TALLER 3: EL PERIODISME

La vessant periodística de Didín Puig és segurament la més important i prolífera durant la seua vida. Per això cal ressaltar-la i esdevé prioritària alhora d’entendre la seua figura i què significà per a la cultura i els valors de llibertat i democràcia al País Valencià. A través de plantilles de portades periodístiques l’alumnat haurà de confeccionar per grups de màxim sis persones una portada de diari de la data que decidisquen i consensuen. Hauran de buscar informació sobre aquell dia i fer-la: mentre que a la plana davantera es situaria la portada com a tal, darrere caldria desenvolupar una notícia del dia. Aquest treball es faria mitjançant planxes i material ja preparat per a l’ocasió.

Objectius:

• Aprendre a redactar una notícia amb les seues parts i els elements i registre.
  • Crear una portada de diari basant-se en una data elegida de la història i saber-ne mésal respecte de què va passar durant aquell periode.
  • Saber la importància que ha tingut al llarg de la història contemporània el periodisme iaprendre a diferenciar entre notícies i fake news basant-se en casos reals i actuals.

Cursos curriculars:

Primària: Valencià, Plàstica, Ciències Socials, Coneixement del Medi
ESO: Valencià, Geografia i Història, Valors ètics, Educació plàstica
Batxillerat: Educació plàstica, Història del món contemporani, Història d'Espanya
Altres: Escola d'Adults, Cursos CEFIRE...

Descripció de l'activitat:

• Audiovisual i Exposició
  • Visita guiada per la localitat de Benimodo
  • Taller didàctic: Creació d’una portada de diari i d’una notícia:
    En grups de màxim sis persones l’alumnat haurà de fer gràcies a la planxa i al disseny d’una plantilla amb la portada d’un diari un llistat de notícies seguint les directrius establertes i treballades prèviament a l’aula. Hauran de consensuar una data de la història recent (segle XX) i buscar informació sobre aquell dia, ressaltant a la portada les notícies que més interessants troben i redactant una notícia a la part inferior del cartró-ploma seguint els registres periodistics corresponents. En cas de que l’alumnat ho desitge, també es pot dur a terme una notícia inventada bé sobre el seu centre educatiu, bé sobre la seua realitat més pròxima (municipi, notícia que li agradaria veure publicada...).