Durant la primera setmana de maig (3-8 maig de 2025), el nostre alumnat de Batxillerat Nocturn ha tingut l’oportunitat de viure una experiència educativa inoblidable a la ciutat de Roma, dins del projecte Erasmus+ titulat ‘Soft Skills in Adult Training’, coordinat per la nostra orientadora del nocturn Marina Sola, amb la col·laboració com a professora acompanyant de Patricia Quint, tutora del grup i docent de Biologia.
Esta mobilitat, emmarcada en el programa europeu Erasmus+ (Núm. de projecte 2024-2-ES01-KA122-ADU-000275173), ha sigut una experiència educativa internacional centrada en el desenrotllament i posada en pràctica de competències clau per al seu futur personal i professional: les soft skills o habilitats blanes, fonamentals per a la formació integral de l’alumnat adult. S’ha tractat d’una experiència formativa en la qual l’alumnat ha treballat de manera intensiva competències clau i el pilar principal de les quals també ha sigut promoció de la inclusió educativa en contextos diversos i multiculturals.
Estes habilitats, com la comunicació efectiva, el treball en equip, l’empatia, l’escolta activa, la resolució de conflictes, el pensament creatiu o la gestió del temps, són essencials en el segle XXI tant per a desembolicar-se en el món laboral com en la vida quotidiana, especialment en contextos multiculturals i d’adults en formació.
Selecció i compromís de l’alumnat participant
L’alumnat participant —Paula Sánchez, Aida Aracil, Paola Díaz, Katherine Nonura, Luis Ramón Andreu, Román Sierra i Roberto Cases— va ser seleccionat després de superar un procés d’entrevistes i la presentació dels seus curriculum vitae en anglés i cursos acreditatiu de la seua competència lingüística en l’anglés, mostrant des de l’inici la seua motivació i compromís.
Durant tota la mobilitat han demostrat estar a l’altura, participant activament en les activitats, tallers i presentacions, representant amb orgull al nostre centre.
Activitats acadèmiques en el CPIA 4 i el CPIA 3 de Roma
El diumenge 4 de maig iniciem la nostra col·laboració en el CPIA 4 de Roma, centre d’educació d’adults situat en Via San Martino della Battaglia, 9, on vam ser rebuts per la Vicepresidenta del centre, Professoressa Elisabetta Veterona. Allí, el nostre alumnat va compartir una intensa jornada de treball i dinàmiques col·laboratives amb estudiants Filipins, presentant el nostre projecte i participant en activitats grupals orientades a desenrotllar soft skills en un context de diversitat cultural.
A més, va ser un dia especialment divertit i enriquidor, ja que també vam poder compartir amb ells algunes de les activitats que realitzem en el nostre centre, mostrant vídeos del nostre institut com el del “Dia d’Europa”, organitzant dinàmiques de presentació i compartint música de diferents països. La jornada va culminar amb un animat intercanvi cultural en el qual ballem junts cançons espanyoles, italianes i filipines, creant un ambient distés i de complicitat que va afavorir la interacció espontània, la comunicació i la convivència, reforçant de manera pràctica les habilitats blanes treballades.
És important destacar que els CPIA (Centri Provinciali per l’Istruzione degli Adulti) són centres públics italians especialitzats en l’educació de persones adultes, que oferixen formació bàsica, alfabetització, aprenentatge de llengües estrangeres, programes de secundària i formació professional inicial, dirigits tant a ciutadans italians com estrangers. En el context espanyol, estos centres serien equivalents als Centres d’Educació de Persones Adultes (CEP), encara que amb una estructura i oferta formativa adaptada al sistema educatiu italià.
El dilluns 5, continuem el treball acadèmic en el mateix centre, on els nostres alumnes van realitzar exposicions en anglés sobre el projecte ‘Soft Skills in Adult Training’ i van participar en diferents tallers d’habilitats blanes amb alumnat de diferents nacionalitats, creant un espai d’aprenentatge i reflexió conjunta.
