Repte 7 L’alumnat inventa i resol problemes

# ReptesCEFIRE

La resolució de problemes és, sens dubte, l’activitat més creativa i important de les Matemàtiques; també d’altres ciències, com a Física, Química i Tecnologia.

Mitjançant la resolució de problemes, es mobilitzen moltes de les capacitats intel·lectuals de l’alumnat i la pràctica totalitat de les competències. Així mateix, la resolució de problemes contribueix al desenvolupament del talent, de l’enginy, de la capacitat analítica i crítica, i a l’eliminació de barreres, afavorint l’apoderament, l’augment de l’autoestima i l’afany de superació.

Malgrat això, és freqüent que els problemes es treballen en classe de manera ocasional, com a “colofó” de la unitat didàctica, i només després d’haver “atipat” a l’alumnat de procediments mecànics de càlcul: operacions amb nombres naturals, amb nombres enters, amb fraccions, amb potències, amb polinomis, resolució d’equacions i sistemes, aplicació de fórmules, etc.

Des de l’àmbit CTEM del CEFIRE d’Alacant, us convidem a acceptar el repte d’abordar la resolució de problemes amb el vostre alumnat, fins i tot ara que treballeu a distància. Per a això, a més de les “metodologies habituals”, us proposem que convideu al vostre alumnat a inventar enunciats de problemes i compartir-los amb els seus companys i companyes, els qui tractaran de resoldre’ls. Per descomptat, tot això supervisat i coordinat per vosaltres/as.

D’aquesta manera, podreu crear un banc de problemes, ideats i resolts íntegrament per l’alumnat, amb el qual també podreu treballar els continguts curriculars en cursos posteriors, augmentant i millorant cada curs la col·lecció de problemes.

Amb aquesta activitat, a més d’aprendre Matemàtiques, Física o Química, l’alumnat podrà materialitzar el seu potencial, desenvolupar la imaginació i la creativitat, es familiaritzarà amb l’ús d’editors de text i d’equacions, amb el tractament d’imatges i gràfics, i amb el treball col·laboratiu, usant les eines informàtiques adequades.

Els experts pedagogs asseguren que, per a garantir l’aprenentatge significatiu, és necessari partir de situacions pròximes a l’alumnat. Quina situació pot ser més pròxima a l’alumnat que una que ha ideat ell mateix?

 

# ReptesCEFIRE

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies