PEL – Curs 24-25

Iniciem un tercer curs amb el projecte en marxa, en aquesta pàgina podeu veure les activitats que anem realitzant.

PORTFOLI EUROPEU DE LES LLENGÜES

01  DADES DEL CENTRE 

Secció de l'IES Enric Valor a Orba

Municipi: Orba (Marina Alta).

Curs 2024-25

JUSTIFICACIÓ

  • Justificació del motiu o motius de participació en el PEL

 

  • El nostre alumnat parla diferents llengües. Pretenem millorar la competència plurilingüe i que l'alumnat prenga consciència de la realitat multilingüe que ens envolta per millorar així la convivència al nostre centre, fent especial atenció a la situació minoritzada del valencià.
  • Conèixer altres llengües implica necessàriament adquirir coneixements d’altres cultures. Aquest aprenentatge pot ser fascinant i a l’hora enriquidor doncs permet al nostre alumnat descobrir noves tradicions, històries i formes de vida, la qual cosa ajuda en la reducció de prejudicis i la formació d’estereotips, promovent un ambient de respecte, acceptació i tolerància.
  • D’altra banda, cal afavorir un aprenentatge autònom de llengües i fomentar el concepte de ‘life-long learning’.
  • A més a més, volem millorar la coordinació dels especialistes de llengües.

 

3 ORGANITZACIÓ AL CENTRE

  • Materials, espais, panells a les aules i al centre

Els espais que utilitzem per treballar i donar visibilitat al PEL són: les aules on s’imparteixen les matèries lingüístiques, l’aula de tecnologia i la d’informàtica així com el pati i el hall del centre. A més, disposem de panells informatius en diferents corredors del centre.

  • Presentació del PEL a l’alumnat nou que s’incorpora

El dimarts, 15 d’octubre, es va presentar el Portfolio Europeu de les Llengües a l’alumnat de 1er de l’ESO. A més, se’ls va fer entrega del passaport de les llengües.

  • Ús de l’instrument PEL. Com interactua l’alumnat amb les diferents parts (Biografia, Dossier i Passaport)

Biografia: es tracta d’un arxiu emplenable que l'alumnat te a la seua disposició a Aules. Cal que se’l descarreguen i el desen a un dispositiu UBS. Cada professor/a de llengües la treballarà amb el seu grup de referència a l’aula d’informàtica o amb els ordinadors del centre. Durant els cursos de 1r i 2n de l’ESO hem treballat principalment els següents apartats:
enllaç a la biografia

• Les meues llengües
• Què sé fer amb les meues llengües? Escoltar
• Què sé fer amb les meues llengües? Llegir
• Què sé fer amb les meues llengües? Conversar
• Què sé fer amb les meues llengües? Parlar
• Què sé fer amb les meues llengües? Escriure
• Altres llengües
• La meua manera d’aprendre

 

Passaport: es tracta d’un passaport semblant a aquells que s’utilitzen per viatjar, ja que comença el nostre viatge a través de les llengües. Cada alumna i alumne disposa del seu passaport i ha de tindre cura d’aquest, ja que el farem servir durant tota l’ESO del passaport, durant aquest curs 1er i 2n treballarem els següents apartats:

La informació personal.
El perfil lingüístic (foto de DNI).
Les habilitats lingüístiques.
Pel que fa al quadern d’avaluació i les meues experiències, només les presentarem.
L’apartat de certificats i diplomes començarem a emplenar-lo.

[pdf-embedder url="https://portal.edu.gva.es/03015130/wp-content/uploads/sites/996/2023/05/ies-orba-passaport-0323.pdf" title="ies orba passaport 0323"]

Veure el passaport

Dossier: considerem que el dossier serà la maleta per al nostre viatge a través de les llengües, la qual omplirem de diferents experiències lingüístiques. Així doncs, es tracta d’una carpeta customitzada per cada alumne amb el títol: El meu viatge a través de les llengües / Portfolio Europeu de les llengües.

