Durant la Setmana Cultural, els Departaments de Dibuix i Biologia hem dut a terme una sèrie de tallers enfocats a promoure la consciència mediambiental i la innovació, objectius fonamentals del nostre Projecte d’Innovació Educativa. Estos tallers no sols van brindar oportunitats per a la creativitat i l’aprenentatge pràctic, sinó que també van servir com una plataforma per a destacar la importància de la reutilització, la reducció i el reciclatge, conegudes com les tres erres. Així doncs, es treballen activament els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
L’alumnat participant en tots els tallers ha sigut: 1r, 2n, 3r, 4t ESO i 1r Batxillerat Artístic i Científic.
Tallers Departament de Biologia:
- Taller 1. Compostxarrem? i El viatge dels residus:
Taller grupal en el qual l’alumnat ha pogut comprovar la importància del compost, posant en valor les restes de matèria orgànica com a recurs. L’activitat s’ha centrat en el procés de compostatge i la seua aplicació.
L’alumnat participa en un taller reflexiu en el qual es descobrixen els diferents camins que pot seguir un residu en funció de la seua gestió. S’introduïx el concepte d’economia circular, relacionant-lo amb la problemàtica existent del nostre actual sistema de consum. Es realitzen diferents dinàmiques grupals, treballant la relació entre consumisme, pèrdua de recursos i medi ambient. D’esta manera, es conclou proposant accions que ajuden a reduir l’impacte ambiental a través de la reflexió i el sentit crític.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 4, 11, 12, 13.
- Taller 2. La Terreta Neta:
Taller d’acció-reflexió que s’ha realitzat en un espai natural, a la platja de la Malva-rosa, ja que està al costat del nostre centre educatiu. En este taller s’han utilitzat diverses dinàmiques participatives on l’alumnat ha pogut descobrir l’impacte que la basuraleza té sobre l’entorn més pròxim, a més de vincular a l’alumnat amb el patrimoni natural i cultural del territori. En el taller també s’ha dut a terme una acció de recollida de residus que s’han trobat durant el recorregut.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 11, 13, 15.
- Taller 3. Jocs R-units:
L’alumnat ha realitzat un conjunt d’activitats participatives i lúdiques en les quals han tractat temes relacionats amb la separació de residus, l’economia circular i els bioresidus. D’esta manera, a través del joc, l’alumnat ha pogut reflexionar i fer un ús responsable dels recursos.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 11, 13, 15.
- Taller 4. Dissecció d’una bossa de fem:
En este taller pràctic, l’alumnat coneix de què es compon una bossa de fem. Es pretén aconseguir com a objectius específics: descobrir quin tipus de residus es generen diàriament i quines quantitats genera cadascun, i també, sensibilitzar sobre la conveniència de participar en la separació de residus en cadascuna de les cases.
Per a això, s’utilitzen bosses de fem preparades prèviament amb diferents residus que es generen diàriament en les llars i es realitza una pràctica en la qual l’alumnat va classificant cadascun dels residus depenent del contenidor al qual hauria d’anar.
En este taller, se li proporciona a l’alumnat unes fitxes de treball en la qual han d’indicar el pes del fem total, les fraccions dels diferents residus trobades, el pes de cadascuna d’elles, etc.
Al llarg del taller, es reflexiona al costat de l’alumnat, quant fem produïm, de què està formada el nostre fem, on ha d’anar, què ocorre si no utilitzem els contenidors de recollida selectiva, etc.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 4, 11, 12.
- Taller 5. Escape room dels residus:
Esta activitat té com a principal eix de treball tots els contenidors i, per tant, el treball amb tots els residus. En este taller l’alumnat ha de fer ús de la lògica, dels coneixements adquirits i molt important, és necessari que posen en pràctica el treball cooperatiu per a poder resoldre una sèrie d’enigmes que se’ls planteja, així com diferents proves sobre els residus que s’entrellacen entre elles per a poder resoldre i solucionar la situació d’aprenentatge inicial proposta.
En este taller es treballen conceptes i definicions ambientals, es recorden els logos més representatius del reciclatge i es reconduïx a l’alumnat en aquells errors freqüents que solen tindre a l’hora de resoldre els enigmes relacionats amb els residus.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 4, 11, 12.
- Taller 6. Exposició de panells:
En este taller es realitza un recorregut didàctic i participatiu amb l’alumnat pels diferents panells expositius. En ells, es plasmen continguts com: els residus com a recurs, la correcta separació, el recorregut dels residus fins al seu destí final, la contribució del reciclatge a l’economia circular i la lluita contra el canvi climàtic. En els panells s’inclouen codis QR per a permetre ampliar la informació i interaccionar amb l’alumnat de forma més dinàmica. Al llarg de l’exposició s’interactua amb l’alumnat, se’ls fa partícips a través de diverses qüestions que se’ls plantegen i reflexions conjuntes que es duen a terme.
Els principals ODS treballats en esta activitat són: 4, 11, 12, 13.
Tallers Departament de Dibuix:
- Taller 1. Entintat de Samarretes (Tye Dye):
L’objectiu principal d’este taller va ser brindar una segona oportunitat a les peces de vestir, particularment a les samarretes velles. Conscients que la indústria tèxtil és una de les més contaminants, vam voler fomentar la reutilització mitjançant tècniques d’entintat o Tye Dye. En donar nova vida a peces existents, destaquem la importància de reduir el consum de roba i mitigar l’impacte negatiu de la indústria de la moda en el medi ambient.
- Taller 2. Borses per a Embolicar Entrepans de Plàstic Reciclat:
Este taller es va centrar en la reutilització de bosses de plàstic provinents de diversos comerços. A través d’un procés creatiu que involucra la fusió del plàstic amb calor i la confecció de dissenys personalitzats, creguem bosses reutilitzables per a embolicar entrepans. Més enllà de proporcionar una alternativa sostenible al paper d’alumini d’un sol ús, este taller va buscar conscienciar sobre l’impacte ambiental negatiu de la producció i el consum excessiu d’articles d’un sol ús.
- Taller 3. Fabricació de Paper Reciclat:
Conscients dels efectes devastadors de la tala d’arbres i la contaminació associada amb la indústria paperera, este taller va tindre com a objectiu promoure la reutilització del paper. A través d’un procés de fabricació artesanal, els participants van aprendre a reciclar paper usat per a crear fulles noves. A més de destacar la importància de conservar els recursos naturals, este taller va proporcionar una visió pràctica sobre com podem reduir la nostra dependència del paper verge.
- Taller 4. Creació de Bols amb Paper Reciclat o Paper Maché:
En línia amb el taller anterior, este taller va emfatitzar la reutilització del paper com a matèria primera per a la creació d’objectes útils i decoratius. En promoure la creativitat i la innovació, l’alumnat participant va aprendre a utilitzar paper reciclat o paper *maché per a confeccionar bols. Més enllà de l’aspecte artístic, este taller va subratllar la importància de reutilitzar els materials disponibles i reduir la demanda de productes fabricats a partir de recursos naturals no renovables.
En conjunt, estos tallers no sols van proporcionar una experiència educativa i divertida, sinó que també van servir com una poderosa ferramenta per a fomentar la consciència mediambiental i promoure pràctiques sostenibles en la nostra comunitat. En posar en pràctica les tres erres: reutilitzar, reduir i reciclar, vam demostrar que la innovació pot ser una força impulsora per a un futur més sostenible i responsable amb el medi ambient.
Gràcies a l’alumnat per la seua participació! I també a l’equip d’educadors ambientals (Emtreduca i Recicla amb els 5 sentits) per la seua col·laboració.