HISTÒRIA DEL CENTRE
El nostre centre es va crear el curs 1980-1981 amb el nom de "Institut de Batxillerat Rafalafena, mixt nº3" i començava el seu camí com a tercer centre de Batxillerat de la ciutat de Castelló i amb alumnat d'ambdós sexes.

El 26 d'octubre de 1984 es va oficiar la cerimònia de denominar l'institut amb el seu nom actual, després de la decisió unànime del Claustre de posar-li el nom de l'il·lustre geòleg castellonenc Vicent Sos Baynat, per la seua trajectòria científica, la seua dedicació a l'ensenyament i, tot, per la seua trajectòria personal.

Aquesta biografia es publica amb motiu d'haver adoptat per a l'Institut el nom "Vicent Sos Baynat".
Isabel GARCIA RIBERA
(Directora del Centre 1984)

DEFINICIÓ IDEOLÒGICA
El nostre centre es defineix com a plural, tolerant i respectuós amb totes les tendències culturals, ideològiques i religioses, dins del respecte a la dignitat de la persona, amb la finalitat que l'alumnat vaja formant progressivament els seus propis criteris. Fomentem l'estudi i l'esperit crític, que l'alumnat aprenga a conéixer-se a si mateix i a analitzar la realitat, perquè puga i sàpia prendre decisions responsables. Pretenem que l'educació rebuda els faça bons ciutadans, que s'integren i participen lliure i responsablement en les institucions de la societat en un futur pròxim.

CENTRES ADSCRITS
Els centres que tenim adscrits són el CEIP Sanchis Yago i el CEIP Bernat Artola, a més de tindre també adscrit al Conservatori Professional de Música Mestre Tárrega segons resolució de 9 de Maig de 2002.