PIIE 2021-2023

PROJECTE D’INNOVACIÓ I INVESTIGACIÓ EDUCATIVA (PIIE) 2021-2023

UN PROJECTE SOBRE ACCESSIBILITAT COGNITIVA

La Conselleria d’Educació ha publicat la resolució de projectes d’innovació i investigació educativa (PIIE) aprovats per als propers dos cursos i…el nostre projecte sobre accessibilitat cognitiva, «Entorns amigables» ha estat seleccionat! 

L’accessibilitat cognitiva és una part ben important de l’accessibilitat universal (juntament amb l’accessibilitat física i l’accessibilitat sensorial), i és la característica que tenen els entorns, els textos, els continguts…que són fàcils de comprendre. Sí podríem dir que l’accessibilitat cognitiva és la característica que tenen les coses que són fàcils d’entendre per qualsevol usuari. 

El projecte consta de diferents accions que aniran dirigides tant a l’alumnat com el professorat però també l’entorn sociocomunitari, a través d’activitats variades que prenen com a punt de partida la formació per a després dur a terme les actuacions pertinents:

ACCIONS DIRIGIDES AL PROFESSORAT PER AL CURS 2021-2022   

1. Formació en iniciació a la Lectura Fàcil dirigit per Cecilia Horta

2. Formació en dinamització de Clubs de lectura 

D’aquestes activitats formatives es desprenen diferents processos d’adaptació de textos significatius:

– Adaptació d’una obra literària d’un autor local, edició i certificació en Lectura Fàcil.

– Adaptació d’un text literari en format sensorial, utilitzant procediments multimodals (tàctils, sonors…)

– Adaptació de textos informatius referents al funcionament i l’organització de la biblioteca pública de la localitat (obtenció del carnet, ús i maneig d’internet, normes de funcionament de la biblioteca…). 

– Proposta i adaptació de textos de diversa índole, propis del context escolar: didàctics, informatius, literaris…

3. Actualització de la pàgina web del centre per a donar difusió al projecte i donar publicitat al treball de l’equip de validadors conformat pels estudiants del CPEE Gargasindi, ofertant els seus serveis a tota la comunitat.

 

ACCIONS DIRIGIDES A L’ALUMNAT PER AL CURS 2021-2022    

1. Curs de formació en «Validació en Lectura Fàcil» per a l’equip de validadors de les etapes superiors. Així, obrirem noves vies d’ocupació laboral especialitzades per als nostres estudiants. 

2. Participació en el Club de Lectura Fàcil (1 vegada/setmana). Dins d’aquesta activitat, una vegada al mes s’emprarà l’espai de la biblioteca per a dinamitzar la lectura, de manera que es projecta l’ús i aprofitament dels entorns comunitaris als quals van dirigides les accions en matèria d’accessibilitat cognitiva. 

3. Treball de validació dels materials i textos adaptats. L’equip de validadors s’encarregarà de validar les adaptacions realitzades, tant en allò referent als textos com també per a la senyalització d’espais. 

4. Edició de la revista escolar per part de l’equip del PFQB de reprografia per a donar difusió al projecte i incloure continguts en matèria de sensibilització sobre accessibilitat cognitiva i Lectura Fàcil. 

 

ACCIONS QUE IMPACTEN SOBRE LA COMUNITAT I L’ENTORN CURS 2021-2022  

1. Dotació del centre educatiu amb fons bibliogràfic en Lectura Fàcil 

2. Documentació pública acessible (biblioteca). 

3. Adaptació en Lectura Fàcil i publicació d’una obra literària d’un autor local perquè forme part del fons bibliogràfic del poble. 

4. Sensibilització envers l’accessibilitat cognitiva i, com a part d’aquesta, la Lectura Fàcil. 

5. Senyalització dels entorns comuniitaris (biblioteca i centre educatiu). 

 

El projecte té una durada de dos cursos, per la qual cosa el curs 2022-2023 a més de dotar de continuïtat aquelles accions que valorem com a beneficioses, també seguirem duent a terme actuacions que tinguen un impacte social sobre l’entorn comunitari, de manera que, a través d’un recorregut pels principals punts històrics i d’interés cultural de la localitat realitzarem les adaptacions dels textos i les informacions corresponents. 

Cliqueu en la següent imatge per a reproduir el vídeo-presentació del projecte «Entorns amigables»: