PIIE 24-26 METODOLOGIES ACTIVES

A la nostra escola, apostem per la innovació com a motor de canvi. Per això, hem desenvolupat un Projecte d’Innovació i Investigació Educativa, que, amb caràcter biennal, busca la transformació educativa a través de metodologies actives que potencien el desenvolupament integral de l’alumnat. A continuació es presentaran els principals eixos que estructuran el PIIE del present curs.

Transformació i aprenentatge en acció

Durant el present curs, el projecte ha abordat l‘ensenyament a l’exterior, amb especial atenció al treball a l”hort i als patis escolars, que s’han convertit en entorns d’aprenentatge.

Les metodologies actives i el treball en l’hort escolar es metodologies actives en educació es basen en la participació activa de l’alumnat en el seu aprenentatge, fomentant la investigació, l’experimentació i la reflexió. Una de les eines més enriquidores dins d’aquesta perspectiva és el treball en l’hort escolar, que permet als alumnes aprendre de manera pràctica i significativa. L’hort escolar és un espai d’aprenentatge interdisciplinari on es combinen ciències naturals, matemàtiques, llengua i valors com la sostenibilitat i el treball en equip. Els xiquets i xiquetes experimenten de primera mà el cicle de vida de les plantes, la importància de la cura del medi ambient i el valor de l’esforç i la paciència.

A més, el treball en l’hort fomenta la cooperació entre l’alumnat, ja que requereix una organització col·lectiva per a la sembra, el reg, la collita i el manteniment de l’espai. Dins d’una metodologia activa, l’hort escolar es converteix en una experiència vivencial que desperta la curiositat i el desig d’aprendre. Els alumnes no sols adquireixen coneixements teòrics, sinó que també desenvolupen habilitats pràctiques i actituds positives cap a la natura i l’alimentació saludable. Així, l’hort es transforma en un recurs pedagògic essencial per a una educació més dinàmica, connectada amb la realitat i centrada en el protagonisme de l’estudiant.

Comissions curriculars:

A més, hem consolidat les comissions pedagògiques per coordinar-se, establir les competències de cada nivell i començar els reptes: Comissió matemàtica, comissió lingüística, Comissió de Projectes Interdisciplinaris i la Comissió TIC que ha treballat en l’organització i dinamització d’aules transformadores per a millorar diverses competències clau en l’alumnat.

Foment de competències essencials:

Aquest enfocament educatiu innovador ha permés enfortir competències fonamentals com ara:

  • Competència digital, impulsant l’ús de la tecnologia a l’aula.
  • Competència emprenedora, fomentant la creativitat i la iniciativa.
  • Competència lingüística, millorant l’expressió i la comunicació en diferents contextos.
  • Art i creativitat, promovent el treball per estacions d’aprenentatge per a una formació més enriquidora.

A la nostra escola, la innovació és un compromís amb el futur, on l’aprenentatge es converteix en una experiència dinàmica i transformadora. Aquest curs hem implantat:

Aprenentatge Basat en Projectes (ABPj):

L’alumnat desenvolupa projectes interdisciplinaris que els permeten aplicar coneixements en contextos reals. Aquest curs s’ha treballat al voltant del Patrimoni i cultura de la Comunitat Valenciana (esports, paratges, gastronomia, llegendes, escultures, la Belle Epoque de Benicàssim…)

Aprenentatge Basat en Reptes i Enriquiment Curricular:

L’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) és una metodologia activa que implica l’alumnat en la resolució de problemes reals i significatius. Es basa en la premissa que l’aprenentatge és més efectiu quan els alumnes s’enfronten a desafiaments que requereixen investigació, col·laboració i aplicació de coneixements en contextos autèntics.
Font

Característiques de l’Aprenentatge Basat en Reptes:

  • Context real: Els reptes estan vinculats a situacions del món real, cosa que augmenta la motivació i el compromís de l’alumnat.
  • Treball col·laboratiu: Es fomenta el treball en equip, la comunicació i la presa de decisions conjunta.
  • Investigació i creativitat: Els alumnes han d’explorar diverses solucions i desenvolupar pensament crític.
  • Avaluació contínua: Es mesura el procés i el resultat, promovent la reflexió i la millora constant.
    Font

Exemples d’Aplicació

  • Reptes STEM: Projectes de ciència i tecnologia on l’alumnat dissenya solucions innovadores.
  • Desafiaments socials: Iniciatives per a resoldre problemes comunitaris, com ara campanyes de conscienciació o projectes de sostenibilitat.
  • Reptes empresarials: Simulació d’emprenedories on els alumnes creen i gestionen idees de negoci.

Foment de l’Enriquiment Curricular:

L’enriquiment curricular busca ampliar i aprofundir l’aprenentatge més enllà del currículum estàndard, oferint experiències educatives que potencien el desenvolupament integral de l’alumnat.

Estratègies per a l’Enriquiment Curricular

  • Projectes interdisciplinaris: Integració de diverses àrees del coneixement en activitats pràctiques.
  • Ús de tecnologia: Incorporació d’eines digitals per a millorar l’ensenyament i l’aprenentatge.
  • Aprenentatge experiencial: Activitats fora de l’aula, com ara visites educatives, tallers i simulacions.
  • Foment de l’art i la creativitat: Espais per a l’expressió artística i el desenvolupament d’habilitats creatives.

Aquestes metodologies poden transformar l’educació, fent que l’aprenentatge siga més dinàmic, significatiu i adaptat a les necessitats de l’alulmnat.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies