
Un centre escolar de qualitat ha de donar resposta a l’equilibri complex que hi ha entre l’excel·lència, enteniment com la posada en marxa de processos educatius encaminats a aconseguir que tot l’alumnat amb inquietuds tinga la possibilitat d’anar més enllà de la simple suficiència, i l’equitat, que trenca amb la falsa idea que l’equipara amb uniformitat, de manera que tot l’alumnat desenrotlle plenament i de manera integral la seua personalitat i tot el potencial de les seues capacitats.
El Projecte Educatiu de Centre (d’ara en avant, PEC) és, entre tots els documents dels centres, el document referent per a donar resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l’alumnat que es deriven d’una societat plural. En este document, la comunitat educativa del centre expressa les necessitats i planteja les prioritats de manera singular.
El PEC incorpora els criteris per a la personalització de l’ensenyança i promou metodologies que fan valdre els aprenentatges significatius, la col·laboració i la cooperació, i que, a més, usen els recursos de l’entorn.
El PEC ha d’abraçar la complexitat i comprendre el context per a desenrotllar una anàlisi coherent, incorporant metodologies innovadores per a poder desenrotllar els continguts curriculars.
Així doncs, el contingut del projecte ha de ser clar i ha de reflectir un compromís de tota la comunitat escolar per a oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context per al qual es definix, tenint en compte les característiques de l’alumnat, de la comunitat educativa i de l’entorn social i cultural del centre. Així mateix, inclou els principis coeducatius i evita aquelles actituds que afavorixen la discriminació sexista i, mitjançant la intervenció positiva, promociona, a partir de la posada en valor de les aportacions de les dones en cada àrea, el desenrotllament personal integral de totes les persones membres de la comunitat, garantix el respecte a la identitat de gènere sentida i incorpora accions encaminades a la no-discriminació que permeten superar els estereotips i comportaments sexistes i discriminatoris.
El contingut s’ajusta al que disposa l’article 121 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, en la nova redacció que fa la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, i els articles 55 i 56 del Decret 253/2019, de 29 de novembre, del Consell, de regulació de l’organització́ i el funcionament dels centres públics que impartixen ensenyances d’Educació Infantil o d’Educació Primària, i també es podran aplicar la resta de disposicions vigents que establixen la inclusió de determinats aspectes com a part del contingut del PAC.
D’acord amb el Decret 40/2016, de 15 d’abril, pel qual es regula l’accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general (DOGV 7762, 18.04.2016), la matriculació de l’alumnat en un centre escolar suposa respectar el Projecte educatiu del centre i el caràcter propi, que ha de respectar al seu torn els drets reconeguts a l’alumnat i a les seues famílies en les lleis i el que s’establix en l’apartat 5 de l’article 2 del decret esmentat.
Projecte educatiu de centre
1. Valors, objectius, prioritats d’actuació.
2. Característiques de l’entorn social i cultural.
3. Línies i criteris bàsics que han d’orientar:
- L’organització i el funcionament del centre.
- La participació dels diversos estaments de la comunitat educativa i les formes de col·laboració entre estos.
- La cooperació entre les famílies o representants legals de l’alumnat i el centre.
- La coordinació amb els servicis del municipi, les relacions amb institucions públiques i privades per a la millor consecució de les finalitats establides, així com la possible utilització de les instal·lacions del centre per part altres entitats per a realitzar activitats educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social.
- L’organització de l’orientació educativa i l’acció tutorial.
- L’orientació acadèmica i professional.
- L’atenció a la diversitat de tot l’alumnat.
- La promoció de l’equitat i la inclusió educativa de l’alumnat.
- La promoció de la igualtat i la convivència amb perspectiva comunitària per mitjà d’estratègies organitzatives i pràctiques educatives basades en el diàleg igualitari, la prevenció de la violència i el
benestar emocional. - La promoció i bon ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
- La innovació educativa a través de noves metodologies integradores, cooperatives i col·laboratives que motiven l’aprenentatge i milloren els resultats acadèmics de l’alumnat.
- La promoció i el bon ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions per a afavorir la competència digital tant de l’alumnat com del professorat.
- La innovació educativa.
- L’educació plurilingüe i intercultural.
- Les mesures perquè l’activitat física i l’alimentació saludable formen part del comportament infantil i juvenil, i per a promoure la pràctica diària d’esport i exercici físic per part de l’alumnat
durant la jornada escolar.
4. la línia pedagògica del centre.
5. Concreció dels currículums establits per l’Administració educativa per a les diferents ensenyances impartides en el centre.
- 4.1. Currículum d’Educació Infantil.
- 4.2. Currículum d’Educació Primària
- 4.3. Models d’informes i instruments d’avaluació.
6. Projecte lingüístic de centre i Pla d’ús de les llengües en l’àmbit no curricular
6. Plans i programes establits per l’Administració educativa
- 6.1. Programa de reutilització, reposició i renovació de llibres de text i material curricular
- 6.2. Mesures per al foment de la lectura
- 6.3. Organització i mesures de l’orientació educativa i professional
- 6.4. Mesures de resposta educativa per a la inclusió de l’alumnat
- 6.5. Mesures per a la promoció i la gestió de la igualtat i la convivència
- 6.6. Mesures d’acolliment i continuïtat entre nivells, cicles, etapes i modalitats d’escolarització
- Transició Infantil – Primària.
- Transició Primària – Secundària
- Transició entre nivells i cicles educatius.
- 6.7. Acció tutorial
- 6.8. Organització de la jornada escolar
- 6.9. Projecte educatiu del menjador escolar
- Pla anual de menjador escolar.
- 6.10. Pla digital de centre
- 6.11. Carta de compromís educatiu del centre amb les famílies de l’alumnat
- 6.12. Projectes i programes desenrotllats pel centre
- Projecte d’Innovació i inclusió Educativa (PIIE) 2024-2026: Mirant la mar… somiem!
- Biblioinnova’t
- Projecte d’esport, activitat física i salut en el centre escolar (PEAFS)
- Programa Centre Educatiu Digital (CED)
- iMou-et: activitat de formació per al desenrotllament professional docent
- Projectes d’intercanvis escolars d’alumnat de centres públics FIL (Foment d’intercanvis lingüístics) i Rapsodes per a millorar la competència comunicativa oral en valencià i afavorir la cohesió lingüística
- Projecte innov@arts: promou la innovació i la inclusió educativa a través de l’educació artística, l’expressió i la creativitat.
- Pla biennal de formació permanent del professorat
- Programa Tutoria entre Iguals (TEI). El programa TEI s’aplica a les dos etapes educatives del col·legi. A Infantil, entre l’alumnat de 3 anys i l’alumnat de 5 anys, per a afavorir l’adaptació i intregració del nou alumnat. Som centre pilot en l’aplicació d’este programa en Ed. Infantil. A Primària, amb l’alumnat de 3r de Primària, el qual disposa d’un tutor/a entre l’alumnat de 5é de Primària. L’objectiu és afavorir la convivència, previndre l’assetjament i resoldre els possibles conflictes amb el diàleg entre el mateix alumnat.
7. NOF: Normes d’organització i funcionament.
ALTRES PLANS I PROJECTES
- PROJECTE DE GESTIÓ I RÈGIM ECONÒMIC
- NOF: NORMES D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT
- PGA: PROGRAMACIÓ GENERAL ANUAL
- Pla d’Evacuació del Centre.

