DIUMENGE 23 D’ABRIL
El diumenge 23 d’abril el CEIP AUSIÀS MARCH dels Poblets com a amfitrió de la quarta mobilitat del projecte ERASMUS+ “KEEP YOUR WATER CLEAN, LIVE THE WORLD“, va rebre als països de Grècia, Eslovènia, Turquia i Polònia!
Totes les famílies estaven preparades per a rebre tots els seus «germans i germanes»
Com que Grècia i Eslovènia van aplegar a primera hora del matí les famílies els van organitzar diferents activitats per al mateix dia: excursió a la Font Salada, passeig en cavalls….Sens cap dubte era l’inici d’una setmana intensa plena de sorpreses, emocions i aprenentatges per a tothom!
DILLUNS 24 D’ABRIL
El primer dia de la setmana començava amb la festa de benvinguda. L’alumnat i professorat de l’Ausiàs va rebre al col·legi tots els ERASMUS amb la cançó tradicional «Paquito el xocolatero»
Després vam anar a l’Auditori on havíem preparat la festa de benvinguda!
Aquesta benvinguda va ser narrada i dirigida en anglés pel nostre alumnat, i va tractar de distints aspectes culturals, turístics, gastronòmics de la nostra localitat, comarca, amb ball i cançó de “Ramonet si vas a l’hort”, video de la Comunitat Valenciana amb amb el seu himne instrumental i presentant part de la cultura i llocs d’Espanya amb aquest vídeo.. També es va fer un breu resum de les anteriors visites als altres països amb també amb el nostre himne ERASMUS i de les activitats que anàvem a gaudir durant la setmana. Vam acabar ballant tots i totes la cançó Mediterrània i una traca amb les nostres falleres de l’Ausiàs que havien vingut vestides per a l’ocasió.
En tornar de nou a l’escola, l’alumnat va fer una activitat de «trencar el gel», i en unes activitats de dinàmiques de grup van anar coneixent-se uns i altres.
Es va acabar la jornada escolar realitzant uns qüestionaris inicials del projecte, de la setmana i d’Espanya.
INITIAL TEST KEEP YOUR WATER CLEAN, LIVE THE WORLD (WATER IN THE PAST, LEGENDS….)
Per la vesprada, les famílies van portar a l’alumnat de Polònia i Turquia a la Font Salada, ja que no havien pogut anar el dia d’abans i van gaudir d’aquest paratge natural que tenim tan a prop.
El professorat va tindre un «show cooking» i van aprendre com es fa una paella tradicional valenciana, a càrrec dels nostre gran xef de paelles Joan!
El professorat va acabar aquesta intensa jornada amb la visita a un camp de taronges guiada per un agricultor/enginyer agrícola i membre de l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA). Ens va ensenyar un hort de taronges «valències» en plena producció. Vam aprendre sobre els distints sistemes de regadiu com per exemple els que s’utilitzaven en temps passats com el sistema de regadiu tradicional «a manta» (ja no en ús per la modernització i aprofitament del recurs de l’aigua) i també els sistemes moderns com el de goteig i el que usa amb un motor d’aigua amb plaques solars, és a dir un sistema d’energia completament neta.
DIMARTS 25 D’ABRIL
Aquest dia , tot l’alumnat de 5é i 6é i l’alumnat ERASMUS va realitzar pel matí una visita al Parc Natural de la Marjal Pego-Oliva.
Allí hi havia plantejats quatre tallers en grups de quinze alumnes, el grup de water, rice, fish i Marjal.
Els tallers van ser els següents:
1 -Taller d’iniciació de Haikus. Aprofitant l’espai natural i a l’ombra de les moreres, Laura, va oferir el primer contacte amb aquesta poesia d’origen japonesa. Una vegada explicats els Haikus, l’alumnat va anar a observar els «haiku haikes», és a dir, tots els elements de la natura que hi havia al nostre entorn.
2 i 3 – Taller entre arrossals i taller de sostenibilitat de l’aigua en l’hort-Recursos hídrics
Vam realitzar una ruta circular i vam aprendre a diferenciar entre una zona de naixement de l’aigua i una zona de pas d’aigua.
Vam reconéixer espècies vegetals com el nenúfar, algues aquàtiques…
Una vegada acabada la ruta vam realitzar un joc de filtració de l’aigua i explicació del cultiu de l’arròs.
