TÍTOL DEL PROJECTE: "CROSS AL CLOT"
CENTRE EDUCATIU: IES Clot del Moro, Sagunt
ANY DE REALITZACIÓ: Des del 2004
NIVELLS IMPLICATS: ESO, Batxillerat, CFGM i CFGS
Agents implicats
Tota la comunitat educativa, ex-alumnat voluntari i agents de l’entorn (club d’atletisme la Vall de Segó, Club d’Atletisme de Gilet, Morvedre Acull, Comerç Just, equip de protecció civil de Sagunt, artistes de la zona...). A més dels centres convidats de primària i secundària de la zona i el CEE Sant Cristòfol.
Breu resum
El projecte CROSS al Clot començà tenint com a objectiu principal l'activitat física i l'esport, amb curses de Cross per a l'alumnat de l'institut. Aquest projecte anà evolucionant i en aquest moment l'objectiu principal canvia a una concepció més global, per reflexionar i despertar una consciència crítica enfront de la violència de gènere i altres violències. A més, s'ha convertit en un espai de trobada amb una jornada diversa que els identifica com a centre i on estan convidats altres centres de primària i secundària de la zona.El CROSS al Clot, afavoreix una millora de la convivència i potencia un aprenentatge competencial en l'alumnat. Està plantejat com un projecte interdisciplinari on el treball interdepartamental és peça clau. A més, es dona resposta des de tots els plans i programes que formen part del PEC. El treball col·laboratiu i la participació activa de tots els agents és fonamental.La jornada amb la qual culmina, és educativa i lúdica i promou l'obertura del centre a l'entorn i el desenvolupament de diferents activitats: curses de tot l'alumnat de l'institut i centres adscrits en diverses modalitats, performance contra la violència de gènere, parlaments, realització de murals, concerts a la grada i lectures literàries.
Objectius
- Reflexionar i despertar una consciència crítica front la violència de gènere i altres violències.
- Afavorir una millora de la transició i acollida de l’alumnat de primària a secundària.
- Millorar la convivència de tota la comunitat educativa.
Senyals inclusius d'identitat
- Contribueix a consolidar els principals valors inclusius.
- Està recollida al PEC i vertebra diversos programes: Pla de Transició, Pla de Convivència i Igualtat, Pla d'Acció Tutorial, Pla de Normalització Lingüística, Pla Lector, Projectes d'Innovació educativa (concerts a la grada), Projecte d'Europeïtzació KA2, COEDUCACENTRES.
- Inclou a tota la comunitat educativa, amb un enfocament interdisciplinari, amb aportacions de tots els departaments (treball interdepartamental).
- Es realitza difusió des del centre, treballada des de l'alumnat, fent que tota la comunitat conega i puga participar de la jornada.
- Hi ha una transferència educativa del procés i de la jornada, traslladant els valors a altres espais, amb un impacte social en altres contextos.És sostenible, perdura en el temps, però canvia buscant la millora.
- Participa tot l'alumnat de forma activa i crítica.És exportable, es pot replicar, servint com a model per a desenvolupar polítiques, iniciatives i actuacions en altres centres.
- Millora els processos de participació i aprenentatge de tot l'alumnat.
- Primen els objectius qualitatius davant dels quantitatius.
- Dona oportunitats per reconéixer els diversos talents de l'alumnat.
- Es fan curses mixtes, competitives i no competitives, adaptades i amb voluntariat per garantir la participació de tot l'alumnat.
- Comporta un treball cooperatiu amb un lideratge compartit des de l'equip directiu, fomentant les relacions horitzontals de tota la comunitat educativa.
- Treballa al voltant de les tres dimensions de l'escola inclusiva: cultures, polítiques i pràctiques.El treball és competencial, vinculant el projecte a les programacions d'aula.
- S'avalua la pràctica per buscar millores cada curs.