Formació Professional Dual

QUÈ ÉS L’FP DUAL?
La Formació Professional Dual és el conjunt d’accions i iniciatives formatives que tenen per objecte la qualificació professional de els/as estudiants, combinant la formació rebuda en el centre educatiu amb l’activitat pràctica en un centre de treball, i facilitant a l’empresa el poder disposar de professionals qualificats/as i a l’alumnat adquirir una àmplia experiència pràctica.
L’FP DUAL no substitueix a la FP actual, sinó que funciona de manera complementària. L’IES OLEANA oferta FP DUAL creant grups mixtos en els quals hi haurà alumnat que estiguen realitzant la formació dual juntament amb altres/as alumnes/as que estiguen en modalitat ordinària

CARACTERÍSTIQUES GENERALS DE LA FP DUAL EN L’IES OLEANA
La duració del cicle formatiu en FP Dual serà de 2 cursos, iniciant-se la practica en el centre de treball en el segon trimestre del primer curs i finalitzant amb la realització de la FCT (Formació en Centres de Treball) en l’últim trimestre del segon curs. L’alumnat assistirà al cicle formatiu en l’horari assignat i en un horari complementari a l’empresa.
En la nostra oferta d’FP Dual, l’estada en l’empresa es desenvoluparà en dos períodes:
• 380h de FCT (formació en centres de treball)
• 420h d’FP Dual (aquesta xifra cada curs pot canviar, però és d’aquest ordre de magnitud)
L’empresa podrà contractar l’alumnat, pot dotar-li amb una beca. L’empresa gestionarà l’alta de l’alumnat en la Seguretat Social durant les 420h d’FP Dual.
L’IES Oleana té projecte autoritzat en modalitat FP Dual en els següents cicles formatius:

CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ

Electromecànica de Vehicles Automòbils
Mecanitzat
Automatització i Robòtica Industrial

PREGUNTES FREQÜENTS SOBRE ELS CICLES D’FP DUAL

Quins són els avantatges més destacables de la FP Dual?
 Beneficis per a l’alumnat

• Combinar teoria i pràctica al llarg del Cicle d’FP Dual, per a “aprendre fent”.

• Capacitació per a l’accés al mercat de treball, aprenent des de la pràctica en un entorn laboral.

• Coneixement del sector professional in situ.

• Millora de les capacitats i competències, tant personals com professionals.

• Anys d’experiència laboral, enriquint d’aquesta manera el teu currículum.

• Més opcions de romandre en l’empresa, i en qualsevol cas millorar les teues possibilitats d’inserció laboral.

• Possibilitat de rebre una beca de l’empresa o contracte d’aprenentatge.

• Alta en la seguretat social com a becari o contractat.

Beneficis per a les empreses

• Formar a persones segons les seues necessitats, adequant-se a les particularitats i els mètodes de treball de l’empresa.

• Captar persones amb perfils professionals adequats a les seues necessitats.

• Inversió de futur. Els costos inicials es converteixen a llarg termini en estalvi per a l’empresa, que redueix la selecció de personal i es converteixen en incorporacions efectives des del primer dia.

• Flexibilitat en la contractació. L’empresa podrà fer contractes de treball de formació i aprenentatge o becar als estudiants.

QUI POT ACCEDIR A la FP DUAL? EXISTEIX UN LÍMIT D’EDAT PER A CURSAR L’FP DUAL?

Qualsevol alumne/a d’un cicle formatiu de grau mitjà o de grau superior, si el centre ofereix aquest ensenyament. Els/as menors d’edat seran, en tot cas, majors de 16 anys i comptaran amb una autorització de els/as pares/mares o representants legals, havent de respectar-se en qualsevol cas la normativa laboral establida sobre aquest tema. Quant al límit superior d’edat, l’única limitació serà l’establida per la normativa laboral vigent.

A QUÈ ES COMPROMET L’ALUMNAT QUE DESITGE CURSAR UN CICLE EN FP DUAL?
Tot l’alumnat que es matricule en un cicle en FP Dual acceptarà, entre altres, les següents condicions:
• Que es matricula en un grup amb condicions diferents, en el qual la distribució temporal de l’activitat formativa en el centre i en l’empresa pot variar.
• Que existeixen uns criteris de selecció per a ocupar els possibles llocs formatius en les empreses.
• Que es tindran en compte les valoracions de l’instructor/a de l’empresa en l’avaluació del cicle formatiu.

QUIN TÍTOL REBRÉ QUAN ACABE LA MEUA FORMACIÓ?
El títol serà el del cicle formatiu cursat, a més d’un certificat de l’activitat realitzada en l’empresa expedit pel centre educatiu.

QUI ÉS L’INSTRUCTOR/A de l’EMPRESA?
És el/la encarregat/a de guiar a l’alumne/a i supervisar els seus progressos durant l’estada en l’empresa. També s’encarregarà de coordinar-se amb el/la tutor/a de FP Dual per a realitzar el seguiment i valoració de l’alumnat.

QUINS REQUISITS HAN DE COMPLIR ELS/AS INSTRUCTORS/AS DE L’EMPRESA?

Han de formar part de la plantilla i reunir un dels dos requisits següents:
• Tres anys d’experiència professional no docent en llocs de treball relacionats directament amb els continguts del cicle formatiu.
• Posseir una titulació igual o superior al cicle formatiu que està cursant l’alumnat.

Per a participar d’aquesta modalitat aquelles empreses o institucions que estiguen interessades han de dirigir-se al cap/a del Departament de Pràctiques Formatives a través del correu electrònic
De manera orientativa es pot consultar en el següent enllace la documentació que ha de facilitar-se per a formalitzar la relació de col·laboració en aquesta modalitat: CONVENI

Normativa que regeix l’FP Dual
Més informació sobre la Formació Professional Dual en  http://mestreacasa.gva.es/web/fpdual/