Mobilitat formació Erasmus+ per a docents d’Educació Superior (job shadowing) en Västeras (Suècia)

Les professores Carmen Luz Gaona i Victoria Hernández van realitzar una mobilitat de formació (job shadowing), durant 3 dies, del dimarts 26 al dijous 28 d’abril de 2022, en el centre educatiu d’educació secundària superior suec, Carlforsska a la ciutat de Västeras, sota el projecte Erasmus+ 2019-1-ÉS-KA103-062642 d’Educació Superior.

Esta mobilitat estava planejada per a realitzar-se 2 anys abans, però a causa de la pandèmia per COVID 19 vam haver de posposar-la fins a este moment. El contacte per a esta mobilitat es va realitzar en una TCA (activitat de cooperació trasnacional) que el SEPIE (Servici Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació) va organitzar per a centres d’FP a Tenerife al juny de 2019, i a la qual va assistir la docent de l’IES Gabriel Miró Victoria Hernández. Des de llavors s’ha mantingut contacte amb docents d’este centre suec per compartir formació similar a la que el nostre centre oferix, com són els estudis de Batxillerat i cicles formatius de la família professional de Servicis Socioculturals a la Comunitat i amb la intenció de desenrotllar projectes conjuntament.

Durant els 3 dies de formació les docents de l’IES Gabriel Miró van poder integrar-se en diverses classes en el centre de suec, com a classes d’espanyol, ja que este centre oferix com a llengua estrangera la nostra llengua, idioma que cada vegada és més demandat a Suècia. Durant esta classe d’espanyol, a més de conéixer a José María Blanco, el professor d’espanyol que porta vivint a Suècia 30 anys, vam poder interactuar amb l’alumnat suec, i amb una estudiant de la Universitat d’Estocolm, que estava realitzant les seues pràctiques en este centre per a ser professora d’espanyol (com el màster de professorat a Espanya). També assistim a una classe de Psicologia que s’impartia en anglés, dins del programa de Batxillerat internacional que este centre oferix.

Vam tindre l’oportunitat de reunir-nos amb alumnat i docents del cicle formatiu similar al d’Atenció a Persones en Situació de Dependència que el nostre centre oferix. Vam poder veure les similituds i diferències entre els dos programes formatius, a Suècia i a Espanya. A Suècia tots els cicles formatius són de 3 anys, en lloc de 2 i no es distingix entre formació professional de grau mitjà i grau superior, sinó tots són cursos de Formació professional (VET, Vocational Education and Training). L’alumnat suec realitza pràctiques formatives en empreses durant els 3 anys dels seus estudis (4 setmanes el primer any, 8 setmanes el 2n any i 4 setmanes el tercer any), i a més el tipus de pràctiques varia cada any perquè l’alumnat puga rebre formació pràctica amb diferents col·lectius i tipus d’empresa al llarg dels seus 3 anys de formació, des d’experiència amb ancians en la seua llar (higiene personal, alimentació, activitats socials…), a pràctiques amb col·lectius amb demència o un altre tipus de discapacitat, fins a pràctiques en hospitals o centres psiquiàtrics. A més el programa formatiu és molt flexible i permet molta opcionalitat a l’hora de triar les assignatures a cursar, de tal forma que permet fins i tot cursar un programa d’FP amb un programa de Batxillerat alhora, i titular alhora en FP i en Batxillerat en finalitzar els 3 anys. Cada estudiant tria el seu programa formatiu a mesura, adaptat als seus interessos, per la qual cosa no hi ha un grup estable durant tota la jornada diària, sinó que l’alumnat va variant depenent de l’optativitat triada per cada estudiant.

També vam tindre l’oportunitat de reunir-nos amb l’equip d’orientació del centre format per 5 persones, entre les quals hi ha fins a personal sanitari que prepara formació i assessora en temes d’alimentació, sexualitat, drogues i alcoholisme…

Vam poder interactuar amb el professorat que impartix formació en emprenedoria en este centre, per a comparar amb el mòdul d’Empresa i Iniciativa Emprenedora que oferim en tots els cicles a Espanya, i del qual és docent una de les participants del centre oriolà, Victoria Hernández.

Vam tindre la sort que durant els 3 dies de formació, el centre suec va celebrar un dels seus dies de jornades de portes obertes, perquè les famílies d’alumnat que acaba d’acabar la secundària obligatòria puga visitar este centre i tindre un contacte directe amb les instal·lacions, programes educatius que s’oferixen i amb els docents. Va ser una jornada molt atractiva, perquè este centre entre la seua formació oferix el batxillerat d’arts, música, dansa, teatre i mitjans audiovisuals, per la qual cosa en esta jornada de portes obertes hi havia representacions teatrals i espectacles de música i dansa per diferents espais del centre.

Per a reunir-nos amb la coordinadora de projectes Erasmus+ vam haver de desplaçar-nos fins a l’Ajuntament de Västeras, perquè allí és on té l’oficina, ja que la majoria de centres són municipals, i la gestió dels projectes Erasmus es realitza a través d’un consorci des de l’Ajuntament. A esta reunió va acudir també la directora del centre educatiu Carlforsska i vam poder analitzar totes les possibles formes de col·laboració dins del programa Erasmus+ entre l’IES Gabriel Miró d’Orihuela i este centre suec. De fet esperem la visita de la coordinadora Erasmus al costat d’altres docents al novembre de 2022 a l’IES Gabriel Miró d’Orihuela.

A més de totes les relacions personals que vam tindre amb docents de moltes especialitats, vam poder observar uns espais molt acollidors, moderns i amb aules molt equipades tecnològicament. Tots els estudiants reben el material escolar en préstec durant els 3 anys dels seus estudis, tant llibres com equips informàtics, per tant no fa falta una aula específica d’informàtica, sinó que tots els estudiants van amb els ordinadors portàtils que el centre els ha prestat a cada classe a la qual assistixen. El transport escolar també és gratuït per a tots els estudiants, a més d’un menjar calent diari en l’institut. La majoria de l’educació és pública a Suècia.

L’estada de 3 dies de les 2 docents de l’IES Gabriel Miró a Suècia es va complementar amb visites culturals a monuments i museus de la ciutat de Västeras i voltants, per la qual cosa no va poder ser dels més profitosa. Erasmus+ oferix oportunitats úniques i inoblidables.

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies