El CEIP Santa Àgueda està immers en un procés de transformació educativa. S’ha establert una línia pedagògica respectuosa i real per tal d’acompanyar a l’alumnat en el seu procés de vida i aprenentatge i es considera que els espais d’aprenentatge són una base important en aquests processos.
Durant els cursos 2021-2023, es va realitzar un projecte d’innovació de transformació d’espais, anomenat “Espais que conviden” que va suposar un canvi a nivell metodològic, organitzatiu i espacial que està resultat molt gratificant per a tota la comunitat educativa.
L’evidència científica afirma que l’aprenentatge es desenvolupa en qualsevol espai estimulant on es puga produir observació, manipulació i experimentació. On les situacions de conversa entre iguals i l’autonomia estiguen presents i l’infant es mostre segur, confiat i amb ganes de descobrir allò que l’envolta. Per tant, s’ofereix aquest aprenentatge a partir d’uns espais al centre on totes aquestes situacions i contextos estiguen presents.
La societat canvia i l’escola ha de canviar amb ella. Hui en dia tenim el gran afany de subreestimular als infants des de casa, l’ús desproporcionat i inadequat de les noves tecnologies des de molt menuts i estils de vida excessivament frenètics, que poden desencadenar en nivells d’ estrés des de molt menuts, per la qual cosa l’escola ha de crear espais que conviden a la calma i a la relaxació. Han de ser espais amb colors neutres, flexibles, creatius, confortables, inspiradors, segurs, saludables i, per suposat, pedagògics.
Aquest Projecte d’Innovació Educativa “Espais que conviden” va permetre impulsar:
- ATELIERS d’ART: diferents microespais recreen un taller d’artistes.
- LABORATORI STEAM: estructurat per diferents temàtiques científiques, matemàtiques, d’enginyeria, art i tecnologia.
- AULA MULTISENSORIAL: Per experimentar i descobrir els efectes de la llum, colors, ombres, SÓ…
- BIBLIOTEQUES: més estètica, acollidora i funcional.
- BIBLIOPATI.
- PSICOMOTRICITAT: dotació de material Pikler i Acouturier.
- AULA DE JOC SIMBÒLIC.
- AULES: redissenyar-les, treure mobiliari i estímuls visuals, donar-li caliu amb elements decoratius, agrupació d’alumnat per equips…
- RACÓ DE BENVINGUDA: A l’entrada de cada aula hi ha una taula decorada segons l’estació o identitat de la classe.
- TIPOLOGIES TEXTUALS: espai de consulta i treball al rebedor principal del centre.
- REBEDOR: Murals col·laboratius realitzats per l’alumnat a l’atelier, que canvien periòdicament. / Fotos amb el personal docent i no docent. / Racó de l’Erasmus+
- PATI: Renaturalització dels espais exteriors.
- REUBICACIÓ DELS ESPAIS PER CREAR-NE DE NOUS: Aula de mestres, aula d’anglès, aula de llum i só…
- AULA DEL FUTUR: es projecta dissenyar en un futur pròxim un aula del futur en la sala d’Informàtica.
Tot allò relacionat amb la transformació de l’escola es difón mitjançant la web del centre i el canal de Telegram. Com a centre referents en espais, s’obrin les portes a les famílies i a altres centres amb el programa I-mou-te, sent centre amfitrió per a mostrar tant els ateliers d’art (sent un dels centres pioners) com les tipologies textuals.
En definitiva, analitzant tota aquesta realitat i quin són els nostres ideals d’infant, ensenyament i rol de mestre, volíem que el projecte PIIE significara un inici i sobretot una oportunitat de canvi per apropar-nos al nostre ideal d’escola.
Aquesta oportunitat comença amb petits canvis que es reflexen en els següents passos:
- Seleccionar quin mobiliari és necessari deixar a l’aula i quin treure, i recol•locar l’exedent (taules, cadires, prestatgeries).
- Reubicar els materials, recursos i jocs en una sala on tot estiga centralitzat i puguem fer ús segons el necessitem, de tal manera que el material siga d’ús rotatori.
- Dissenyar les aules per incorporar nous espais.
- Dissenyar nous ambients comuns fora de les aules, utilitzant el hall o altres zones de l’escola.
- Adquirir un mínim de mobiliari nou i adaptat a les noves necessitats.
- Comprar material i jocs que faciliten el canvi metodológic.
- Paral·lelament formar-nos i assessorar-nos en la transformació d’espais i en les
propostes o ambients, ja siga per iniciatives privades com per l’acompanyament de
les formacions del CEFIRE. - Valorar, reflexionar i avaluar contínuament el que estem fent.
Centre amfitrió i observador I MOU-TE
També, des del curs 2021, estem adscrit al programa del CEFIRE “Imou-te” per tal de mostrar a altres escoles l’experiència d’èxit que estem tenint amb l’atelier d’art i tipologies textuals i també per a realitzar visites pedagògiques a altres centres i enriquir-nos d’altres docents. Us esperem amb moltes ganes de compartir!
A continuació us mostrem els canvis que hem realitzat als nostres espais:
Contagiant els canvis a Primària, gràcies a les famílies voluntàries.
Impacte del Projecte de transformació d’espais en la Comunitat Educativa
Opinió de les famílies respecte al projecte de transformació d’espais