El cel de la Festa

L’IES Misteri d’Elx instal·la una reproducció del cel de la Festa realitzada pels alumnes del batxillerat artístic

· Un grup de 30 alumnes va pintar el llenç de 35 metres quadrats durant més de 150 hores

· La inauguració tindrà lloc el 21 de maig, durant la setmana en la qual se celebra el vinté aniversari de la proclamació del Misteri d’Elx com a Patrimoni de la Humanitat

L’IES Misteri d’Elx ha instal·lat en el vestíbul del centre una reproducció del cel de la Festa realitzada pels alumnes del batxillerat artístic en el marc del projecte ‘Un cel per al Misteri’, que sorgeix amb l’objectiu de crear un element d’identitat local i de gran valor artístic-cultural que es poguera inserir en el currículum del batxillerat d’arts.

El projecte, liderat per Daniel Cortés, professor de Dibuix Artístic i actual vicedirector de l’IES Misteri d’Elx, es va desenvolupar durant el curs 2018-2019 amb el suport del programa Osmosi de la Universitat Miguel Hernández, que busca finançar projectes d’innovació educativa en col·laboració directa amb els centres d’educació secundària. Daniel Cortés afirma que <<després de valorar diverses possibilitats, centrem l’atenció en l’element pictòric protagonista de la Festa o Misteri d’Elx, un tresor cultural i únic, Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, que distingeix a la ciutat d’Elx i que dona nom al nostre centre>>.

La fi del projecte era crear una còpia el més fidel possible del cel que cobreix la cúpula de Santa María d’Elx durant la celebració del Misteri d’Elx. Per a això, segons explica Daniel Cortés, <<una vegada plantejat el treball, presentat el projecte i consultat al Patronat del Misteri, va començar la cerca de material, que ens portaria tot el mes de desembre de 2018. Per part seua, el treball d’imprimación, dibuix i pintura es va desenvolupar des de gener fins als últims dies de 2019. En total, més de 150 hores de treball en equip d’uns 30 alumnes del nostre centre, pintant al mateix temps en diferents zones de la tela, uns 35 litres de pintura i molta il·lusió centrada en alguna cosa que sempre ha mogut el fet artístic: deixar empremta, empremta, herència artística per a futures generacions, en definitiva, un complex “jo vaig ser ací i vaig ser capaç de fer això”>>.

Respecte a les dimensions del llenç, cal destacar que s’ha realitzat a una escala aproximada de 1/2, la qual cosa suposa una extensió d’uns 35 metres quadrats, unes mesures que han permés salvar la diferència d’altura entre la ubicació del cel original i el de la reproducció, de manera que la percepció per part de l’espectador és similar, encara que més pròxima en el cas de la reproducció.

Instal·lació i inauguració

La complexitat de la instal·lació del llenç a 12 metres d’altura en el vestíbul de l’IES Misteri va portar al centre a ajornar la seua col·locació fins als primers dies d’abril de 2020, alguna cosa que no es va poder dur a terme a causa de la irrupció de la pandèmia. Per això, es va reprendre al juliol del mateix any, instal·lant-se l’últim dia d’aqueix mes. Així mateix, la seua inauguració va ser posposada com a mesura de seguretat davant la greu situació sanitària.

Ara, aprofitant el vinté aniversari de la proclamació del Misteri d’Elx com a Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, que es compleix el pròxim 18 de maig, l’IES Misteri d’Elx acollirà el 21 de maig, a les 17 hores, l’acte d’inauguració de la reproducció del cel de la Festa realitzat pels alumnes del batxillerat artístic. En aquest sentit, Daniel Cortés afirma que <<com no pot ser d’una altra manera, esperem comptar amb la presència dels alumnes que ho van realitzar, autors principals de l’obra, que hui estan ja en universitats de tot el país seguint el seu camí i que podran complir, per fi, el desig expressat per ells durant l’execució de l’obra: “un dia ja no seré alumne del Misteri i vindré ací i li dirà a la gent: mira, això que hi ha ací en el sostre ho vaig fer jo”>>.