Els alumnes del IES Joan Fuster participen a la Lliga Vives de debat

El divendres 4 de febrer el nostre institut ha debutat en la Lliga Vives de Debat en la fase local que ha tingut lloc a Elx. 10 alumnes, 2 equips, s’han enfrontat a altres instituts en una jornada de debats al voltant de la pregunta: Cal ficar límits a la ciència? Encara que en esta primera participació no hem pogut passar a semifinals, la satisfacció en el grup és completa, i tornem una cosa ben clara: l’any que ve tornarem; l’IES Joan Fuster ha arribat per quedar-se i per a competir amb els millors.

A principi de curs unes dinàmiques de debat fetes en algunes guàrdies va despertar la curiositat d’un grup d’alumnes de primer de Batxillerat: Podríem fer un debat, ben preparat, ací a l’institut? Va ser Mohammed Beddidi, juntament amb Héctor, Javier i altres, habituals debatents informals en els temps d’esplai, els qui va donar peu a què ens embarcàrem en la Lliga Vives de Debat de Secundària i Batxillerat, en la seua 9ª edició.

Aquesta Lliga està organitzada per les universitats de València, Catalunya, Balears i Andorra i utilitza el format de debat acadèmic, que estem practicant en les tutories de 1er, 2on i 4rt d’ESO, és en valencià i tindrà la fase final en Barcelona a finals de març. Durant dos mesos ens hem preparat investigant el tema, coneixent claus d’oratòria i debat i fent pràctiques, aprofitant després de les classes i fent un parell de quedades en vacances de Nadal.

Divendres 10 alumnes, un professor (Alberto) i una mare ficàrem rumb a la Universitat Miguel Hernández d’Elx, on ens esperaven 6 equips de Santa Pola i Elx, dividits en dos grups, de forma que cadascú dels nostres equips va fer tres debats, amb un jurat compost per 3 professors universitaris i de secundària.

L’equip 1 ha estat format per Alba Rebeca, Mohammed, Clàudia, Héctor i Àlex, tots de 1er de Batxillerat. L’equip 2 el conformaven Mar, Dúnia i Andrés de 1er i Carles de 2on. Un alumne més, Javier, va haver de quedar-se a casa per COVID. A més a més, ha vingut amb l’expedició Emilio, que des del principi va fer opció de participar en els entrenaments però sense participar en la competició.

Els debats, com va remarcar el jurat una i altra vegada, van estar tots molts igualats. Malgrat ser el nostre debut i haver comptat amb poc temps de preparació, l’actuació dels nostres equips ha sigut excel·lent, rebent la felicitació de professors i alumnes dels altres equips, més experimentats. En particular ens felicitaven fer la nostra energia i frescor, per la nostra capacitat d’escolta i d’entrar en diàleg viu i real amb l’altre equip, «l’equip company». Algunes de les nostres intervencions varen ser brillants, molt ben preparades, mostrant gran habilitat dialèctica i comunicativa, d’escolta activa i d’argumentació. En altres casos vàrem acusar el nostre temps reduït de preparació, raó per la qual algunes intervencions estigueren menys preparades, encara que totes es van defendre amb molt de mèrit.

En tots els debats vàrem rebre una qualificació de notable, al voltant del 3’5 de 5, menys un en què ens quedàrem vora el tres, amb una penalització. Vàrem obtindre un resultat molt igualat en tots els debats, amb el jurat sempre dividit 1-2, excepte en l’últim, que vàrem guanyar amb resultat unànime del jurat, 3-0, deixant-nos un gran sabor de boca.

La nostra experiència ha sigut molt positiva i eixim amb ganes de més, de fer més debat i, sense dubte, repetir l’any que ve. Ha sigut molt positiva, ha valgut molt la pena i hem conegut gent molt bona allí, amb una ciutat [Elx] que ens ha acollit amb molt de caliu; és una experiència per a tornar a fer, ens diu Carles.

A més a més d’una gran experiència personal i d’equip, la Lliga de debat i treballar el debat en general ens ajuda a créixer com a persones i a desenvolupar habilitats socials i comunicatives. Clàudia ens diu: Ha sigut una experiència molt enriquidora, que m’ha permés tindre més confiança en mi mateixa a l’hora de parlar i m’ho he passat genial amb els meus companys i la gent que he pogut conéixer gràcies a la experiència.

A propòsit del format del debat acadèmic, que estem introduint en l’institut, Mar comenta: Jo crec que és una cosa que hauria de fomentar-se més -ara està començant-se i està molt bé- perquè pot resultar molt útil per a la vida. A mi m’ha agradat molt aprendre-ho i ha sigut una experiència que m’agradaria repetir, encara que fora l’any que ve -m’agradaria que fora abans- i preparar-nos, però també fomentar-la en els altres alumnes de l’institut; que fora una cosa que coneguera més gent, perquè resulta molt útil per a la vida.

A més a més d’estos avantatges, la participació en la Lliga ens ha fet practicar la llengua en ús, la investigació, la competència comunicativa, el treball en equip, la història, les ciències, la ètica i la filosofia, la actualitat del món i la mirada crítica cap a ell, etc. També hem fet noves relacions en Elx, on ens has oferit casa per a les pròximes edicions. La pràctica del debat es mostra així una activitat motivant, afavoridora del desenvolupament personal i molt xica pel que fa a treball de les competències i de continguts curriculars. Per això i més tornarem, i amb més força.