MANIPUMATES naix de la necessitat d’acostar les matemàtiques als alumnes de forma vivencial i significativa. Es tracta d’un projecte d’innovació metodològica que té com a finalitat l’aprenentatge de les matemàtiques mitjançant jocs i activitats manipulatives.

Objectius generals:

• Millorar la competència matemàtica de l’alumnat mitjançant metodologies actives i participatives.
  • Dissenyar activitats i materials de caire manipulatiu per a la seua implementació a l’aula.
  • Participar en activitats formatives específiques per l’ensenyament de les matemàtiques de forma manipulativa.

Objectius específics:

• Abordar l’aprenentatge matemàtic de forma lúdica en un context proper que convide a raonar i investigar.
  • Organitzar tallers i activitats en grups reduits.
  • Utilitzar recursos manipulatius propers a situacions matemàtiques reals.
  • Ampliar la wiki a través del registre de les activitats fetes.

És un projecte aprovat per Conselleria que es va posar en marxa durant el curs 2018-2019 i que continua vigent en l’actualitat.

COM ES VA INICIAR EL PROJECTE?

El primer de tot va ser realitzar formacions per a tot el professorat del centre. Aquestes formacions s’han fer al llarg de diferents cursos escolar. A mesura que el projecte creixia, sorgien noves necessitats i inquietuds que marcaven el tipus de formació a desenvolupar.

L’organització va ser l’altre pilar fonamental del projecte. És per això que es va crear una Wiki col·laborativa, un espai on elaborar i compartir amb la resta de professorat les d’activitats creades a partir de les formacions realitzades. En aquest espai també es recullen materials, vídeos y recursos estrets de les formacions i de la posada en pràctica de les activitats disenyades.

Vídeo resum del projecte que recull totes les actuacions fetes durant els primers anys del projecte.

Amb aquest projecte vam participar, com a centre amfitrió, en les jornades IMOU-TE que organitza la Subdirecció General de Formació del Professorat. Aquestes jornades tenen la finalitat de proporcionar a docents l’aprenentatge i/o actualització de coneixements pedagògics, així com l’adquisició d’habilitats metodològiques i utilització didàctica de recursos que desenvolupen centres educatius, a través de l’observació. Dins d’aquestes jornades d’observació, van assistir docents de diferents municipis de la província que van tindre l’oportunitat de fer un xicotet tastet de com desenvolupàvem el projecte amb el nostre alumnat.

També vam tindre l’oportunitat de participar en les I jornades d’innovació educativa organitzades per l’Ajuntament de Sant Vicent del Raspeig. En aquestes jornades vam exposar MANIPUMATES a tots els docents assistents interessats en enriquir-se de les diferents experiències presentades durant les jornades.