2. JOC DE FILTRACIÓ D’AIGUA
Amb l’ajuda de tres botelles grans d’aigua vam recrearels filtres naturals existents al “Riu Bullent” que travessa la Marjal.
El primer d’ells realitzat amb cércols d’espuma de color roig que simulen la vegetació de dins del va riure i de la reserva natural.
El segon filtre realitzat de cotó (creat a partir del farciment d’un coixí), simula l’efecte de la roca calcària de les nostres muntanyes. o una xicoteta filtració subterrània.
En la tercera un filtre d’arena fina que seria l’última fase de filtració de l’aigua que simula el cordó de dunes que separa l’aigua de la marjal en el seu camí feia la mar.
L’alumnat mitjançant poals van recollir aigua del riu a la que li van afegir colorant artificial per a simular els sulfits , mentre altres alumnes del grup van recollir fulles o trossos de canyes, un grapat de pedra i terra.
Entre tots vam realitzar una acció en cadena; a través d’una mànega transparent l’alumnat va abocar l’aigua groguenca de manera artificial i així van comprovar com l’aigua en anar travessant els diferents depòsits s’anava fent mes clara ja que els filtres artificials anaven arrossegant al seu pas les diferents impureses. Al mateix temps se’ls va explicar com cada filtre simulava una part del riu fins a arribar
Observem el temps que tarda l’aigua d’un filtre a l’altre, concloent que el cotó que simula la filtració subterrània és molt mes lenta que la de la vegetació que és quan l’aigua aquesta corrent.
Quan naix l’aigua travessa la capa d’arena depositant les partícules més fines.
Observarem que el color groc de la primera filtració va desapareixent quedant una aigua més neta i pura
A la fi del recorregut amb l’últim filtre cal depositar-la en un recipient net i comprovar la diferència de l’abans i el després. L’alumnat es van sorprendre del resultat, com una aigua tan impura acabava sent tan clara al final del procés.
3. EL CULTIU DE L’ARRÒS
En primer lloc vam recórrer una zona per on van poder veure l’arròs acabat de sembrar i els camps plens d’aigua on van anar coneixent el procés del mateix i les varietats que es cultiven en la “Marjal de Pego-Oliva” mitjançant una introducció en la qual van aprendre:
• El cultiu de l’arròs porta amb si una important acció humana en la zona i ús de l’aigua.
• S’adequa per a aquest cultiu al voltant d’un 40% del terreny més alt del parc.
• Aquest sistema de cultiu necessita d’una mena de reg per decantació. En aquest cas es canalitza l’aigua a través de séquies i canals per a poder inundar tots els camps d’arròs a la mateixa altura.
• El cultiu de l’arròs és un cultiu laminal, cosa que significa que tenim uns camps inundats amb tot just uns centímetres d’aigua.
L’alumnat van posar terra en safates, per a simular aquest tipus de cultiu, una més elevada que l’altra per a comprovar com és el sistema de regadiu per decantació de l’arròs i mitjançant una explicació van entendre la necessitat d’inundar els camps la qual cosa al contrari del que s’imaginaven permet estalviar temps, esforç i diners als agricultors i cultivar un arròs lliure de herbicides
L’alumnat va crear la consciència de la importància de l’equilibri entre l’agricultura i l’ecosistema que l’envolta.
4. Gimcana «treasure hunt», diferents proves d’orientació i recerca que va anar fent l’alumnat per ser els més ràpids en completar tot el circuit de la Marjal!
En acabar aquests tallers, ens vam desplaçar a Potries, a la «Ruta de l’aigua», vam poder dinar a una part fonamental de la ruta, al Restaurant Molí Canyar. Allí Fernando Sendra, professor universitari i escriptor de llibres com «La vall del riu Girona» i «Passeig pels molins d’aigua de la Safor» entre altres, ens va explicar la importància històrica del Molí Canyar en el passat, abans de ser reformat a restaurant.
Posteriorment, els tècnics de turisme de Potries ens van guiar per descobrir els elements claus de les infraestructures històriques del regadiu, com són els assuts, les séquies, els partidors, les files, o els molins. Una excursió que ens apropà a un medi rural en franca regressió, visualitzant un conjunt de construccions amb segles d’història vinculades al sistema hidràulic tradicional, de indubtable origen andalusí. També, aprenguérem els diversos usos de l’aigua, així com de l’evolució dels cultius al llarg de la història.
Després d’aquesta llarga jornada entre arrossals i aigües, vam tornar als Poblets!
DIMECRES 26 D’ABRIL
Aquest dia vam realitzar diferents tallers a la nostra escola:
De nou vam formar quatre grups i quatre tallers rotatoris:
– Grafiti «The Art Wall» Un tresor del Mediterrani, com que un dels punts del programa era el de l’art de l’aigua, l’alumnat va pintar un mural amb el fons marí del nostre Mediterrani on podem vore la posidònia, els peixos…un gran tresor que cal mantindre net i cuidar! KEEP YOUR WATER CLEAN… Per a tal efecte vam comptar amb l’ajuda de la coneguda grafitera Roseta.
– Creació d’entrades i cartelleria del museu. L’alumnat va fer les entrades per al museu de l’aigua. Així mateix, va realitzar cartells destinats a les diferents seccions que conformarien el museu com per exemple; l’art relacionat amb la temàtica de l’aigua, la història, llegendes, concurs literari de contes, haikus, simbolisme de l’aigua etc…Art que s’ha anat treballant a la nostra escola i a la resta de col·legis integrants del Projecte Erasmus+ al llarg d’aquest trimestre.
– Haikus en pai-pai: els poemes que van estar pensant i realitzant el dimarts els van plasmar en uns «ventalls» per posteriorment exposar-los al museu
– Taller posidònia, el tècnic de l’Oceanogràfic i encarregat del «Projecte Posidònia», va realitzar un taller on explicà la importància d’aquesta planta en els nostres mars.
El professorat va visitar el poble amb Rosana, guia local, i va poder entrar a l’església de Miraflor i a l’església del Salvador de Mirarosa, la Torre de Vigilància…
La visita finalitzà en la planta potabilitzadora i dessaladora d’Aqualia amb la cap de la planta Maite Ferrándiz on va explicar el procés d’extracció, filtratge i dessalinització de l’aigua.
En tornar, el tècnic d’Aqualia, Alejandro Segura ens va fer una xerrada per a poder portar en davant el Pla de Sostenibilitat d’Aigua i tot el professorat va prendre notes per poder implantar-lo al projecte i als seus països.
Per la vesprada algunes famílies van anar a Dénia a fer una excursió amb vaixell per la nostra costa i ja per la nit es va preparar el sopar Cultural on van poder vindre les famílies i alumnes ERASMUS a gaudir d’una meravellosa vetllada com una gran família.
DIJOUS 27 D’ABRIL.
A les 8.30 del matí ens vam dirigir a València. La primera parada fou a la «Llotja de la seda o la llotja dels Mercaders».
La Llotja estava destinada a realitzar transaccions mercantils, la qual cosa va fer de València un punt d’intercanvi comercial molt important al Mediterrani. L’edifici va ser construït en el segle XV i, actualment, és un dels monuments més importants de la ciutat. Aquest edifici fou declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO en 1996.
Posteriorment, ens vam dirigir a la porta dels Apòstols de la Catedral de València i a les 12 del mig dia vam poder ser testimonis del judici al Tribunal de les Aigües.
El Tribunal de les Aigües és l’única estructura legislativa que roman de les establides per Jaume I. Els àrabs practicaven ja aquest sistema de reg, que el monarca va establir formalment, basat en la distribució de l’aigua del Túria. Ho formen huit llauradors que porten encara la seua brusa negra típica de les gents de l’Horta, els quals són triats democràticament cada dos anys pels restants regants d’aquesta. Asseguts, en cercle, en sengles butaques de fusta i cuir del segle XVII, se’ls veu investits d’una senda autoritat. Davant d’ell poden i deuen comparéixer els regants i els guardes de les séquies per a presentar o respondre una denúncia per qualsevol assumpte que tinga a veure amb la repartició de l’aigua de reg, els danys que poden fer-se en regar i sobre l’estat de les séquies. L’acte judicial té lloc immediatament, de manera oral, i es resol en pocs minuts amb una sentència que no té possibilitat d’apel·lació.
En acabar aquest judici, vam visitar el centre de la ciutat i ens vam dirigir a la Ciutat de les Arts i de les Ciències per visitar l’Oceanogràfic. Allí vam assistir a un taller de «viatjant amb Marina» on ens van explicar el treball que estan realitzant a l’Oceanogràfic per curar i posteriorment deixar en llibertat a les tortugues marines i vam ser conscients que molta part de la culpa la té el ser humà en tot el fem que arrossega al mar.
També vam tindre l’ocasió de visitar tot l’aquari i l’espectacle amb dofins!
De nou tot l’alumnat va gaudir d’una jornada intensa amb activitats relacionades amb la importància de l’aigua.
DIVENDRES
Ja era l’últim dia. Era el dia de la inauguració del «Museu de l’Aigua»
A les 9.30 del matí, l’alumnat de 5é i 6é juntament amb l’alumnat ERASMUS, van anar a la Casa de la Cultura per tal d’inaugurar aquest museu. Que estaria obert fins als
El museu disposa de distintes seccions relacionades amb la temàtica de l’aigua, la història, llegendes, concurs literari de contes, haikus, simbolisme de l’aigua, art que s’ha anat treballant al llarg d’aquest trimestre tant el CEIP AUSIÀS MARCH com la resta de països en els seus col·legis
L’alumnat d’Infantil de 5 anys ha treballat el nostre gran pintor valencià Sorolla, i també ha fet maquetes d’animals marins.
Infantil de 3 anys «art amb peixos», infantil de 4 anys, primer i segon «poseiart» del projecte de la Posidònia que estan fent.
L’alumnat de 3r i 4t ha fet la cartelleria anunciadora del Museu!
I l’alumnat de 5é i de 6é ha treballat «la llegenda del Barranc de l’Encantada» i la importància de l’aigua al llarg de la història (des dels sumeris, egipcis, la civilització romana, musulmana, l’urbanisme islàmic, la modernitat)
La part poètica en el taller de haikus, uns poemes japonesos relacionats amb la natura, va ser aportada per l’alumnat de 5é, 6é i ERASMUS.
També hi ha secció fotogràfica dels 5 països, on per part d’Espanya vam comptar amb la col·laboració de «Luminiq» amb unes fotogràfies de la mar Mediterrànea i de «Perspectives Fotografies» amb fotos de la Marjal.
Com hem comentat, també hi ha una exposició dels treballs de l’alumnat que ha volgut participar al Concurs literari organitzat per l’AMPA conjuntament amb el nostre col·legi per celebrar el dia del llibre.
En acabar la visita i tornar al col·legi ens esperava una gran sorpresa, l’alumnat del cicle de cuina del Centre Especific Raquel Payà, dins de les activitats formatives i inclusives que porten a terme, va participar en la nostra setmana Erasmus i ens va preparar un deliciós esmorzar.
En acabar l’esmorzar ens esperaven els últims 3 tallers:
Històries i llegendes de tots els països. On vam treballar les següents llegendes:
– Čatež d’Eslovènia
– Atlantis: the legend of the lost city de Grècia
– The love of water and fire de Turquia
– The legends of Warmia and Mazury and the Baltic Sea de Polònia
En un altre taller, vam treballar la llegenda valenciana del Barranc de l’Encantada, amb la realització d’un vídeo a càrrec de la tècnica del Stop Motion
– The legend of the enchanted ravine d’Espanya
– Un taller cultural amb jocs i balls populars, en el qual vam aprendre un poc més de la nostra cultura.
– Taller d’avaluació i enquesta sobre els coneixements i aprenentatges de la setmana Erasmus. En aquest taller vam plasmar el que havíem aprés durant l’estada als Poblets. Amb aquest «test final», s’ha pogut observar que ara sí que tenien molts coneixements sobre la nostra cultura, terra i tradicions cosa que a l’inici de setmana no demostraren en els coneixements previs del «test inicial»
Una vegada acabats tots els tallers, Francesc Costa, director del CEIP Ausiàs March junt amb Júlia Albussac, coordinadora del Projecte ERASMUS + varen lliurar els certificats d’assistència tot l’alumnat ERASMUS.
Ja quedava menys temps per a acabar la setmana i l’alumnat ja ho sabia, vam fer els últims balls, últimes abraçades…foren moments molt emotius que plens de mostres d’afecte inoblidables.
La setmana ERASMUS havia acabat, setmana intensa, plena d’activitats, viatges, emocions…
Sols faltava tornar ja als seus països, i així ho va fer Eslovènia, Grècia, Polònia i finalment Turquia, tots ells havent deixat un gran record a tot el professorat, alumnat i famílies.
Volem agrair a TOT el PROFESSORAT de l’AUSIÀS MARCH i a les FAMÍLIES que amb la seua IMPLICACIÓ han fet possible que aquesta setmana ERASMUS haja estat INOBLIDABLE!