Formació docent (Job shadowing) en un centre de França de dos professores de l’IES Gabriel Miró

La setmana del 14 al 18 de de novembre de 2022, les professores Belinda Martínez Soler, cap del departament de Francés i Mª Victoria Hernández Ricarte, cap d’estudis i membre del dpto. de Formació i Orientació Laboral, han realitzat una setmana de formació (job shadowing) en el centre LEGT Dessaignes de Blois a França.

Durant els 5 dies que va durar la formació cada docent va seguir un programa formatiu adaptat a l’especialitat de cada una, observant classes directes d’assignatures similars a les del seu centre d’origen, per a observar noves metodologies d’ensenyances i aprendre dels nostres socis francesos.

La formació va començar amb una recepció per part de l’equip directiu del centre francés, amb el qual vam tindre l’oportunitat d’aprendre sobre el sistema educatiu francés i veure les seues similituds i diferències amb el sistema educatiu espanyol. Entre una de les diferències principals és que els membres de l’equip directiu no són docents, són un cos aparte que arriba per oposició específica per al càrrec de direcció. Per a poder opositar al cos de direcció es requerix un mínim de 5 anys d’experiència com a docent. Els equips directius romanen entre 3 i 9 anys en cada destí, passats 9 anys són destinats a un centre diferent.

Realitzem una visita a les instal·lacions del centre observant bones pràctiques d’organització d’espais educatius i de descans, organització d’horaris setmanals, calendari escolar, funcionament de la biblioteca del centre, del menjador escolar… Una de les bones pràctiques observades i que ens agradaria implantar en el nostre centre és la col·locació de l’horari d’ocupació de cada aula a la porta d’accés a estes. El centre disposa dels servicis permanents d’una infermera, així com 2 vegades a la setmana compten amb servicis d’assistència social.

Al llarg de la setmana també vam tindre l’oportunitat d’entrevistar-nos amb el personal responsable de projectes Erasmus+ per a parlar de futures col·laboracions entre els dos centres educatius, ja que a més en el centre francés s’impartix llengua castellana com a llengua estrangera. En tots els centres de França és obligatòria cursar una segona llengua estrangera. En concret en este centre oferixen espanyol o alemany com a segona llengua estrangera obligatòria, sent l’espanyol molt demandat, ja que el departament d’espanyol compta amb 7 docents, entre les quals es troben 2 professores natives de València i Astúries.

En el Lycée Dessaignes impartixen les modalitats de batxillerat “General” i “Tecnològic”, el qual dura 3 anys i coincidix amb els nostres 3 últims cursos d’educació secundària previs a la universitat, és a dir el que ve a ser nostre 4t d’ESO i 1r i 2n Batxillerat. El batxillerat tecnològic vindria a ser la nostra FP Superior. Les equivalències al nostre nivell d’estudis són:

LYCÉE (França)IES (Espanya)
2n (15-16 anys)4t ESO (15-16 anys)
1r (16-17 anys)1r Batxillerat (16-17 anys)
Terminals (17-18 anys)2n Batxillerat (17-18 anys)

El Lycée Dessaignes compartix espais comuns amb el Lycée Sonia Delaunay, com és la porta principal d’accés, patis, menjador i biblioteca. En el Lycée Sonia Delaunay s’impartix el Batxillerat de la modalitat Professional, que equival als nostres estudis de Formació Professional de grau bàsic i grau mitjà, per la qual cosa les docents d’Orihuela van aprofitar per a visitar-ho també i assistir a classes dels estudis professionals de de la branca d’estètica i perruqueria i de la branca sanitària i de la salut, ja que coincidixen amb les famílies professionals que s’impartixen en l’IES Gabriel Miró d’Orihuela. S’impartixen classes en espanyol també en el batxillerat professional. En el programa educatiu dels estudis professionals a França es continuen incloent assignatures d’ensenyança general com a matemàtiques, història, educació física, …, a més de les assignatures específiques professionals, a diferència dels programes de Formació Professional a Espanya en els quals només s’inclouen mòduls professionals. L’alumnat del batxillerat professional realitza les seues pràctiques professionals en empreses al llarg dels seus 3 anys d’estudi. En el 1r any realitza 6 setmanes de pràctiques, en el 2n any 8 setmanes i en el 3r any altres 8 setmanes. Les 8 setmanes de pràctiques es repartixen en 2 períodes, 4 setmanes al gener i les altres 4 al juny. En total realitzen 22 setmanes de pràctiques.

Una altra diferència important entre estos 2 centres francesos i el nostre és que disposen dels servicis de menjador i internat. Ara mateix comptaven amb 200 estudiants en l’internat.

Una altra curiositat que ens va cridar l’atenció és que en els centres de França està prohibit assistir als centres educatius amb vel o qualsevol altre signe religiós, i de fet no s’impartix l’assignatura de religió en els centres educatius de França.

El professorat en el Lycée francés no realitza guàrdies (substitució de docents absents). La permanència en el centre del professorat es basa principalment en les 18 hores lectives setmanals. El sistema de guàrdies es realitza per personal contractat específicament per a esta tasca, als quals se’ls denomina “vigilants” i la seua labor no es realitza romanent a l’aula amb el grup el docent del qual no ha assistit, sinó més prompte garantint l’orde i silenci en els passadissos del centre, en l’accés al menjador… Tot això ho vam aprendre gràcies a la nostra entrevista amb la responsable del departament “Vie Scolaire” que gestiona assumptes com a horaris, disciplina, organització d’exàmens, activitats extraescolars… A l’abril organitzen una setmana cultural. Este departament també s’encarrega de l’organització de la xarxa de préstecs dels llibres de text durant els 3 anys d’escolarització de l’alumnat en el centre francés, de l’acolliment de l’alumnat en el seu primer any en el centre i l’organització de classes de suport pels vigilants. Quan un estudiant arriba tard a classe ha de passar primer per les oficines de “Vie Scolaire” a explicar els seus motius del retard, i allí li entreguen un document de permís d’accés a la classe que l’alumne/a entregarà al docent per a poder accedir a classe.

Quant a l’organització d’horaris, ens va cridar l’atenció que treballen amb 2 horaris setmanals diferents al llarg del curs, “setmana A” i “setmana B”, per tant han d’estar pendents de saber en quina setmana es troben a cada moment. Els períodes lectius són de 50/55 minuts i tenen un descans de 5 minuts entre cada classe. La franja horària diària és variable des de les 8.00 del matí fins a les 18.00 de la vesprada, excepte els dimecres que només hi ha classes fins a les 12.00. Per tant cada dia l’horari de l’alumne/a pot variar, perquè a més hi ha assignatures que són voluntàries i no tot l’alumnat les realitza. El menjador obri d’11.30 a 13.30 per a l’alumnat, per la qual cosa entre eixes hores i depenent de l’horari de classes de cada dia l’alumnat organitza el seu accés al menjador en eixa franja horària. El menú és molt complet i variat. L’alumnat porta una targeta on ja estan pagades els menjars prèviament. El menjador compta amb un sistema de classificació de deixalles molt sostenible i de recollida de safates automatitzat.

Durant els 5 dies de formació, les 2 docents del centre oriolà també van tindre l’oportunitat de realitzar algunes visites culturals com les visites als castells del Loira de Blois i Chambord, i a la ciutat de Tours.

Núm. de projecte mobilitat Belinda Martínez: 2022-1-ES01-KA121-SCH-000057952

Núm. de projecte mobilitat Victoria Hernández: 2021-1-ES01-KA121-VET-000003913

Us compartim la presentació que va utilitzar la docent Belinda Martínez Solar per a fer difusió d’esta mobilitat en les jornades Erasmus+ que el CEFIRE d’Orihuela va organitzar en l’IES Llibertes de Torrevieja el dimarts 27 de juny de 2023 https://docs.google.com/presentation/d/14a_vp07aq7birq9gu7jdwp93k1n5df6egx4xrd60y94/edit?usp=sharing

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies