L’avaluació de l’assignatura de Matemàtiques de 1r d’ESO al nostre IES és contínua, formativa i competencial i aquest any està impartida per Ignasi Úbeda i Elena Vives. L’objectiu no és únicament comprovar si l’alumnat sap resoldre exercicis, sinó també valorar si és capaç d’explicar, raonar i aplicar els continguts treballats a classe, així com que siguen conscients dels seus aprenentatges i puguen millorar constantment. Per tant, es considera que és una metodologia que afavoreix especialment el treball de la competència lingüística.
Per a fer-ho, utilitzem una sèrie d’ítems d’avaluació que anomenem indicadors. Cada indicador correspon a un aprenentatge concret que l’alumnat ha d’assolir i es valora amb un sistema d’estrelles:
- 0 estrelles: encara no l’ha entregat o l’explicació és insuficient, no està clara o demostra que l’alumne/a no comprén correctament el que està explicant.
- 1 estrella: nivell bàsic. L’alumnat mostra una comprensió inicial, però l’explicació encara és incompleta o poc precisa.
- 2 estrelles: nivell intermedi. L’explicació és correcta i mostra una bona comprensió del contingut, encara que pot millorar en claredat o aprofundiment.
- 3 estrelles: nivell excel·lent. L’alumnat explica el que se li pregunta amb claredat, justifica el procés seguit i demostra una comprensió completa del contingut.
En definitiva, han de demostrar que es comprén en tot moment el procediment i ser capaç d’explicar-lo mitjançant un problema concret treballat a classe. Com que l’avaluació és contínua i formativa, els indicadors no assolits es poden tornar a treballar i millorar al llarg del curs. L’objectiu és que cada alumne i alumna avance progressivament, millorant dia a dia, fins a aconseguir una comprensió real i no solament no tenir por a equivocar-se, si no aprendre dels propis errors en el seu procés d’aprenentatge.


