Projectes Rapsodes i FIL

El departament de Valencià: llengua i literatura ha engegat aquest any dos projectes avalats per Conselleria d’Educació, Cultura i Esport anomenats RAPSODES i FIL.

La modalitat d’intercanvi Rapsodes té com a eix temàtic la llengua oral a través del cant improvisat, tant el del repertori musical tradicional, transmés, renovat i actualitzat fins als nostres dies, com el del rap i altres de les anomenades «músiques urbanes». Aquest va adreçat a alumnat de segon d’ESO.

El nostre projecte l’hem dividit en tres fases:

• La primera fase ha consistit en un Taller de Rap amb l’artista Malparlat. El taller es va celebrar el 31 de març de 2023, on Alfons (Malparlat) va introduir on va nàixer el hip-hop i quines similituds es troben entre el rap i el valencià a nivell cultural, social i musical. A més, l’artista i l’alumnat van treballar en equip portant a terme la lletra d’una cançó.
  • La segona fase del projecte es durà a terme l’1 de juny de 2023. Es tracta d’un Taller de Creació Musical, on comptarem amb Pau Camps (Smoking Souls) i Enric Moll (Tàndem), l’objectiu del qual és enregistrar una cançó a l’aula amb l’alumnat.
  • L’última fase del projecte consisteix en una trobada dels dos centres participants en el projecte (IES Xebic i IES Maria Ibars).

La modalitat d’intercanvi FIL (Foment d’Intercanvis Lingüístics), de caràcter obert, es pot convertir en un recurs interdisciplinari de gran importància que permet millorar la competència comunicativa a través del coneixement de les pràctiques artístiques, del patrimoni cultural i natural, dels jocs i els esports tradicionals o d’altres continguts lligats a les matèries curriculars.

L’IES Xebic ha presentat el projecte Un passeig pel nostre patrimoni cultural el qual versa sobre la pilota valenciana i la muixeranga, entre d’altres. Per poder realitzar-lo hem hagut de buscar un centre col·laborador i ens hem coordinat amb l’IES Ifach de Calp. Va adreçat a l’alumnat de 3r d’ESO. El treball consta de quatre fases:

• La fase prèvia a la primera trobada del 15 de maig de 2023, en la qual l’alumnat i el professorat de diversos departaments (Educació Física, Francés, Informàtica, Dibuix i Valencià) han hagut de treballar una sèrie d’activitats com creació de vídeos de presentació del nostre IES, del poble d’Ondara, Els Poblets, El Verger i la Rectoria; vídeo sobre la pilota valenciana (tècniques del joc i vocabulari); creació de cartells de difusió de la trobada; creació d’infografies per al taller de muixeranga; creació de fullets informatius sobre la ruta de la pilota a Ondara; visita a la ràdio; videoconferència entre els dos centres educatius per tal de fomentar l’ús del valencià i tindre un primer contacte, etc.
  • Trobada dels dos centres participants a Ondara el dia 15 de maig de 2023. La primera trobada es farà a Ondara el 15 de maig i tindrà una durada de 8:00h a 14:00h més o menys. Durant aquest matí ens organitzarem en dos grans grups: un anirà a conéixer i deleitar-se de la ruta de la pilota a Ondara explicada per Toni Albert, expilotari ondarenc i l’altre grup anirà al trinquet i al Prado a gaudir dels tallers de pilota i de muixeranga.
  • Trobada dels dos centres participants a Calp el dia 29 de maig de 2023. L’IES Xebic visitarà els companys i les companyes de l’IES Ifach que presentaran la seua part del projecte Un passeig pel nostre patrimoni cultural. Entre les activitats programades aquest dia estan conéixer el patrimoni cultural i històric que fa referència al Penyal d’Ifach, flora i fauna d’aquest paratge natural; veure l’assentament de la pobla d’Ifach; i gaudir dels Banys de la reina i de les excavacions arqueològiques pròximes.
  • Última fase del projecte. Com en qualsevol projecte o activitat cal fer una memòria de tot el que s’ha treballat al llarg del procés i nosaltres el que tenim previst és tornar a la ràdio a explicar l’experiència viscuda; muntar un vídeo amb totes les activitats dutes a terme i redactar una crònica sobre l’esdeveniment.