Primària de 8 a 10 anys

El 2n cicle d'Educació Primària, que comprén els cursos de tercer i quart, està format per xiquets i xiquetes de 8 a 10 anys, amb unes característiques evolutives i de desenvolupament que condicionen els processos d'aprenentatge i que cal tindre en compte a l'hora de programar i ensenyar.

La concepció de l'aprenentatge de la qual partim es basa en la concepció constructivista, enfocament que implica comptar amb les idees prèvies que posseeix l'alumnat i donar-li participació activa i protagonista en l'elaboració d'altres aprenentatges, ja que és el propi alumne/a qui construeix i incorpora nous continguts mitjançant la seua activitat i experiències significatives.

En aquest sentit, apostem per metodologies que s'acosten a l'ensenyament competencial, la metodologia activa i l'ensenyament a través de tasques d'aprenentatge que permeten al nostre alumnat no sols saber coses, sinó saber fer coses, saber aprendre, aprendre a pensar.

Quant a les característiques psicoevolutives dels xiquets/es a aquestes edats estan:

Desenvolupament psicomotor: El coneixement bàsic del cos ja està superat per la majoria de l'alumnat i prossegueix el procés d'estructuració corporal. És un cicle marcat per una sensible millora en tots els aspectes com a conseqüència que apenes es produeixen canvis estructurals en el cos, la qual cosa possibilita que els moviments siguen més eficaços i econòmics, milloren les coordinacions i s'estabilitzen la dominancia lateral i ocular.

Desenvolupament cognitiu: Continuaran en l'estadi d'operacions concretes la qual cosa els obliga a manipular els objectes, el llenguatge… per a aconseguir els conceptes que es proposen i que va augmentant en complexitat. Manegen amb soltesa els símbols en substitució de les coses, la qual cosa facilita i permet desenvolupar els seus aprenentatges. Comencen a realitzar reflexions sistemàtiques sobre les activitats que duen a terme, per la qual cosa intenten ordenar, classificar i comparar.

Desenvolupament del llenguatge: Distribueixen i ordenen prou bé les paraules i les oracions en l'espai-temps i coneixen i dominar, encara que amb certes dificultats fins i tot, la normativa dels dos codis. Encara presenten molts dubtes ortogràfics pel que cal continuar afermant aquest aspecte. Amplien considerablement el vocabulari i ja són capaços de definir paraules. Referent a la lectura, sol realitzar-la ja amb certa fluïdesa; encara que poden presentar algunes ensopegades. Per això és fonamental treballar la comprensió lectora.

Desenvolupament social: Tenen major autonomia en relació amb els seus pares/mares, tant per a buscar-se els seus propis jocs com per a «eixir d'un mal pas». Tenen una gran vitalitat: juguen, es barallen, parlen tots alhora, s'entusiasmen, competeixen… És aquest un camp en el qual és possible desenvolupar una interessant acció educativa, centrant l'activitat de l'alumnat. Manifesten gran interés pel que ocorre fora de la família. La companyonia és típica d'aquestes edats i la pertinença al grup és el nucli vital entorn del qual es desenvolupen les seues activitats.

Els trets destacats són prou comuns, a pesar que poden aparéixer en major o menor grau. Per això, els/les maestres ens esforcem a conéixer individualment a cadascun dels nostres alumnes, perquè del moment evolutiu en què es troben dependrà l'adequat d'un plantejament didàctic o un altre a l'aula, per a aconseguir els objectius proposats en aquest cicle.