Currículum
Currículum
Currículum 3r ESO
Caràcter | Matèria | Assignació horària (32 sessions) |
Obligatòries | Valencià: Llengua i Literatura | 3 |
Llengua Castellana i Literatura | 3 | |
Primera Llengua Estrangera | 3 | |
Geografia i Història | 3 | |
Educació Física | 2 | |
Matemàtiques | 4 | |
Biologia i Geologia | 2 | |
Física i Química | 2 | |
Educació Plàstica Visual i Audiovisual | 2 | |
Tecnologia i Digitalització | 2 | |
Projecte Interdisciplinari | 2 | |
Religió / Atenció Educativa | 1 | |
Tutoria | 1 | |
Optativa | 2 |
Atenció educativa / Religió
Religió
INTRODUCCIÓ:
En una societat cada dia més secularitzada, cal tenir clar que la classe de Religióno és una oferta catequètica per als creients. El professor i professora de Religió volen acompanyar els adolescents en el seu període de recerca i desig de trobar respostes .. saber viure el moment present i reconèixer com a persona amb una dimensió espiritual, que va més enllà del fet religiós. És descobrir allò que els motiva per viure i donar sentit a la seva vida .El professorat d’aquesta àrea desitja ajudar-los a descobrir el millor de si mateixos per posar-lo al servei de la societat en què viuen.
La metodologia és basa en el treball individual i col·lectiu amb material audiovisual, cine, textos….
CONTINGUTS:
BLOC 1.- El sentit religiós de l’home: L’esser humà es fa preguntes. Respostes de les diferents religions.
BLOC 2.- Déu intervé en la història: La presència del mal al món.
BLOC 3.- Jesucrist, compliment de la història de la Salvació: Encontres de Jesús.
BLOC 4.- Permanència de Jesucrist en la història: La fe cristiana i el compromís.
Optatives
Informàtica (T.A.)
OPTATIVA D’INFORMÀTICA (T.A.)
Què aprendràs en aquest curs
Sistemes informàtics: aprén les parts internes de l’ordinador, així com a configurar i personalitzar el teu sistema operatiu.
Internet: aprendrem sobre nous temes a través d’internet, així com fer cerques més específiques, utilitzar millor el navegador, webs que ens poden ajudar…
Multimèdia: editarem imatges, so i vídeo per a crear produccions digitals.
Creació d’Aplicacions: utilitzant la programació per blocs, aprendrem a crear jocs i aplicacions senzilles per al nostre mòbil.
Com es treballa:
- De forma totalment pràctica.
- Cada alumne té un ordinador per a treballar.
- El contingut de l’assignatura prové del material elaborat pel professorat.
- S’utilitza programari lliure.
Coneixements previs: cap
Francés
T’agrada comunicar-te? Vols aprendre a fer-ho en una altra llengua? Conèixer nous amics francesos aquest estiu a la platja? Cantar cançons franceses de moda? Vols fer un intercanvi a França en 3 º ESO? Aconseguir un títol reconegut oficialment A2 EOI ? Conèixer, cuinar i tastar la cuina francesa (Les Crêpes, …) ? Aprendre jugant (Kahoot, Just dance, Escape room, fer teatre…)?
La impartició del francès com a segona llengua estrangera tindrà un enfocament pràctic, comunicatiu i participatiu.
Aquest enfocament comunicatiu significa que la gramàtica no és un objectiu, si no una ferramenta per a la comunicació.
Els continguts i les competències treballades ajudaran a l’alumnat a desemboldre’t en situacions habituals en els àmbits personal, públic, educatiu i ocupacional en aquesta llengua.
Per aconseguir tot açò estudiarem aquests 4 blocs:
- Comprensió de textos escrits
- Comprensió oral
- Expressió escrita
- Expressió oral
Aquestes habilitats lingüístiques es treballaran des de un nivell elemental per a principiant (nivell A1 europeu) fins a aconseguir el màxim possible.
Doncs si vols fer i aconseguir tot això i a més aprendre passant-ho bé, apunta’t a l’assignatura de FRANCÈS.
Italià
Vols cantar les cançons de Marco Mengoni o les de Laura Pausini? I comunicar-te amb nous amics italians aquest estiu a la platja? Conéixer i tastar la cuina italiana? Vols conéixer Itàlia quan estigues a 4t ESO? I anar-te’n d’ERASMUS sense problemes? Doncs si vols fer tot això i a més dependre passant-ho bé, apunta’t a l’assignatura d’ITALIÀ.
Per aconseguir tot açò estudiarem aquestos quatre blocs:
1- Comprensió de textos orals i escrits
2- Producció de textos orals
3- Comprensió de textos escrits
4- Producció de textos escrits
I en treballar de forma integrada les competències d’aquestos blocs, amb l’adquisició de les estratègies d’aprenentatge que els són pròpies, l’alumnat desenvoluparà la competència d’aprendre a aprendre, la qual cosa reforça l’estudi de la resta d’assignatures.
Alemany
T’agrada comunicar-te? Vols aprendre a fer-ho en una altra llengua?
La impartició de l’alemany com a segona llengua estrangera tindrà un enfocament pràctic, comunicatiu i participatiu.
Aquest enfocament comunicatiu significa que la gramàtica no és un objectiu, si no una ferramenta per a la comunicació.
Els continguts i les competències treballades ajudaran l’alumnat a desimboldre’s en les situacions més habituals en els àmbits personal, públic, educatiu i ocupacional en aquesta llengua
Aquestos continguts, criteris i competències estaran organitzats en quatre grans blocs lingüístics:
Bloc 1: Comprensió de textos orals
Bloc 2: Producció de textos orals: expressió i interacció
Bloc 3: Comprensió de textos escrits
Bloc 4: Producció de textos escrits: expressió i interacció
Totes aquestes habilitats lingüístiques es treballaran des d’un nivell elemental per a principiant (nivell A1 europeu)
Anglès Oral
Creativitat Musical
T’agrada escoltar música? T’agradaria saber com composen les cançons els teus artistes preferits?
Et passes el dia tararejant cançons conegudes o eres més d’improvisar les teues melodies?
Vols rodar un anunci publicitari o prefereixes un videoclip?
T’agrada fer les teues recopilacions de cançons? Eres un gran DJ?
En l’assignatura de “Creativitat musical” seràs l’autèntic protagonista perquè seràs tu qui durà a la pràctica tot el procés de creació d’un album musical. Seràs capaç d’aprendre els passos per a composar una obra musical utilitzant noves tecnologies i aplicacions online. Aprendràs tot el procés de marketing i distribució dels discs, així com la seua promoció. Aprendràs també el paper que tenen en el procés creatiu altres oficis tècnics relacionats amb la música, com ara, el productor musical o el tècnic de so. I apart també tindrem temps d’aprendre a crear Karaokes, videotutorials, històries musicals, podcasts de ràdio, viodeoclips i moltes més coses amb aplicacions TIC.
En companyia dels teus companys i companyes, progressaràs en les teues capacitats expressives, en la teua creativitat i en la teua sensibilització artística i esperit crític i aniràs descobrint com la música engloba i serveix de vehicle a altres expressions artístiques com la música, la pintura, la literatura, el cinema, els mitjans de comunicació…
Els objectius de l’assignatura són:
a. Adquirir un coneixement bàsic de la creació musical i artística actual.
b. Promoure el treball en grup mitjançant activitats de creativitat, d’expressivitat i comunicació audiovisual.
c. Participar de forma activa en el disseny, realització i representació de tot tipus d’espectacles musicals i escènics, asumint diferents rols i responsabilitats.
On pots trobar més informació? Pregunta al teu professor de música.
Cultura Clàssica
L’assignatura de Cultura Clàssica té com a finalitat facilitar a l’alumnat una visió inicial i global de les civilitzacions grega i romana en els àmbits literari, artístic, filosòfic, científic i lingüístic, perquè, a partir de l’estudi dels seus principals aspectes, puga prendre consciència de la pervivència i actualitat d’estos en la cultura occidental. És pretén iniciar l’alumnat en un exercici de reflexió i anàlisi més precís del seu entorn sociocultural i lingüístic, així com fomentar l’interés per la conservació del patrimoni cultural i artístic heretat.
BLOC 1. GEOGRAFIA
Marcs geogràfics de les civilitzacions grega i romana en el moment del seu apogeu cultural: segle de Pèricles i època d’August; i en el de la seua màxima expansió: conquistes d’Alexandre i època de Trajà.
BLOC 2. HISTÒRIA
Grècia i Roma: etapes, fets importants i dones i hòmens rellevants. Influència de Crècia a Roma.
BLOC 3. MITOLOGIA
Cosmogonia i cosmologia: les tres generacions de déus. Mites principals. El mite grec de la creació i la seua comparació amb altres religions o creences.
Relació d’herois i heroïnes. Característiques que els i les defineixen.
BLOC 4. ART
Grècia: art ciclàdic, minoic i micènic. De l’art arcaic a l’he·lenístic. Característiques i diferències.
Roma: l’art etrusc, clàssic i paleocristià. Característiques i diferències.
Arquitectura: tipologia dels edificis a Grècia i a Roma.
BLOC 5. SOCIETAT I VIDA QUOTIDIANA
Grècia: organització política: principals formes de govern. Institucions d’època clàssica.
Roma: organització política: principals formes de govern. Institucions: el cursus honorum.
Presència de la civilització clàssica en els sistemes polítics actuals.
Organització social a Grècia i Roma. La família: rols dels seus membres; situació de la dona.
Els jocs olímpics i la seua relació en el desenrotllament de la identitat social.
BLOC 6. LITERATURA
Estudi dels principals gèneres a Grecia i Roma: èpica, lírica, teatre.
BLOC 7. LLENGUA / LÈXIC
Llengua: tipus d’escriptura: pictogràfica, sil·làbica, alfabètica. Alfabets llatí i grec.
L’indoeuropeu: origen comú de les diferents llengües. Llengües romàniques.
Lèxic: presència i reconeixement d’hel·lenismes i llatinismes en el llenguatge comú i el cientificotècnic. Relació amb 1’ètim originari.
Taller d’Economia
DEPARTAMENT D’ECONOMIA
– APRÉN QUÈ ÉS L’ECONOMIA I EL SEU IMPACTE EN LA TEUA VIDA
– VOLS DESCOBRIR COM SER UNA PERSONA EMPRENEDORA?
– VOLS SABER QUÈ ÉS EL CONSUM RESPONSABLE I COM PRACTICAR-LO?
– T’AGRADARIA APRENDRE TERMES COM LA GLOBALITZACIÓ, L’ECONOMIA CIRCULAR O COL·LABORATIVA?
– VOLS PREPARAR-TE PER AL MÓN LABORAL?
– CONEIXES EL MÓN DE LES CRIPTOMONEDES I ELS SEUS PERILLS?
– REALMENT ENTENS PER QUÈ PAGUEM IMPOSTOS I QUÈ FAN AMB ELLS?
Creació d’APPS per a mòbils i robòtica (PIAR)
CREACIÓ D’APLICACIONS PER A MÒBILS I ROBÒTICA (PIAR)
Què aprendràs en aquest curs
Programació d’aplicacions: aprén a crear aplicacions senzilles per al teu mòbil i ordinador.
Robòtica: controlaràs els moviments d’un robot per a que faça el que tu vols.
Intel·ligència artificial: coneix els conceptes i funcionament de la intel·ligència artificial a través de pràctiques i activitats interactives.
Com es treballa:
- De forma totalment pràctica.
- Cada alumne té un ordinador per a treballar.
- El contingut de l’assignatura prové del material elaborat pel professorat.
- S’utilitza programari lliure.
Coneixements previs: cap
Jocs de lògica (T.A.)
Esta optativa està pensada per l’alumnat d’ESO que té interès en conèixer jocs de lògica amb els quals aprendrà a raonar i buscar estratègies per analitzar-los.
També per a conéixer el joc dels escacs, un joc mil·lenari que ha estat definit alhora com a joc, esport, ciència i art. Ens servirà per a saber prendre decisions, per a acostumar-se a preveure les conseqüències abans de fer els actes, per a despertar la imaginació i per a educar la voluntat.
L’assignatura tindrà dues parts, per una part aprendre els jocs i d’altra banda dissenyar i construir els seus propis jocs, aplicant tot allò que s’ha anat veient durant el curs, per després exposar els treballs a la resta de companys i a tot l’institut.
Continguts:
• Planificació i disseny dels jocs.
