Memòria de les activitats de l’Equip de Mediació durant el curs 2014_15
ACTIVITATS DE L’EQUIP DE MEDIACIÓ CURS 2014_2015
Coordinades per les professores Empar Barranco, Esther Salas, MªCarmen Escalante i Mar Tornero
S’han realitzat reunions amb l’alumnat amb una freqüència aproximada de dos reunions trimestrals i amb un horari de 14:00 a 16:30 o 17:00 aproximadament. Ens quedem a dinar junts amb entrepans i realitzem les activitats dissenyades per les professores. En aquestes s’han tractat diferents temes: recordar diferents aspectes del procés de mediació i organitzar el funcionament de l’equip, tractar els aspectes problemàtics de les mediacions realitzades, parlar de les necessitats del centre en temes de convivència i possibles aportacions, organitzar la participació dels membres de l’equip en altres activitats del centre i de fora del centre, etc.
1. MEDIACIONS I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES
2. X TROBADA EQUIPS MEDIADORS A VALÈNCIA.
IES Benlliure, València, 18 desembre de 2014
Participarem en la Trobada d’Equips Mediadors al IES Benlliure durant el primer trimestre que va tractar sobre la comunicació, les xarxes socials, les emocions… S’equiparem amb samarretes distintives i acudiren amb 10 alumnes i dos professores. L’alumnat va gaudir molt de l’experiència i els va donar molt d’ànim per continuar amb aquesta tasca.
3. DIA ESCOLAR PER LA PAU.
IES Benaguasil, 30 de gener de 2015.
Decidirem realitzar una activitat per al Dia de la Pau liderada per l’alumnat de l’equip de mediació. La seua tasca va ser informar a totes les classes el dia d’abans i coordinar el dia 30 de gener l’elaboració d’un mural amb missatges de pau que ha romàs a les parets de l’IES tot el curs.
Les actuacions va ser les següents:
– Durant les setmanes prèvies, des de la matèria d’Educació Física i des de les tutories es va preparar el Ball per al Pau.
– El día 30 de gener durant la 2ª i 3ª hora es van realitzar les següents activitats
– Introducció (15 minuts): Parlar breument sobre:
1) – Què significa “pau”. No sols la absència de violència si no també altres aspectes: Drets humans. Igualtat entre races, sexes, orientacions sexuals, classes… Solidaritat. Recursos: aliments, aigua, medi ambient… Tolerància. Repartiment igualitari de les riqueses del món… Educació per a tots. Llibertat d’expressió…
Per situar a l’alumnat es pot començar per preguntar a l’alumnat que pensen en els conflictes que hi ha al món i quines són les seues causes.
2) Per què parlem de la pau ara: explicació sobre el Día Escolar de la No Violència i la Pau
3) Introduir la figura de Malal Yousafzi (premi Nobel de la Pau de 2014) i la seva importància per a l’Educació (veure notes). És important que comprenguen per què és imprescindible que tots els nens i sobre tot les nenes, puguen anar a l’escola en països com Pakistan.
.- Activitat : “La veu de Malala” (30 minuts)
– Es fan grups de 3 o 4 persones. Cada grup tindrà una fulla amb 10 cites de diferents discursos de Malala. Cada grup ha de triar una frase (10 minuts). En comú: cada grup explica per què ha triat la seua frase i la classe vota per a triar dues. Llapis de Malala: es fan dos grups a classe i cadascú decora el seu llapis i escriu la frase de Malala dintre d’ell.
-Activitats al Pati: Una vegada hagen acabat, eixim tots al pati (part de baix). Donaran les llapisseres al coordinadors que estan al mural que romandrà al centre tot el curs. Han de ficar-se fent un cercle. Escoltarem uns fragments dels discursos de Malala (alumnat de batxillerat) per megafonia. Ballem la “dansa de la pau”
4. ACTIVITATS DE DETECCIÓ I SELECCIÓ D’ALUMNAT AJUDANT.
Al principi del segon trimestre es van realitzar unes activitats als dos grups de 1r ESO per tal de fer una detecció i selecció d’alumnat ajudant que passara a formar part de l’equip de mediació el curs proper.
Aquestes activitats es realitzen a partir de les tutories i també utilitzant hores de Activitats d’Estudi i Religió.
Tenim preparades fins a tres sessions, encara que enguany ho hem reduït a dues: En la primera sessió es visualitzen uns vídeos amb unes activitats relacionades amb l’acaçament escolar i com podem ajudar a la gent que ho passa malament a l’escola. Al final comentem quines característiques poden tindre l’alumnat ajudant. En la segona sessió es treballa les activitats del secret, per tal de detectar bons mediadors. Finalment, l’alumnat pot proposar a companys com bons mediadors i també expressa ell mateix si vol formar part de l’equip.
L’alumnat que va ser finalment seleccionat participà al curset de formació i les jornades formatives de Benicàssim amb molt d’interés.
5. CURS D’ALUMNAT AJUDANT.
IES Benaguasil, Benaguasil, del 25 de febrer al 15 d’abril.
Formadores: Elizabet Català, Esther Salas, Mª Carmen Escalante, Mar Tornero i Empar Barranco.
Subvencionat pel centre.
Al curs van acudir 25 alumnes de 1r i 2n ESO.
Al principi del segon trimestre es realitzaren diferents sessions en les classes de Activitats Alternatives, Religió i Tutoria per tal de seleccionar candidats entre l’alumnat de 1r ESO per formar part del curs. D’aquesta forma també donarem a conèixer la mediació entre tot l’alumnat del centre. Els candidats van ser seleccionats pels propis companys i després es va realitzar una segona selecció per part dels tutors i el professorat. La tercera selecció va vindre donada per les famílies que permetien o no que els seus fills i filles vingueren a les jornades de formació. Aquest mateix procés el vam realitzar el curs passat i es va seleccionar un grup d’alumnat que ara està a 2n d’ESO i que enguany ha rebut la formació.
Una vegada estigué seleccionat l’alumnat i tingueren les autoritzacions oportunes es van realitzar les sessions amb la formadora externa. L’horari era de 15:00 a 17:00 hores.
El contingut del curset ha sigut el següent:
Objectius
• Consolidar el sistema de mediació al centre educatiu, com a via de regulació de la convivència i els conflictes. Formant i entrenant als futurs mediadors escolars.
• Afavorir el desenvolupament de les competències socioemocionals i les habilitats de comunicació dels participants.
• Comprendre i fomentar l’assertivitat com estil relacional més efectiu i just.
Programa:
Mòdul I: SER PERSONA i RELACIONAR-SE
SESSIÓ 1 : 2 de febrer
– Habilitats cognitives. El pensament causal. El pensament alternatiu. El pensament conseqüèncial. El pensament de perspectiva . El pensament de medis i fins.
SESSIÓ 2: 5 de febrer
– Consciència i autoregulació emocional (control de la ira, l’angoixa, l’ansieta i potenciació de les emocions positives).
SESSIÓ 3: 9 de febrer
-Habilitats socials (Comunicació assertiva i empatia).
Mòdul II: GESTIÓ CONSTRUCTIVA DEL CONFLICTE
SESSIÓ 4: 12 de febrer
– Aproximació al concepte de conflicte. Saber identificar-lo i analitzar-lo. Conèixer els estils d’enfrontar un conflicte. Saber respondre constructivament als conflictes.
Mòdul III: MEDIACIÓ, TÈCNIQUES I PARTS
SESIÓN 5 :19 de Febrer
– Què és la mediació. Principis en els que es basa. Perfil d’un membre del EMTC. Cóm és un procés de mediació formal.
Mòdul IV: EQUIP DEL CENTRE I ENTRENAMENT
SESIÓN 6: 12 Marzo
– Funcionament del Servei de Mediació a l’IES. Practicar les fases del procés formal de mediació. Estudi i revisió de casos reals d’intervenció.
Es va realitzar una sessió extra amb tots els estudiants de l’equip de mediació. Passarem el matí a Sant Vicent de Lliria fent activitats per enfortir el sentit de grup i repassar conceptes clau de la mediació. Contarem amb la participació de la nostra monitora Elisabet Català.
6. V JORNADES DE FORMACIÓ EN MEDIACIÓ I RESOLUCIÓ DE CONFLICTES.
Alberg “Argentina”, Benicàssim, 11 i 12 de maig de 2015.
Formadora: Elizabet Català Collado.
Subvencionat en part pel centre i l’AMPA, a més de l’alumnat.
Durant el tercer trimestre es realitzaren reunions de l’equip de mediació per preparar aquesta activitat que revisaria els principis de la mediació per aquells alumnes que ja tenien experiència i també completarien la formació de l’alumnat que havia realitzat el curs per primera vegada, alumnes de 1r.
Vint-i-cinc alumnes del centre i dues professores passarem dos dies de convivència i formació a l’alberg de Benicàssim. Com el curs passat també vam contar amb la formadora Eli Català, que ens va acompanyar un dia i va dirigir les diverses activitats.
Programa:
DIA 11: 11h: Benvinguda i organització.
11’30h a 14h: FORMACIÓ (Repassar tècniques eficaces e ineficaces de la comunicació per a mediar. Repassar criteris bàsics de la mediació. Conèixer las fases del procés de mediació.)
14h: Dinar i temps lliure.
16h a 18h:ENTRENAMENT (Simulacions y modelatge amb casos pràctics de mediació).
18h: Jocs /Taller cooperatiu.
19h a 21h: Temps lliure.
21h: Cena i activitats nocturnes.
DIA 12. 10h a 13h: FORMACIÓ ( Evitar errors comuns en mediació. Funcions de l’equip, tasques dels nous mediadors. Activitat de desenvolupament moral i compromís.
13’30h Dinar i tancament.
7. PLA DE TRANSICIÓ: VISITA AL CEIP LLUÍS VIVES
CEIP Lluís Vives, Benaguasil, 28 de maig de 2015
Un grup d’alumnes de l’equip de mediació acompanyats per l’orientador del centre i tres professores acudirem al col•legi per tal de fer una presentació de l’institut i de l’equip de mediació. Es realitzaren dues sessions per a les classes de 6è de Primària amb aquests continguts. A més de transmetre informació, aquestes sessions són molt importants i satisfactòries a nivell afectiu, per tal de enfortir les relacions entres els dos centres i facilitar el trànsit de primària a secundària.
8. Pla DE TRANSICIÓ: VISITA AL CENTRE DE L’ALUMNAT DEL LLUÍS VIVES.
IES Benaguasil, Benaguasil, 25 de maig de 2015.
L’alumnat de l’equip de mediació participà en aquesta jornada de “portes obertes” per a l’alumnat del CEIP. Intervengueren en la sessió conjunta donant informació i també acompanyaren a aquests alumnes en la seua visita de les instal•lacions del centre com amfitrions. Durant el pati també ajudaren en les activitats esportives entre alumnes dels dos centres.
9. INTERCANVI SOLIDARI DE LLIBRES DE TEXT.
IES Benaguasil, Benaguasil, juny i juliol de 2015
L’equip de mediació ha col•laborat amb l’AMPA per ficar en marxa el tercer intercanvi de llibres de text. Aquest curs han sigut els pares i mares, principalment, els encarregats d’aquesta tasca. Hem col•laborat amb infraestructura i difusió de la informació.