Erasmus+ 2024: Croàcia

Dins del projecte europeu Erasmus + “ Europeando”, Laura, Cristina, Melània i Karen vam assistir a una modalitat de “Jobshadowing” al país de Croàcia, més concretament a la seua capital Zagreb del 18 al 22 de febrer.

La formació la portarem a terme en l’ONG “Borders None”, on fan un assessorament íntegre de persones migrants que arriben a aquest país i a més a més, aprenen habilitats digitals, la llengua croata i l’anglés. El primer dia de formació, el 19 de febrer, vam fer una anàlisi de les necessitats i les dificultats que tenen aquestes persones nouvingudes i quines són les seues condicions quan arriben a Croàcia. Després, vam fer un intercanvi d’experiències amb les companyes croates de la situació que viuen els nouvinguts a Espanya i com han de lluitar amb molts entrebancs per poder treballar i també,  quines són les principals raons per les quals abandonen la formació en la nostra escola. Per últim, ens vam assabentar que en el portal europeu de la joventut  hi ha una gran quantitat d’associacions que exposen les seues necessitats i on qualsevol persona pot enviar el seu currículum per poder col·laborar amb elles. Sens, dubte una gran font de contactes que tindrem en compte per a necessitats futures de l’escola.

El segon dia 20 de febrer vam tornar a la mateixa associació per veure més concretament com treballen. Així, ens van explicar l'estructura que seguixen i la seua metodologia, com són les seues classes (amb grups molt reduïts) i com utilitzen diferents eines digitals per desenvolupar la seua tasca. Així, utilitzen programes com “SLIDO” o “SLACK” amb qüestionaris anònims, molt útils per saber què han aprés els alumnes i poder millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge. També, ens van explicar com apliquen un “mentoring program”, on voluntaris croates ajuden desinteressadament als nouvinguts per fer diferents gestions, com anar al metge o simplement mantindre una conversa informal en croata en altres contextos que no siguen acadèmics.

A continuació,  vam poder observar com aquesta ONG donava una classe pràctica de “digital skills” als migrants i vam poder instal·lar en els nostres mòbils una aplicació per poder escriure de manera simultània en dos llengües. En el nostre cas aquestes llengües són l'espanyol-àrab, ja que la major part del nostre alumnat de castellà per estrangers és d’aquesta nacionalitat.

Per últim, el dia 21, la seua coordinadora ens va fer una explicació detallada de com aplicar aquest programa mentor amb els alumnes. En primer lloc s’han de definir les característiques que ha de tindre el voluntari (com més jove millors resultats) i quin ha de ser el seu rol . I en segon lloc, com des de l’associació duen un control de les activitats que realitzen voluntari-migrant per veure si l’alumne va evolucionant en el seu procés d’aprenentatge.

Aquesta experiència ha sigut molt enriquidora personalment i professional, ja que  hem pogut interactuar amb gent de diferents nacionalitats, millorar el nostre nivell d’anglés, millorar la nostra cohesió de grup, aprendre diferents metodologies d’ensenyança, intercanviar experiències educatives, però,sobretot ,replantejar  el nostre concepte d’escola del futur.