• Construcció dels jocs, amb materials d’ús tècnic com ara la fusta, el plàstic, els metalls … així com materials reciclats d’ús quotidià.
• Escacs:
◦ Nocions bàsiques (Tauler, peces, moviments, escac, escac-mat, jugades especials).
◦ Obertures.
◦ Mig joc.
◦ Finals de partida.
• Altres jocs: Tres en ratlla, quatre en ratlla, construïm poliedres, salt de la granota, sudokus i kakuros, torres de Hanoi, pentominós, dames, dominó, miniarc, tangram i d’altres que tu tindràs interés en construir.
Mindfulness, bontractament i creativitat (T.A.)
T.A. DE MINDFULNESS, BONTRACTAMENT I CREATIVITAT
Mindfulness és una paraula anglesa, que podem traduir per Atenció Plena. Consistix a parar atenció al moment present, de manera intencionada i sense jutjar. Amb aquest entrenament aconseguim calmar la ment i veure amb claredat.
La pràctica freqüent de la meditació mindfulness millora la capacitat de comprensió i acceptació de la nostra realitat i el món on vivim. Contribuïx decisivament a portar una vida saludable, afectuosa i amb sentit.
En efecte, Els estudis científics en neurociència constaten que el desenvolupament d’aquesta disciplina afavorix l’auto-regulació dels processos d’aprenentatge i de gestió emocional. És a dir, aporta a la persona salut sica i emocional, així com la capacitat i la predisposició a una comunicació comprensiva i empàtica.
Mindfulness té relació amb tot allò que ens humanitza, és a dir, la nostra interioritat, la nostra creativitat i la capacitat de bontractament en les relacions.
La interioritat té a veure amb el nostre món de pensaments, sentiments, emocions, desitjos, creences i anhels interiors.
El bontractament fa referència al desenvolupament del sentit del bé, l’empatia i l’afectivitat en la comunicació.
La creativitat té a veure amb la capacitat d’adaptació als canvis de la vida, el desenvolupament dels nostres potencials creadors i l’admiració de la bellesa en la natura i l’art.
Si vols aprendre a cuidar-te, i cuidar del món i els seus habitants, si vols conèixer-te un poc mes i descobrir la teua capacitat creativa, si vols viure amb més serenitat i menys extres, si vols tindre millors relacions, major vitalitat i més alegria en la teua vida, esta es la teua assignatura per aquest curs.
Teatre (T.A.)
Taller d’Aprofundiment Teatre
T’agrada el teatre i el cinema?
Somnies amb ser el o la protagonista d’un musical?
Vols rodar un anunci publicitari o prefereixes un videoclip?
Eres un gran monologista?
En l’assignatura d’Arts Escèniques i Dansa seràs l’autèntic protagonista perquè seràs tu qui durà a la pràctica els jocs de creativitat corporal i de la veu, les improvisacions dramàtiques i coreogràfiques, el procés de posada en escena i de creació de vestuari, maquillatge i decorats.
En companyia dels teus companys i companyes, progressaràs en les teues capacitats expressives, en la teua creativitat i en la teua sensibilització artística i esperit crític i aniràs descobrint com l’art dramàtic i la dansa engloben i serveixen de vehicle a altres expressions artístiques com la música, la pintura, la literatura, el cinema…
Els objectius de l’assignatura són:
a. Adquirir un coneixement bàsic de les arts escèniques.
b. Promoure el treball en grup mitjançant activitats d’expressivitat i comunicació.
c. Participar de forma activa en el disseny, realització i representació de tot tipus d’espectacles escènics, asumint diferents rols i responsabilitats.
Et proposem començar en 2n o 3r per a poder tindre continuïtat en 4t d’ESO.
On pots trobar més información? Preguntant al teus professors Toni Torres (Departament de Música) i Josep Lluis Roig (Departament de Valencià)
Matemàtiques TIC (T.A.)
T’agraden les noves tecnologies?
I les matemàtiques també?
Llavors, segur que encertaràs si tries aquesta assignatura optativa. Triant-la, podràs reforçar, perfeccionar i experimentar els coneixements impartits en les classes de matemàtiques d’una manera més grata i variada.
Des del departament de matemàtiques creiem fonamental incentivar als estudiants a un ús proactiu de les computadores i l’ús de les activitats i recursos elaborats amb l’aplicació GEOGEBRA en pro de millorar el seu rendiment acadèmic.
· Si t’agraden les noves tecnologies i eres un alumne que també li agraden les matemàtiques, en aquesta assignatura podràs perfeccionar, millorar i aprofundir els coneixements impartits en les classes de matemàtiques.
· Si t’agraden les noves tecnologies i eres un alumne que no va molt bé en l’assignatura de matemàtiques, en aquesta assignatura podràs millorar i reforçar els coneixements que s’estan impartint en les classes de matemàtiques i que no se t’han quedat del tot ben clars
Per tant aquesta assignatura va dirigida a TOT l’alumnat d’ESO, el treball serà pràcticament a classe i majoritàriament en ordinadors o tauletes.
Aprendreu recursos que vos ajudaran a entendre millor tot el que aneu estudiant a classe, entre altres el GEOGEBRA i vos permetrà millorar el rendiment acadèmic.
També tindreu la formació d’una manera raonada, de les diferents estratègies per un bon ús de la calculadora.
Laboratori de Física i Química (T.A.)
La Física i Química és una de les àrees de tercer curs d’Educació Secundària Obligatòria. Aquesta matèria té dues hores setmanals, insuficients per als docents que pretenen anar més enllà d’atendre un reduït nombre d’objectius.
Per diversos motius, la realització de pràctiques de laboratori, per exemple, és una tasca difícil de desenvolupar aquest nivell amb dues hores setmanals i amb uns continguts tant extensos. Per contrast, és fàcil detectar en l’alumnat la predisposició a la realització de treball pràctic, fins i tot entre aquell que no amaga una certa “desmotivació” cap les classes en general i les de ciències en particular. Les tasques pràctiques, a més de fer-les servir, per a motivar l’alumnat en l’ensenyament i aprenentatge de la física i química, tenen també com a finalitat augmentar el bagatge personal experimental, sovint escàs; per això creiem que la realització d’investigacions guiades pot desenvolupar competències a l’alumnat difícils d’aconseguir en les classes teòriques.
Tenim present que, per a molts estudiants, la realització de treball pràctic significa bàsicament la manipulació d’equipaments i substàncies químiques, però no una metodologia de treball per analitzar els fenòmens del nostre voltant. Capgirar aquesta creença és un altre dels propòsits d’aquesta optativa. Podríem apuntar, fins i tot, que un dels objectius fonamentals, i que queda lluny de la simple manipulació d’aparells, consisteix a aconseguir que l’alumnat busque respostes mitjançant la realització d’experiments, la recollida d’informació i la anàlisis d’aquesta a fi d’incorporar, poc a poc, els models científics acceptats en l’actualitat per a explicar-los.
En aquest sentit, pensen que l’única manera d’assumir el pensament científic és interactuar amb els fenòmens a fi d’analitzar-los i elaborar models explicatius fonamentats en fets comprovats i contrastats. Les activitats a desenvolupar a l’alumnat de tercer curs d’ESO, en l’optativa de laboratori, és realitzar experiments adequats, a les seues capacitats, i dissenyar estratègies experimentals per obtindré informació sobre el fenomen estudiat, a fi d’analitzar la informació obtinguda per establir conclusions argumentades, tot això, amb l’orientació del professorat. Però, amb la participació activa de l’alumnat que adopta el paper d’investigador fent servir un ampli ventall de recursos per tal de obtindré respostes a la vegada que aprèn els procediments de treball experimentals. En definitiva, el propòsit d’aquesta optativa és atendre la diversitat amb què ens trobem en cada grup d’estudiants, afavorir, doncs, l’adaptació a l’alumnat però d’una forma pràctica i interactiva. Per això, realitzem d’experiments senzills que motiven i plategen reptes a l’alumnat per tal de buscar solucions argumentades i contrastades de forma experimental.
Per tal de que els experiments proposats funcionen correctament, els adapten a les necessitats del nostre alumnat. No solament es busca cobrir, les possibles necessitats educatives especials que existeixin, sinó que també, es vol sorprendre’ls i treure’ls de la situació de desmotivació, que viuen pel que fa a l’assignatura de física i química i que, d’alguna manera, canviïn la visió negativa que tenen sobre aquesta assignatura.