Ball i danses tradicionals. Vinaròs / Benicarlo

Convocatòria d’Administracions Públiques (només personal funcionari).

INSCRIPCIÓ: Del 20 de març fins al 6 de maig de 2024.

CONFIRMACIÓ: del 7 al 13 de maig de 2024.

FORMACIÓ PRESENCIAL:

Benicarló. CEIP E.M. Ródenas :

Dimarts, 21 de maig de 2024. 17.30 a 19.30 h.

Dijous, 23 de maig de 2024. 17.30 a 20.00 h.

Vinaròs. CEIP Sant Sebastià :

Dimarts, 28 de maig de 2024. 17.30 a 19.30 h.

Dijous, 30 de maig de 2024. 17.30 a 20.00 h.

Els balls i les danses ens ha acompanyat en totes les èpoques des que l’espècie humana existira al planeta. Tenen una gran importància en el desenvolupament de les persones, tant en l’apartat físic i mental com en l’emocional. Formen part de les nostres vides des que naixem fins el dia de en que morim. La dansa tradicional és aquella que ve de les arrels d’un poble, de les seues manifestacions populars, de les diferents etapes de la vida, del treball, etc. i de tot allò que conforma un pensament respecte a la forma de sentir qui som i d’on som.

Els balls i danses tradicionals no només són testimoni de les arrels i les expressions culturals d’una comunitat, sinó que també poden ser una font d’inspiració per millorar l’experiència d’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta formació està dissenyada no només per al professorat d’Educació Física, sinó també per als docents de música, ja que reconeixem la importància de la música en la promoció de l’activitat física, la coordinació i l’expressió corporal.

• Terminologia específica: Les Danses, les dansetes i els gèneres de ball.
  • Reconèixer i contextualitzar les diferents expressions de ball atenent als diferents contextos geogràfics i les influències pròpies del lloc.
  • Introducció a la rítmica pròpia en balls, Danses i dansetes.
  • Concretar en les danses i balls de Vinaròs i Benicarló.
  • Realitzar adaptacions de balls i danses segons els diferents nivells i necessitats de l’alumnat.

CONTINGUTS

• Les Danses.
  • Festivitats locals i les seues manifestacions de ball.
  • El pas pla.
  • Les mudances.
  • Els balls: la jota i la seguidilla / fandango
  • Balls típics de Vinaròs: “Camares de Vinaròs” i  “Jota de tres”.
  • Balls típics de Benicarló: “Ball del Carrer del Carme”, “Ball Pla” i “Camares de Benicarló”.
  • Saraos i bureos.

PONENTS //

ALICIA BRETÓ CERDÀ

Habilitat per a treballar en equipcompromesa amb el medi ambient i participativa en diferents associacions de Benicarló.

Exerceix de Professora de Física i Química d’ESO i Batxillerat en el centre La Salle de Benicarló.

Component del grup de ball tradicional La Sotà i de l’associació Amics del Ball de Saló i de Madison.

Grau Elemental de Música en l’ensenyament de piano i Segon de Conjunt Coral pel Conservatori Oficial de Música de Castelló.

El Grup de Música i Danses la Sotà es va fundar l’any 2011 amb la finalitat de conservar, buscar, recuperar i difondre els balls, danses, música i cançons del nostre folklore.

Participen en la majoria de festes populars de Benicarló, col·laborant en les festes dels carrers, associacions i regidories que els conviden. Destacar les actuacions que fan a les Festes Patronals on procuren ballar peces depresses durant tot el curs, boleros, jotes, fandangos i tota mena de folklore d’arreu de la Comunitat Valenciana.

MIGUEL PAU JUAN

Treballa com a Cap de Negociat en l’Espai Labora 3 de Vinaròs, (Servei Valencià d’Ocupació i Formació de la Generalitat Valenciana).
L’any 1980 decideix formar part de l’A.C.R. “LES CAMARAES” (Grup Folklòric) de Vinaròs participant en totes les actuacions què es realitzen, tant al poble com fora d’ell.
Tots els anys representa la figura de Sant Josep en l’escenificació que realitza el grup en el Betlem Vivent de Nadal i de Reis, mentre que els components, grans i menuts, ballen tota classe de Nadales i balls típics del poble.
Des de fa més de vint anys, dirigeix el ball de grans i menuts, portant a terme la complicada faena de muntar els balls, combinar balladors, obres, roba…
Va ser President de l’entitat, estant al cap davant d’un grup amb molta il·lusió, intentant mantindre viu el llegat dels nostres avantpassats.
No ha deixat en cap moment de col.laborar en la recuperació i conservació del folklore tradicional del poble.

LES CAMARAES” van començar com a grup folklòric durant la postguerra, recopilant, pas a pas i estrofa a estrofa, els balls i els cants de Vinaròs i de la seua comarca.
Aquest grup ha lluït els seus balls per la majoria de regions espanyoles, en concursos nacionals i en mitjans de comunicació com TVE.