Història del centre

L'origen de l'actual IES està en l'esforç de molta gent que en Betxí, fa molts anys, van tenir clar que l'ensenyament secundari (llavors Mitjà) era essencial per al progrés del poble. Va ser el treball i l'esforç de la societat civil, que va iniciar un camí que ha donat resultats excel·lents.

El 1965 es va crear una Acadèmia, absolutament privada, on els alumnes havien d'anar a examinar-se pel sistema llibre. Entre els promotors i ànimes d'aquell centre recordem rector Senyor Eugenio Meseguer i la professora Glòria Menendez. La primera directora va ser la professora Delfina Ramos.

Lugar del antiguo instituto

En pocs anys es va aconseguir de les autoritats educatives que l'Acadèmia es convertira en CLA (col·legi lliure adoptat), centre ja oficial que encara no evitava els exàmens de final de curs a l'Institut Francesc Ribalta de Castelló. L'Ajuntament posava les instal·lacions i pagava la majoria del professorat amb les quotes que mensualment abonaven els pares / mares, mentre que l'administració educativa només aportava dos professors. El 1968 es inaugurava el llavors nou edifici, al carrer Trinitat.

Institut al carrer Trinitat
Edifici antic

I poc després el "Centre Homologat de Batxillerat", on per fi els alumnes ja s' avaluaven per el seu professorat directament en Betxí. Aquest pas va ser fonamental per al futur educatiu de Betxí, per evitar que es portara a terme la pretensió d'Inspecció Educativa de que els nostres alumnes estudiaren Batxillerat en algun dels instituts dels pobles dels voltants. La positiva intervenció del llavors alcalde Sr. Franch és per recordar. El "CHB" també canviava administrativament de Castelló per fer-ho de l'Institut "Francesc Tàrrega" de Vila-real.

En una constant millora de les condicions educatives, el curs 1981-1982 es van implantar els estudis de COU, mentre que l'últim curs de l'etapa havia de estudiar-se fora de la localitat, principalment a Vila-real. Llavors era el seu vicedirector Gonzalo Sanahuja.

Al curs 1987/88 va produir-altre gran canvi, en convertir el nostre centre en una extensió de l'Institut de Batxillerat de Vila-Real.

Al curs 1991/92, la Inspecció Educativa va fer que en el nostre centre s'implantara la reforma educativa de manera anticipada, per a donar continuïtat a l'experimentació iniciada al col·legi d'EGB.

Pel Decret 156/1994, de 29 de juliol, el Govern valencià creava l'Institut d'Educació Secundària de Betxí, una aspiració llargament sentida i per la qual molts i moltes havien lluitat. Es creava pensant en un centre amb 16 grups d'ESO i 4 de Batxillerat, reflex del gran salt quantitatiu que la ensenyança secundària havia patit en Betxí. Naixia com a centre comarcal, amb la intenció de donar servei als veïns de les localitats d'Aín, Artana i Eslida. El primer director de l'IES va ser Josep Antoni Meneu.

En el curs 2002/2003 vam estrenar un nou edifici, adequat a les noves exigències d'una educació moderna, que pot obrir una nova etapa per al sistema educatiu comarcal.

Aules prefabricades
Institut actual

Durant l'any 2018 es va celebrar el 50 aniversari del nostre institut amb diversos actes. A partir del curs 2019/2020 l'institut comptarà amb un cicle formatiu de grau mitjà.

Acte commemoratiu a Ruralnostra
Ball a l'acte commemoratiu
Institut amb el cartell commemoratiu