1.- Institut Vittone, Chieri (Itàlia)
Dates: Del 7 al 12 d’abril del 2025.
Durant una setmana, l’orientadora Dàmaris Muñoz va participar en una experiència de Jobshadowing a l’Institut Vittone, situat a Chieri, Itàlia. L’objectiu principal d’aquesta estada va ser observar i conèixer de prop com es treballa la inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) i amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) al sistema educatiu italià. Va realitzar un viatge per bus i tren per tal de fer-ho més sostenible.
Activitats realitzades
- Visita general al centre educatiu ia diferents aules.
- Observació directa de classes i dinàmiques amb alumnat amb NEE i NESE, tant a aules ordinàries com a l’aula de relaxació.
- Participació en activitats educatives centrades en la lluita contra els prejudicis i els estereotips, així com en temes com l’ecoturisme.
- Anàlisi i revisió dels materials didàctics utilitzats.
- Visita al Centre d’Ensenyaments Agraris, on em van explicar les activitats realitzades el Dia de l’Autisme (2 d’abril).
Aspectes destacats del sistema educatiu italià:
Per a la nostra companya, “una de les qüestions que més em va cridar l’atenció va ser la figura del professor de sostegno (suport), assignat de manera individual a cada alumne/a amb NEE o NESE que ho requereix”. Aquest professional treballa de manera personalitzada amb l’estudiant, tot i que no sempre és especialista en inclusió, ja que pot pertànyer a qualsevol branca educativa. Tot i així, rep formació específica per exercir aquesta funció.
Aspectes més enriquidors
“Destacaria especialment l’enfocament personalitzat d’atenció a l’alumnat amb NESE i el paper clau del professorat de suport. La implicació de l’equip docent i la naturalitat amb què s’aborda la inclusió al dia a dia escolar són aspectes inspiradors”.
Aplicació al meu context educatiu
Després d’aquesta experiència, Dàmaris va compartir allò après amb l’Agrupació de Zona i la Coordinació Territorial, per reflexionar sobre el model italià de suports a l’alumnat amb NEE i NESE. També amb els companys del nostre centre educatiu, explicant el sistema observat i col·laborant amb el professorat per fomentar l’adaptació de materials des de l’inici del curs.
Més informació: https://portal.edu.gva.es/46019571/2025/04/22/compartim-lexperiencia-daprenentatge-sobre-latencio-inclusio-en-italia/#more-5756
2.- Collège Maurice Ravel, Toulon (França)
Dates: Del 20 al 26 de març de 2025
La docent Lorena García -professora de Llengua Castellana i Literatura i cap d’estudis del nostre centre- va realitzar un jobshadowing en el Collège Maurice Ravel de Toulon gràcies al finançament del programa Erasmus + cofinançat per la Unió Europea.
La docent -que es va traslladar amb desplaçamanet sostenible fent ús del tren- va estar del 20 al 26 de març i va poder participar de la vida del centre francés entrant i participant en classes de diverses matèries.
Amés a més, va conèixer més de prop com es treballa la inclusió observant i participant de les estratègies previstes en classes específiques.
També va apropar-se a la metodologia que s’utilitza per ensenyar segones llengües (en aquest cas, l’espanyol, ja que una de les docents franceses que participen de l’esmentat eTwinning dona classes d’aquesta assignatura).
Per últim, va fer les gestions pertinents per a promoure una possible mobilitat amb alumnat que es durà a terme el curs 2025-26.
Més informació: https://portal.edu.gva.es/46019571/2025/04/28/jobshadowing-amb-lerasmus-a-franca/
3.- Curs Educational Uses of Storytelling Uses, Oporto (Portugal).
Dates del 20 al 26 de juliol, viatge sostenible.
La professora de castellà, María Galán, ha participat en aquest curs.
