Benihorta

Al CEIP Benimàmet tenim un hort escolar ecològic d’aproximadament uns 80 m2 que compta amb  nou bancals elevats, un per a cada nivell de primària i infantil  i sis cavallons, un per a cada curs de primària. Està ubicat dins de la escola, a l’entrada del edifici d’administració. A la zona de l’hort disposem d’un aula oberta-natura amb tres taules de picnic, una pissarra i un tauló perquè l’alumnat puga fer ús d’aquest espai per realitzar les activitats programades.

Al costat de l’hort,  tenim una zona de plantes aromàtiques i ornamentals, un hotel d’insectes, un xicotet hivernacle, una taula de planters, una compostadora i una caseta d’eines.

Al pati d’infantil comptem amb unes taules de cultiu, una per a cada nivell, perquè l’alumnat puga tindre contacte diariament, i estiga més prop del seu espai.

Història i motivació:

Des del curs 2017-2018, hem portat endavant la creació d’un hort amb l’ajuda dels agricultors que tenim propers al Centre. Va ser com a través de la formació, inquietud i  interés que tenia l’Equip Directiu i el Claustre vàrem decidir canviar i crear els espais del nostre Centre i fer-los més naturals, donant impuls a la creació del nostre hort escolar, mitjançant l’ajuda d’ un iaio d’ alumnes del nostre Centre que tenía els coneixements, voluntat i la experiència en la horta. Des de l’any passat donàrem un pas endavant construïnt un  hort pedagògic amb bancals elevats amb la experiència que teníem d’altres anys i tenint en consideració les possibilitats que ens ofereix el terreny que tenim a la nostra disposició.

Pretenem acostar el món de l’horticultura als nostres alumnes, oferint un espai natural d’aprenentatge  i així motivar-los perquè tinguen un aprenentatge significatiu, potenciant la construcció de coneixements, a la vegada que fomentem la participació, comunicació i implicació de tota la comunitat educativa, en un ambient on es potencie la  autoestima i la  integració social.

Objectius:

El nostre objectiu principal és facilitar un espai d’aprenentatge a l’aire lliure i en contacte amb la natura, amb la finalitat d’ impulsar valors reflectits al nostre PEC i actituds positives envers l’adquisició d’hàbits compromesos amb  la conservació i millora de l’entorn. Tot això, potenciant la comunicació i la participació dels membres de la comunitat educativa, mitjançant activitats cooperatives amb els recursos que ens brinda l’hort escolar.

L’hort també ens permet treballar les diferents competències i desenvolupar l’educació ambiental a l’escola, prenent consciència dels objectius de desenvolupament sostenible.

Activitats que es realitzen:

Les activitats programades s’aborden sempre de manera experimental, pràctica, manipulativa i vivencial. En la posada en pràctica de la nostra metodologia, pensant en el desenvolupament integral, s’inclouen i treballen les competències bàsiques, que fan que l’alumnat incorpore els aprenentatges en tots els àmbits i situacions de la seua vida. A la nostra escola contemplem a l’horari sessions de treball a l’hort per a cada aula i tenim organitzada una Comissió amb representants de cada cicle per tal de confeccionar materials i coordinar les activitats. A través de tallers per les vesprades, les famílies estan col·laborant en les tasques de manteniment dels espais naturals del Centre.

Dins d’aquestes actuacions comptem amb la col·laboració i coordinació de Cerai dins del programa “Una llavor a l’escola”, projecte de foment dels horts escolars agroecològics, amb el qual es pretén que tota la comunitat educativa estiga implicada i participe del procés de transversalització de l’hort escolar en la escola. En relació a això, l’empresa de menjador treballa amb productes de proximitat i de temporada, participant en el programa Horta Cuina, impulsat per l’ajuntament de València, com a eix que connecta el nostre projecte de Centre amb el Menjador escolar.

A més a més estem adherits a la Xarxa d’horts escolars de València així com a la Xarxa d’ Horts de Centres educatius del País Valencià.