El dimarts 6 de maig realitzem una activitat cultural compartida amb l’alumnat del CPIA, que ens van permetre visitar gratuïtament com si fueramos estudiants de la seua escola una visita guiada als Mercati di Traiano, un dels complexos arqueològics més importants de l’antiga Roma. Durant la visita, no sols descobrim este impressionant espai que albergava els antics mercats imperials i el fòrum de Trajà, sinó que vam aprendre de manera activa sobre la història de Roma, l’organització social i comercial de l’època, i la importància del patrimoni com a element d’identitat i aprenentatge intercultural, reforçant així l’objectiu del projecte de fomentar el coneixement de la cultura, la història i els valors que ens unixen com a ciutadans europeus.
El dimecres 7, visitem el CPIA 3 de Roma, situat en Cors Vittorio Emanuele II 217, ple centre històric de Roma, on vam ser rebuts per la Professoressa Paola Russo i la Vicepresidenta Adalgisa Maurizio. Allí, l’alumnat va tindre l’oportunitat d’integrar-se en classes d’italià, participar en projectes artístics i socials, i conéixer iniciatives innovadores com el projecte de poesia amb pacients de centres hospitalaris psiquiàtrics, exposicions de fotografia de països en vies de desenrotllament i projectes artístics inclusius.
Estes jornades ens van permetre comprovar la potència transformadora de l’educació d’adults en contextos multiculturals, així com la importància de promoure habilitats blanes en estos entorns.
Visites culturals complementàries
Com a complement a l’intens treball acadèmic, el nostre alumnat va tindre l’oportunitat de conéixer alguns dels tresors culturals de Roma, reforçant l’aprenentatge sobre la història, l’art, la cultura i el patrimoni comú europeu, elements clau per a consolidar una ciutadania activa i conscient. Estes experiències van enriquir encara més la mobilitat, afavorint el treball en equip i la convivència.
Durant la nostra estada, descobrim el centre històric de Roma, visitant monuments com el Coliseu, els Fòrums Imperials, el Monument a Vittorio Emanuele II (Altar de la Pàtria), la Piazza Venezia, la Fontana di Trevi, el Panteó o la Piazza Navona amb l’Església de San Agnese in Agone, gaudint a més de la vida local en el Mercat de Camp dei Fiori.
També explorem la zona del Vaticà, amb la Plaça i Basílica de Sant Pere, les grutes papals i la nova plaça construïda per al Jubileu 2025, connectant amb el Castell de Sant’Angelo i el Pont Sant’Angelo, fins a arribar al barri popular de Trastevere, on visitem la Basílica de Santa María di Trastevere.
Finalment, passegem per àrees emblemàtiques com la Via del Cors, la Via Condotti, la Piazza di Spagna i la pujada al Pujol del Pincio, on contemplem una de les postes de sol més simbòliques de la ciutat eterna.
Estes visites van permetre a l’alumnat consolidar aprenentatges sobre el patrimoni historicoartístic d’Europa, desenrotllar la seua consciència cultural i enfortir el sentiment de pertinença a una ciutadania europea compartida, en perfecta sintonia amb els objectius transversals del programa Erasmus+.
Conclusió
Esta experiència ha sigut, sens dubte, un aprenentatge vital per al nostre alumnat de Batxillerat Nocturn, els qui han sabut aprofitar al màxim esta oportunitat internacional, millorant les seues habilitats comunicatives, la seua capacitat d’adaptació i de treball en equip, i consolidant una visió oberta i empàtica cap a la diversitat cultural i educativa europea.
Des del centre, agraïm l’acolliment rebut pel CPIA 4 i el CPIA 3 de Roma, així com l’esforç i dedicació de tot l’alumnat participant.
Una experiència que, sens dubte, marcarà un abans i un després en la seua trajectòria personal i educativa!