Aquesta ha d’incloure el passaport, les expressions escrites en les diferents llengües, així com el dispositiu USB amb les expressions i exposicions orals i la biografia.

Durant el curs 24-25 s’ha incorporat l’alumnat de 1er de l’ESO al projecte, aleshores ,tots els cursos ja formen part del Portfoli.

 

04 ACTIVITATS

 

Expliqueu detalladament una activitat: Dia de la llengua materna

 

  • Llengua, nivell de llengua, activitats comunicatives (habilitats o destreses) i els descriptors lingüístics i culturals més destacables.

 

Llengua i nivell: Castellà  B1

Valencià  B1-B2

Francès  A1-2

Anglès  A1-2

Lituà  A1

Romanès  A1

Hebreu  A1

Àrab  A1

Ucraïnès  A1

 

Activitats comunicatives: expressió oral, mediació oral, comprensió oral i comprensió escrita.

 

Descriptors lingüístics i culturals:

 

 

  • És capaç de fer una presentació breu i assajada sobre un tema relacionat amb la seua vida diària, explicant breument el raonament i explicant les seues opinions, plans i accions. És capaç de manejar un nombre limitat de preguntes senzilles.

 

  • Pot utilitzar un repertori ampli de funcions lingüístiques i els exponents més comuns d’aquestes funcions amb un registre neutre. És conscient de les normes de cortesia més importants i actua en conseqüència. És conscient de les diferències més significatives que hi ha entre els costums, els usos, les actituds, els valors i les creences predominants en la comunitat en qüestió i en la seva pròpia, i està pendent dels signes que identifiquen aquestes diferències.

 

  • Pot intervenir en una discussió sobre un tema familiar i utilitzar una expressió adequada per prendre la paraula.

 

  • És capaç de comprendre prou com per a expressar-se sense esforç en conversacions senzilles i habituals. És capaç de comprendre la conversació sempre que es parle de forma relativament lenta i clara, en llengua estàndard i/o es repetisca o es precise la informació.

 

 

S1.7 Saber analitzar la natura cultural de diversos aspectes relatius a la comunicació.

S 1.9 Saber analitzar certes particularitats de caire social com a conseqüències de les diferències culturals

 

S 2.1 Saber identificar formes sonores [saber reconèixer auditivament]

 

S A2.5 Sensibilitat al plurilingüisme i a la pluriculturalitat de l’entorn pròxim o llunyà.

 

S A 4.4 Acceptar que existeixen altres modes d’interpretació de la realitat.

 

S A 6.4 Considerar totes les llengües com iguals en dignitat.

 

S A 8.2 Participar de forma conscient en la construcció de la pròpia competència plurilingüe/ pluricultural.

 

K 8.6 Saber que cada cultura determina, almenys en part, la visió del món i les maneres de pensar dels seus membres.

04. ACTIVITAT DETALLADA

Durant aquest curs el 14 de març vam celebrar la jornada de la llengua materna al nostre centre. Ací vos deixem un breu resum de la jornada.

 

Exposicions orals a l'aula

Durant la primera hora de la jornada, els diferents grups van romandre a l’aula de referència on els i les alumnes que així ho van desitjar van fer una exposició oral sobre el seu país. Ens van explicar qüestions sobre la gastronomia, cultura, costums o la seua llengua materna, entre d’altres. Va ser una sessió molt interessant on vam conèixer de primera mà la cultura de molt del nostre alumnat nouvingut.

                          

 

Tallers

Des de les 9:00h fins les 11:00h l’alumnat va participar en diferents tallers on va gaudir al  mateix temps que es va posar en valor la riquesa de les llengües. Prèviament cada alumne/a havia seleccionat les seues preferències per als tallers i es van organitzar les diferents franges tenint en compte aquestes peticions.

Ací vos deixem una mostra del que va passar al nostre centre durant aquesta jornada

 

   Esmorzar internacional

Durant aquesta jornada també va haver-hi una part gastronòmica; l’alumnat i/o les
famílies van portar al centre diferents plats típics dels seus països d’origen. Vam
tastar menjars d’Israel, de Romania, de França o de Bèlgica, entre d’altres. Va haver
tanta afluència de gent al menjador del centre que va caldre organitzar diferents
torns perquè totes i tots pogueren provar els diferents àpats.

                                                               

 

11:30h: bandeta

I com ja és tradició al centre, per celebrar el dia de la llengua materna també vam poder gaudir de la nostra bandeta. Per a aquesta jornada, com no podia ser d’altra manera, es van escollir peces de diferents països,com ara: un popurri de Nino Bravo, Valencianes Rock, Sweet Caroline, Sará perqué ti amoiLa Vie en Rose.

         

 

 

Cabra Fotuda

I per a rematar la jornada ens vam desplaçar a la casa de cultura del poble per assistir a un monòleg sota el títol ‘El valencià i les xarxes socials a càrrec del conegut youtuber Cabra Fotuda.

 



05 DIFUSIÓ

Donem difusió al nostre PEL per aquest canal, a través del web del centre, així com
a través de Web família

ACTIVITATS PEL CURS 24-25

L’EMPRENEDOR

Per ANGELA, ROMERO DE AVILA MARIN

L’alumnat de 2n ESO ha realitzat un projecte durant el segon trimestre sobre un emprenedor. En grups han fet una recerca d’informació sobre un emprenedor i han confeccionat un Canva amb la seua biografia, la … Llegir més

Més informació

CREEM LA IDEA

Per ANGELA, ROMERO DE AVILA MARIN

L’alumnat de 2n ESO ha realitzat un projecte durant el primer trimestre sobre la creació d’una idea de negoci creativa. En grups han confeccionat un Lapbook amb la descripció de la idea, les necessitats que … Llegir més

Més informació

Per t_llorcacots

Títol: Glossari tecnològic: un pont entre 1r i 3r d’ESO Departament de Tecnologia Els alumnes de 1r d’ESO del departament de Tecnologia han realitzat un Glossari tecnològic, com activitat PEL,on es combina l’aprenentatge dels continguts … Llegir més

Més informació

Glossari Digital de Comerç i Màrqueting

Per ROSA MARIA, GUERRERO VIVES

En el marc dels estudis de Formació Professional del Grau Bàsic en Serveis Comercials, l’alumnat de 1r curs ha treballat per aglutinar termes específics estudiats als mòduls professionals de Tècniques Bàsiques de Marxandatge, Tractament Informàtic … Llegir més

Més informació

Glossari Tecnològic

Per d_morellgosp

Glossari Tecnològic Aquesta activitat PEL s’ha dut a terme amb l’alumnat de 1er d’ESO en l’assignatura de Tecnologia i Digitalització i té com a objectiu principal la creació d’un glossari de termes rellevants i claus … Llegir més

Més informació

Salut i hàbits saludables

Per d_morellgosp

Salut i hàbits saludablesUn dels objectius fonamentals en la programació didàctica de ciències aplicades per a l’alumnat de1r de FPB és que aquest, en finalitzar l’etapa, sigui capaç de conèixer el funcionament del propi cosi … Llegir més

Més informació

Entrevistes sobre Formació en Centres de Treball 2024/2025

Per ROSA MARIA, GUERRERO VIVES

L’alumnat de 2n curs del Grau Bàsic en Serveis Comercials ha estat realitzant pràctiques formatives del cicle a empreses de l’entorn de La Marina Alta. La Formació en Empreses està considerada com un mòdul més … Llegir més

Més informació

Energies renovables

Per MARIA DOLORES, FREILE ARANDA

Els alumnes de segon d’ESO han realitzat un treball sobre energies renovables durant el tercer trimestre. L’activitat els ha permès aprofundir en el coneixement de fonts d’energia sostenibles com l’energia solar, eòlica, hidroelèctrica, geotèrmica i … Llegir més

Més informació

El Secret Està en les Arrels: Cuinant Records i Tradicions en Família

Per y_monserratperez

El trimestre passat, en 3r d’ESO, hem viscut una experiència molt especial: cuinar amb el cor. El projecte “The Secret Ingredient is Always Love“ ens ha permés aprendre molt més que vocabulari i gramàtica en … Llegir més

Més informació

MURALS SOBRE CONTAMINACIÓ AMBIENTAL PELS ALUMNES DE FPB2

Per t_llorcacots

Els alumnes de FPB 2 van realitzar un estudi sobre els diferents tipus de contaminació ambiental; de l´aigua, atmosfèrica, acústica…i com poder fer que puga ser més sostenible. A més, aprofitant que entre els alumnes … Llegir més

Més informació

Yearbooks 2025 2nd of ESO A and B

Per NURIA, SISCAR PASTOR

Hello! The students of 2nd of ESO A and B have worked the vocabulary on personality and physycal description together with comparatives and superlatives during the 3rd trimester this year. For this reason we opted … Llegir més

Més informació

TRIVIAL MATEMÀTIC

Per ELENA, VIVES GILABERT

L’alumnat de 3r ESO B ha estat treballant durant el segon trimestre i part del tercer en un trivial matemàtic. Han confeccionat el tauler amb forma pentagonal, ja que han decidit que hi haja cinc … Llegir més

Més informació

Glossari matemàtic 2n ESO

Per ELENA, VIVES GILABERT

L’alumnat de matemàtiques de 2n d’ESO ha treballat durant el tercer trimestre la realització d’un glossari de matemàtiques. Han seleccionat de cada tema que han estudiat durant tot l’any les paraules més importants o destacades … Llegir més

Més informació

Cartes d’invitació d’aniversari en francés

Per ESTHER TRISTANA, PALOMINO LLOPIS

L’alumnat de 1r ESO ha elaborat unes cartes d’aniversari en francés per convidar als seus companys de classe a la seua festa. Cadascú ha escrit un text explicant on, quan i què farà al seu … Llegir més

Més informació

Llibre de butxaca “El regne de les plantes”

Per NEUS, FERRANDO GILABERT

L’alumnat de 1r ESO ha confeccionat un llibre de butxaca sobre el regne de les plantes. Han redactat les característiques de les plantes, els tipus de plantes que hi ha a la Terra i han … Llegir més

Més informació

Desmuntant mites sobre les drogues

Per NEUS, FERRANDO GILABERT

Després d’estudiar com afecten les drogues al sistema nerviós, l’alumnat de 3r ESO va fer un treball sobre els efectes de les drogues a curt i llarg termini. Vam parlar de l’alcohol, el tabac, la … Llegir més

Més informació

Aplicacions dels elements de la taula periòdica

Per MARIA DOLORES, FREILE ARANDA

Els alumnes de Física i Química de 3er d’E.S.O. han realitzat un projecte durant el segon trimestre sobre les aplicacions dels elements de la taula periòdica. Cada alumne ha analitzat informació característica sobre l’element (símbol, … Llegir més

Més informació

Debat a partir del text argumentatiu

Per CARMEN, SENDRA SENDRA

El passat 21 de març l’alumnat de 3er ESO B va dur a terme un debat a classe sobre el tema de la pena de mort. El tema s’havia consensuat abans mitjançant una votació efectuada … Llegir més

Més informació

Els alumnes de 3r de Francés elaboren unes capsules temporals per obrir en 2040

Per ESTHER TRISTANA, PALOMINO LLOPIS

En quina casa o en quin municipi viuran i a què es dedicaran d’aquí a 15 anys? L’alumnat de l’optativa de Francés de 3r d’ESO ha elaborat unes càpsules temporals on ha redactat el que pensen què … Llegir més

Més informació

Dramatització d’una escena de @Rita_Trobador

Per CARMEN, SENDRA SENDRA

L’alumnat de 3r ESO B ha estat dramatitzant a classe de valencià diferents escenes de la lectura obligatòria del 2n trimestre que s’anomena @Rita_Trobador. Aquesta obra teatral presenta la història de tres dones situades en … Llegir més

Més informació

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies