Programa de formació específica per a l’acompanyament emocional

(Catalán) ESCUELAS SENSIBLES …

La Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa (DGIIE) de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través del CEFIRE d'Educació Inclusiva, Benestar i Salut Mental (EIBSM), impulsa des de 2023 una línia de treball centrada en el benestar emocional de la comunitat educativa. 

Este compromís naix amb l'objectiu d'enfortir la capacitat del professorat per a atendre les necessitats emocionals de l'alumnat i del propi personal docent, promovent entorns escolars sensibles, protectors i reparadors. 

El programa s'intensifica davant diverses situacions de crisis viscudes en la Comunitat Valenciana, que van evidenciar la necessitat d'una resposta formativa i organitzativa sostinguda. Ha sigut clau la col·laboració de la Direcció General de Salut Mental i Addiccions de la Conselleria de Sanitat, que ha acompanyat al sistema educatiu en la construcció d'esta xarxa de suport emocional. S'han desenrotllat actuacions clau com: 

Totes estes accions formen part d'un procés continu d'acompanyament i aprenentatge compartit, que busca donar resposta a les necessitats emocionals reals dels centres educatius i fomentar una cultura de la cura, la resiliència i el benestar en tota la comunitat educativa. 

A continuació, trobareu informació sobre totes les formacions i materials relacionats amb este programa:

En este curs 2025-2026, s'amplia el programa de formacions específiques amb una formació de la mà de l'equip d'Alma Serra, i oberta a tot el professorat interessat, amb places il·limitades. 

Introducció a la pedagogia de la mort
  • 20 hores - en línia amb sessions síncrones
  • Realització: del 9 de febrer al 9 de març
  • Inscripció: del 3 de desembre al 27 de gener

La mort continua sent un dels grans temes tabú de la nostra societat, tot i formar part inexorable de la vida. Aquest curs convida el professorat a mirar la mort amb una mirada desprejuiciada, acultural i més humana, que permeta posar en valor la vida i comprendre la profunditat educativa que s’amaga darrere d’aquestes experiències. 

La formació ofereix un espai segur i reflexiu per a prendre consciència dels propis temors, prejudicis i creences, i entendre com —sense voler— poden transmetre’s a l’alumnat. El curs ajudarà els docents a establir formes de comunicació respectuosa amb els xiquets, les xiquetes i adolescents, responent a les seues preguntes. 

A través d’un recorregut per la psicopedagogia de la mort, el desenvolupament evolutiu del concepte de mort en la infància i l’adolescència, i les claus d’una relació d’ajuda autèntica, el curs proporcionarà coneixements i eines per a gestionar situacions difícils, comunicar males notícies i acompanyar el dol de manera sensible i curosa. 

La formació també aprofundeix en estratègies d’equip i recursos educatius —literatura, cinema, art, música, metàfores i propostes curriculars— que faciliten la normalització del tema a les aules. S’abordarà, així mateix, el paper dels rituals, l’experiència comunitària del dol i els protocols d’actuació davant la mort d’un membre de la comunitat educativa. 

El curs es desenvoluparà en modalitat en línia, combinant sessions síncrones i treball autònom en Aules, i oferirà materials, bibliografia comentada i experiències reals que enriquiran la pràctica professional. 

ESCOLES SENSIBLES AL TRAUMA FERRAMENTES PER A LA RESILIÈNCIA PERSONAL I SOCIAL
  • 15 hores - en línia amb sessions síncrones
  • Realització: 24 i 27 de novembre, 1 i 3 de desembre
  • Inscripció:
Esta formació proposa un recorregut formatiu per a comprendre com el trauma pot afectar el desenrotllament infantil i adolescent, i com l'educació pot actuar com un factor protector i reparador.
A través d'un enfocament teòric i pràctic, proporciona estratègies concretes per a acompanyar emocionalment a l'alumnat, crear entorns educatius segurs i fomentar la resiliència personal i comunitària. S'aborden recursos específics adaptats a les etapes d'Infantil, Primària i Secundària, amb propostes que integren el cos, el joc, la narrativa i la regulació emocional en la vida quotidiana de l'aula.
A més, el curs dedica un espai important a l'autocura docent, entenent que cuidar als qui eduquen és fonamental per a sostindre el benestar emocional de tota la comunitat educativa.
De la mà de professionals especialitzades en trauma, inclinació i educació emocional, convida a repensar l'escola com un lloc de seguretat, confiança i creixement compartit, on cada experiència pot transformar-se en una oportunitat per a construir resiliència.

Durant el curs 2024–2025 es van desenrotllar accions formatives dins del programa d'acompanyament emocional que es presenten a continuació. Els vídeos de les sessions, continguts i materials associats a cada una poden consultar-se en els enllaços corresponents.

Acompanamiento-emocional_NEE

Ponent: Margarita de les Neus Acosta Rubio

Acompanamiento-emocional_orientacion

Ponent:    Elena Malavé López            

Acompanamiento-emocional_inf-y-prim

Ponent:                               Mercedes Laboisse Rodriguez

Facultat de Salut CS

Ponent:                                          Sara Gómez Mateos

Ponent:                                      Alma Serra 

ChatGPT Image Oct 31, 2025, 10_41_14 AM

Ponent:                                     Alma Serra 

Este programa d'acompanyament emocional constituïx un compromís ferm de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Direcció General d'Innovació i Inclusió Educativa, de la mà del CEFIRE EIBSM, per a continuar impulsant accions que promoguen el benestar emocional en els centres educatius.

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies