shadowing. El projecte va consistir a visitar l’institut de formació professional KEUDA, amb sede a les poblacions de Kerava i Järvenpää i ens mostraren les instal·lacions, les diverses famílies professionals i el funcionament de l’FP a Finlàndia. L’equip Erasmus de Keuda, amb Suvi i Jonna, ens acompanyaren durant tota la nostra estància i varen ser molt amables amb nosaltres.

La visita va ser molt interessant i instructiva. Poguérem comprovar les similituds i les diferències respecte del nostre sistema i també la forma de viure dels finesos i la seua cultura.

En Finlàndia, l’FP s’impartix en centres separats de l’ESO i del batxillerat. Són centres equivalents als nostres centres d’FP integrats (CFPI). Allí, l’FP són estudis de 3 anys de duració. El primer any es un curs generalista i s’impartixen assignatures comunes com Matemàtiques, Llengua, Química, etc., i també d’altres relacionades amb els programes d’ordinador necessaris per a la formació que han triat. El segon i tercer any són assignatures pròpies de la professió. Igual que ací, hi ha pràctiques en empreses que no són remunerades. A més a més, si un alumne no conclou els 3 anys, obté un certificat de les competències que ha aconseguit igual que ací.

Una diferència fonamental que podria ser aplicada als nostres cicles és que ells poden oferir els serveis o treballar per a clients en el món real i l’escola factura el treball que fan. Els diners així obtinguts, s’utilitzen per a finançar recursos per als mateixos estudis. Així, àmbits professionals com construcció, disseny d’interiors, imatge i so, gravació, disseny de pàgines web, etc., fan encomanats de clients. En concret, vam veure el funcionament de Sun Media, empresa dins de l’institut de Keuda que es dedica a la creació audiovisual. De fet, els nostres alumnes de 2n del cicle de Realització, Héctor Morales i Carlos Del Toro estan fent les pràctiques d’FCT en Sun Media i poguérem compartir amb ells una jornada de treball.

Les metodologies que s’apliquen són d’Aprenentatge Basat en Projectes o Tasques (Task Based Learning) majoritàriament i la impartició dels continguts es fa treballant en els projectes a desenvolupar.

Els centres d’FP estan oberts al matí i a la vesprada i s’atenen les necessitats formatives dels adults que volen estudiar, bé perquè volen canviar de professió o bé perquè volen reciclar-se en la seua actual professió. Adults i joves compartixen aula i estudis la qual cosa també succeïx als nostres centres, però d’una manera més àgil. La nostra Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d’ordenació i integració de la Formació Professional, tendix en molts aspectes al que hi ha establit al model finés.

Pel que fa al modo de viure, Finlàndia és un país que es preocupa pel benestar de les persones i sobretot d’aquells que estudien. Tota l’educació és pública i aquell que estudia, siga menor o major d’edat, te’l desdejuni i el menjar gratuït en la mateixa escola.

Podem concloure, que la visita ha sigut magnífica. És una oportunitat per a millorar la nostra FP i poder avançar en la integració de l’empresa a l’aula. També es molt enriquidor poder intercanviar experiències educatives de professorat i alumnat amb altres països. No volem acabar sense donar les gràcies a la professora Teresa Penalba, coordinadora Erasmus de l’IES Henri Matisse, per les hores que dedica per a sol·licitar els programes i les mobilitats. Igualment volem agrair a l’equip Erasmus de Keuda, la seua atenció i dedicació cap a nosaltres. Els esperem prompte per ací.