Consorci Secundària

Consorci 2019-1-ES01-KA101-063209

· Resum del Consorci (en anglés) ací.

“COEDUCACIÓ I INCLUSIÓ. EDUCANT PER A SER”

Durant el passat curs es va donar, per primera vegada, la possibilitat als centres de formació, a través del programa erasmus+, de liderar consorcis que treballen sobre temàtiques específiques atenent a les necessitats actuals i amb una projecció internacional. En aquest sentit des del CEFIRE d'Elda es va llançar una proposta pionera que finalment ha sigut aprovada per la Comissió Europea i amb la participació de huit centres de la zona: IES Hermanos Amorós i IES Las Fuentes de Villena, IES Biar, IES La Mola de Novelda, IES Paco Mollá de Petrer, IES La Melva, IES La Torreta i IES Monastil, aquests últims d'Elda. Tots ells van estar treballant junt amb el CEFIRE en l'estructuració del projecte que es podrà desenrotllar al llarg de l'any que ve.

La inclusió és una de les línies prioritàries de la Comissió Europea i dels diferents governs. La Conselleria d'Educació de la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de l’aplicació del decret d'equitat i inclusió està potenciant les accions formatives a través de l'estructura dels centres de formació del professorat a fi de sensibilitzar la comunitat educativa sobre la importància de la convivència i la igualtat en els centres. Mostra d'això és el Pla director de coeducació impulsat per la pròpia Conselleria, que persegueix avançar cap a un model d'escola coeducativa, inclusiva i igualitària que contribuesca a la transformació social cap a una societat lliure de discriminació per raó de gènere i que previnga la violència de gènere i masclista. Per tal de fer efectiva la normativa anteriorment esmentada, en les instruccions d'inici de curs per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat durant el curs 2018-2019, es descriuen les funcions de la persona Coordinadora d'igualtat i convivència, responsable de coordinar les actuacions referents a la igualtat en els centre educatius. Aquesta persona participa d'una formació específica que es programa des del Servei de Formació del Professorat amb la col·laboració del Servei d'Innovació i Qualitat.

Per a enriquir el treball de la persona coordinadora d'igualtat i convivència, el CEFIRE va considerar molt interessant la proposta pera la creació d'un consorci sobre convivència escolar des d'un punt de vista coeducatiu. A més, aquesta proposta respon a les necessitats i gran demanda en convivència i coeducació en els centres de secundària tot establint una important línia de treball en l'assessoria d'inclusió i transició entre etapes, que pot ampliar les accions formatives en aquests camps i dotar-la d'una xarxa internacional d'interacció. A més, es durà a terme dins del projecte i del consorci, una estructura de formació en cascada que aprofite les accions previstes a nivell internacional i vertebre el procés a través de la creació d'un Seminari per part del CEFIRE d'Elda. Això farà possible que aprofundim en les temàtiques proposades a fi que tot el professorat dels centres participants s’hi impliquen tot aprofitant també la pròpia estructura que existeix en els mateixos centres en relació a la igualtat i a la convivència. Tot això, a fi de millorar en l'organització i en la formació del professorat en relació a la inclusió i la coeducació. La proposta, així doncs, pretén arribar als claustres i consolidar-se a llarg termini en els plans d'acció dels centres. Per a això, el personal implicat de manera directa en el projecte (especificat des dels centres esmentats més amunt) serà personal altament sensibilitzat en la qüestió de la convivència i la inclusió i s’encarregarà de desenrotllar i estructurar el traspàs d'accions als claustres per a concretar-ne accions directes amb l'alumnat.

Pel que fa a les accions previstes, destaquem:

1. La posada en marxa d'un Seminari específic per al Consorci des del CEFIRE d'Elda i amb el suport del Servei de Formació del professorat el qual servirà de base per a estructurar tot el nostre projecte, ja que:

- Prepararà per a les mobilitats.

- Farà una posada en comú de l'experiència internacional viscuda en cada una de les mobilitats.

- Aprofundirà en els aspectes clau per a la millora de la documentació i els plans dels centres.

- Inclourà accions formatives específiques amb ponents externs especialitzats en la temàtica.

- Autoformarà els participants en conceptes de coeducació i violència de gènere.

- Establirà els procediments per sensibilitzar la comunitat educativa en la temàtica del consorci.

2. Les mobilitats internacionals que s’hi realitzaran, totes basades en la formació, l'observació i la col·laboració entre centres i organitzacions en l'entorn europeu i en l'àmbit de les temàtiques tractades. Les 17 mobilitats sol·licitades es distribueixen en dues per centre, afegint-ne una a l'IES La Torreta la qual inclou la participació de l'assessor de l'àmbit d'inclusió educativa tal com hem concretat anteriorment. (8 centres X 2 mobilitats + assessor CEFIRE: 17 mobilitats totals)

3. Es durà a terme una Jornada final sobre “Inclusió i Coeducació” a fi de donar a conéixer el treball realitzat i la repercussió del’experiència en cada centre.

Amb aquest projecte es vol estructurar l'acció dels centres, a llarg termini, cap a la inclusió i la coeducació, dins del marc comú europeu i amb la intenció que la col·laboració entre centres i docents contribuesca a enfortir l’aplicació del Decret pel qual es desenvolupen els principis d’equitat i inclusió en el sistema educatiu valencià.