El centre va ser seleccionat per desenvolupar el projecte d´innovació educativa Guardabosc el curs 2023/2024. Aquest projecte d’innovació busca crear entorns de treball col·laboratius que unisquen educació i medi ambient amb els següents objectius:
-Conéixer l’entorn natural i la realitat forestal de la zona on s’emplaça el centre o altres espais propers.
– Forjar el respecte pel medi ambient i generar vincles afectius amb la natura de tal forma que millore la convivència amb aquesta.
– Descobrir els recursos i serveis que aporten els boscos i, en general, la natura per al desenvolupament de la vida del nostre planeta.
– Fomentar la companyia, l’empatia i el treball en equip.
– Fomentar la responsabilitat, el respecte i cura cap a la natura.
El professorat participant en el projecte va fer la formació del mateix en una primera jornada en Conselleria d´Educació en València i en una segona jornada en l´entorn natural d´Anna.
El projecte ha sigut portat a terme des de la matèria PI d´educació mediambiental en 4t d´ESO i acontinuació mostrem algunes actuacions acompanyades de fotografies del que s´ha treballat al projecte Guardabosc:
– Identificar les diferents espècies d’arbres del centre.
– Elaboració de fitxes identificatives de les diferents espècies d’arbres, amb els noms en valencià, castellà, gallec i euskera, el nom científic, característiques i aplicacions i utilitats de les diferents espècies.
– Elaboració d’etiquetes identificatives per a cada arbre, amb el nom en valencià el científic i un QR amb enllaç a les característiques i utilitats de cada arbre.
– Seguiment del cicle estacional de les espècies arbòries de l’institut, amb fotografies setmanals des de sis punts diferents del pati; per desprès fer una seqüència d’imatges on s’aprecien els canvis estacionals.
– Realització d’un herbari de les fulles dels arbres, per desprès elaborar una guia de classificació de l’arborat del centre.
– Realització d’un mapa dels patis del centre amb l’ubicació de cada arbre amb el seu QR.
– Seguiment de la temperatura en tres punts diferents del pati setmanalment, una sobre ciment i al ras, una segona sobre sòl de terra i al ras i la tercera baix d’un arbre de fulla perenne, amb l’intenció d’elaborar un gràfic per tal de demostrar l’efecte amortidor de la vegetació en les variacions de temperatura.
– Taller de Nadal, amb l’elaboració d’adorns nadalencs a partir de materials naturals: soquetes, cordell de cànem …
– Eixida a paratges naturals: la Font Roja d’Alcoi, la Casella d’Alzira, amb la realització d’informes sobre la vegetació, flora, geomorfologia, acció antròpica, identificació d’actuacions i estructures destinades a la prevenció d’incendis.. Aprofitarem l’eixida per recollir llavors per fer un viver forestal.
– Posada en marxa d’un viver forestal en l’hort del centre, on hem preparat un xicotet hivernacle amb un viver, on hem sembrat pi blanc, pi pinyoner, alzines, roure, coscoll, garrofer, xiprer, freix ….
– Elaboració de cartells informant dels beneficis dels boscos, per difondre’ls pels centre.
– Estudiar el procés de germinació i creixement de plantes en diversos factors ambientals, per valorar la influència d’aquests.
– Taula redona amb els forestals, «El treball dels forestals, els incendis: causes i prevenció»
-Identificar les espècies arbòries del pati del centre amb etiquetes identificatives.
– Buscar informació sobre els incendis de la província de València dels últims 20 anys i situar-los en un mapa.
– Elaboració de tríptics amb consells per evitar incendis forestals, i saber com actuar.
– Consultar setmanalment el 112 per veure l’estat del risc d’incendi en les diferents localitats.
– Recerca de remeis casolans amb plantes silvestres, per conscienciejar de la necessitat de preservació del medi natural.